200-250 kW snart?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
Det där med inhägnad i Tyskland är en myt som vägrar dö. Tesla's laddare är ej publika så dom omfattas ej av CCS reglerna. Tesla har öppnat 2-3 stationer senaste året i Tyskland utan några problem.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:

Off topic, men, har dom vänt på Typ-2 kontakten i Kina? Hona sitter där hane sitter på Europeiska bilar. :roll:
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av lobbin »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:
Varför krångla till det, när CCS kommer att fungera med CCS, SuC och vanlig typ 2?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av bonath »

Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Tror jag inte. Kommer CCS till Model 3 och nyare Model S/X vilket jag hoppas att det gör lär det vara en CCS-kontakt där du kan ladda via CCS, Typ 2 och Supercharger. Är ju ingen adapter mellan. Lösningen i Kina är nog rätt hastigt framtagen men finns ju inget som hindrar att Tesla kör med en större lucka vid sidan så som de gör i Kina även för de europeiska bilarna. Det är inte snyggaste lösningen men CCS för ju inte rum där dagens kontakt är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Swede1 »

Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av lobbin »

Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

lobbin skrev:
Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.
Men man får väl lägga till att de är spekulationer fortfarande även om jag håller med dig (lobbin) till 100%.

Och en kommentar om Europa kontakten VS Kina kontakter är ju att CCS är ett tillägg till typ2 medans i Kina är de två fysiskt helt olika kontakter och då måste de såklart sitta vid sidan om varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av MangeT »

Tesla kan väl lägga till en CCS på höger sida på Model S och X. På 3 ser det ut som den kan få plats under samma lucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?

Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.

Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?

Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.

Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
ja allt de där funkar i samma kontakt... De finns ju ett par pinnar i typ2 kontakten som är för data. Där sker en förhandling om vad som får och kan kopplas på innan någon ström överhuvudtaget flödar... Dessutom görs massor av tester av ström förbindelsen innan ström tillåts flöda och allt detta sker genom data pinnarna i typ 2 kontakten.

När man kör CCS så använda inte ström pinnarna i denna utan då körs alls ström i "CCS extra pinnarna" men jord och data pinnar används från typ2 kontakten..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Det har ju redan Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Det har ju redan Tesla.
Detta är nog ganska enkel teknik i förhållande till tex autopiloten :D :mrgreen: :ugeek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
December 2019... Eller 2020.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
December 2019... Eller 2020.
hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Tweet från inatt:
Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Bjelke »

Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar