Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
200-250 kW snart?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 200-250 kW snart?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 200-250 kW snart?
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
Re: 200-250 kW snart?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.Teslaspolen skrev:Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.bonath skrev:Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra...
Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
ja allt de där funkar i samma kontakt... De finns ju ett par pinnar i typ2 kontakten som är för data. Där sker en förhandling om vad som får och kan kopplas på innan någon ström överhuvudtaget flödar... Dessutom görs massor av tester av ström förbindelsen innan ström tillåts flöda och allt detta sker genom data pinnarna i typ 2 kontakten.Zalman3 skrev:Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?
Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.
Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
När man kör CCS så använda inte ström pinnarna i denna utan då körs alls ström i "CCS extra pinnarna" men jord och data pinnar används från typ2 kontakten..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Det har ju redan Tesla.Zalman3 skrev:Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Detta är nog ganska enkel teknik i förhållande till tex autopilotenHenrik Torphammar skrev:Det har ju redan Tesla.Zalman3 skrev:Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
December 2019... Eller 2020.Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Re: 200-250 kW snart?
hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...dstr skrev:December 2019... Eller 2020.Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 200-250 kW snart?
Tweet från inatt:Zalman3 skrev:Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 200-250 kW snart?
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"Bjelke skrev:Hudiksvall först ut med V3 då kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 200-250 kW snart?
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
Zalman3 skrev:S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Man kan ju kolla här:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Re: 200-250 kW snart?
Riktigt så pessimistisk finns det kanske inte fog för att vara. Model 3 är på banan produktionsmässigt, Tesla tjänar pengar. De är inte riktigt i samma situation som för något/några år sedan.mati skrev:Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"Bjelke skrev:Hudiksvall först ut med V3 då kanske?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Riktigt antagande. Frågan är om det är kylning som behövs eller nya celler? Eller både och?Verdi skrev:Man kan ju kolla här:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Att öka batteriets kapacitet genom ny kemi med samma antal celler ger generellt lägre förmåga att hantera effekt in/ut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Men 3an ligger ju också väldigt nära 120 kW vid 50%. Så någon förbättring har ju skett där och då kanske det finns en möjlighet att öka målet även på dessa. Lite mer mätdata måste väl till bara.Verdi skrev:Zalman3 skrev:S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.
Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....
Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?
Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.
Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.
Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.
Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.
Man kan ju kolla här:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 200-250 kW snart?
Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 200-250 kW snart?
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.Zalman3 skrev:Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Re: 200-250 kW snart?
"We know that Model 3 should already be able to take a higher charge rate between 150 and 170 kW, but Supercharger V3 is expected to be able to deliver even more power."Verdi skrev:Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.Zalman3 skrev:Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-su ... elon-musk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.Verdi skrev:
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Så att uppgradera P100D 2016 till P100D+ 2019 med ny kemi, hårdare celler med lägre iR men bibehållen kapacitet skulle ju kunna erbjuda mer mos in/ut ur cellerna. Eller en P120D som kan ladda marginellt snabbare med större kylfläktar.
Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?Henrik Torphammar skrev:Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.Verdi skrev:
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?
Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
Re: 200-250 kW snart?
Kabel + kontakt blir tjockare.Verdi skrev:Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
800V
350 kW
5m kabel
ger 437.5 A samt rekommenderad kabelarea på 95 mm2.
Ändrar man till 400V får man 875 A (halva spänningen, dubbla strömmen) samt en kabelarea på 185 mm2.
Sen ska förstås kontakt samt kabel från kontakt till batteri i bilen också anpassas enligt samma formel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd