Vet inte ampere, men har tagit på handskar som varit skapligt heta, om än inte så man bränner sig så klart.Franz skrev:Hur många Ampere fixar kontakten? Jag har sett bilder / läst om folk som upplevt varma kontakter men det var ett bra tag sedan och jag har aldrig de senaste åren tagit i en kontakt som varit mer än något ljummen.Teslaspolen skrev:Vet inte om det pratats om tidigare, men...
Elon har pratat om Supercharger v3, och det snackas mycket om Model 3 ska få CCS port eller inte. Samtidigt så tänjer Tesla idag redan på vad Typ-2 kontakten klarar av i strömstyrka.
1+1+1= Nya Superchargers kommer baseras på CCS kontakten och vi kommer se i runda slängar 200 kW på SuC i framtiden?
Kanske... ?
200-250 kW snart?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Laddkabeln blir vätskekyld när man går över 150kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
Jo men även kontakten måste tåla effekten. Om man inte gå upp i volt så blir de mer amper och därmed varmare. Så som de beskrivs här så känns de som man redan maxar själva kontakten. Att använda CCS kontakten/stiften låter ju på ett sätt enkelt men jag undrar om Tesla skulle vara så nöjda med de eftersom då skulle en modell S eller X inte fysiskt kunna ansluta sig till denna SUC stolpe.Zalman3 skrev:Laddkabeln blir vätskekyld när man går över 150kW.
OBS, detta har ju ingen koppling till om modell 3 får CCS stöd eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 200-250 kW snart?
Ja skulle kunna vara en lösning även om de troligen ligger längre ner på listan av önskningar.. Tittar man på icke suc laddare så finns där ju flera sladdar, CCS, chademo och typ2 vilket inte är alls bra så som de utformat hur de sitter, blir alltid snodda om varandra och trillar i marken av denna anledning. Nej hoppas de kan lösa de på annat sätt även om jag for stunden inte ser andra lösningar.Svenssons skrev:Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Sätter du en kabel av samma längd som dagens Typ 2 på motstående sida kommer du ha stora bekymmer att snurra dem om varandra. Sätta kablarna på utsidan istället så är det omöjligt.chaffis75 skrev:Ja skulle kunna vara en lösning även om de troligen ligger längre ner på listan av önskningar.. Tittar man på icke suc laddare så finns där ju flera sladdar, CCS, chademo och typ2 vilket inte är alls bra så som de utformat hur de sitter, blir alltid snodda om varandra och trillar i marken av denna anledning. Nej hoppas de kan lösa de på annat sätt även om jag for stunden inte ser andra lösningar.Svenssons skrev:Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 200-250 kW snart?
Jag tror på dubbla kablar, för Tesla kontakten och CCS.Svenssons skrev:Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Kan nästan slå vad om att 3an har CCS.
Intressant är om 3an har båda kontakterna,
eller om alla SuC i Europa byggs om nu till V3
med +200kW effekt, batteristöd och dubbla kablar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Jag tror det blir en kombinerad kontakt. Den övre delen är Typ2 + Tesla SuC och den nedre är CCS DC stift. Passar rent fysiskt sett ihop.
Även nya S och X kommer säkerligen att få CCS porten. Vet inte om dom kommer vänta på, eller ens behöver, göra något åt batterikemin eller inte för att acceptera högre hastigheter. Eller så kanske dom kör på med CCS port i alla fall för att få maximal kompatibilitet.
Ju mer jag tänker på det desto mera sannolikt låter det som. Men vem vet, kanske blir en HUD-historia det här.
Även nya S och X kommer säkerligen att få CCS porten. Vet inte om dom kommer vänta på, eller ens behöver, göra något åt batterikemin eller inte för att acceptera högre hastigheter. Eller så kanske dom kör på med CCS port i alla fall för att få maximal kompatibilitet.
Ju mer jag tänker på det desto mera sannolikt låter det som. Men vem vet, kanske blir en HUD-historia det här.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Men 3 behöver ju bara ha en kontakt, dvs CCS, sedan kommer den såklart ha stöd för både "vanlig" SuC via typ2 kontakt som sitter på alla SuC idag. Sen kommer den ha stöd för SUC över CCS och sedan såklart stöd för "riktig" CCS och AC laddning på typ2 kontakt. Allt detta bör man kunna stödja med endast en kontakt..Zalman3 skrev:Jag tror på dubbla kablar, för Tesla kontakten och CCS.Svenssons skrev:Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Kan nästan slå vad om att 3an har CCS.
Intressant är om 3an har båda kontakterna,
eller om alla SuC i Europa byggs om nu till V3
med +200kW effekt, batteristöd och dubbla kablar.
Jag tror inte man kommer bygga om några SUC på kort sikt men självklart med tiden. Alla nya kommer dock säkert bli nya standarden...
Men tja nu spekulerar vi nog ganska ordentligt men detta vore de perfekt tycker jag även om en och annan S och X ägare säkert blir lite besvikna att de inte kan använda den högre effekten.
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Självklart ska det vara en kombinerad kontakt på nya bilar, dvs CCS som även kan ladda via dagens SuperChargers. De nya stolparna tror jag dock kommer med dubbla kablar, en med gamla kontakten och en med CCS. Då kan samtliga bilar nyttja stolpen, ingen risk för att man ställer sig fel och sedan måste flytta och stolparna kommer till användning direkt, behöver inte vänta på att det finns bilar med nya kontakten. Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 200-250 kW snart?
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:chaffis75 skrev:Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 200-250 kW snart?
Det där med inhägnad i Tyskland är en myt som vägrar dö. Tesla's laddare är ej publika så dom omfattas ej av CCS reglerna. Tesla har öppnat 2-3 stationer senaste året i Tyskland utan några problem.Svenssons skrev:Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Off topic, men, har dom vänt på Typ-2 kontakten i Kina? Hona sitter där hane sitter på Europeiska bilar.Svenssons skrev:En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:chaffis75 skrev:Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Varför krångla till det, när CCS kommer att fungera med CCS, SuC och vanlig typ 2?Svenssons skrev:chaffis75 skrev:En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:
Re: 200-250 kW snart?
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 200-250 kW snart?
Tror jag inte. Kommer CCS till Model 3 och nyare Model S/X vilket jag hoppas att det gör lär det vara en CCS-kontakt där du kan ladda via CCS, Typ 2 och Supercharger. Är ju ingen adapter mellan. Lösningen i Kina är nog rätt hastigt framtagen men finns ju inget som hindrar att Tesla kör med en större lucka vid sidan så som de gör i Kina även för de europeiska bilarna. Det är inte snyggaste lösningen men CCS för ju inte rum där dagens kontakt är.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 200-250 kW snart?
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Re: 200-250 kW snart?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.Swede1 skrev:Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Re: 200-250 kW snart?
Men man får väl lägga till att de är spekulationer fortfarande även om jag håller med dig (lobbin) till 100%.lobbin skrev:Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.Swede1 skrev:Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Och en kommentar om Europa kontakten VS Kina kontakter är ju att CCS är ett tillägg till typ2 medans i Kina är de två fysiskt helt olika kontakter och då måste de såklart sitta vid sidan om varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Tesla kan väl lägga till en CCS på höger sida på Model S och X. På 3 ser det ut som den kan få plats under samma lucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
Re: 200-250 kW snart?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension