200-250 kW snart?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

Franz skrev:
Teslaspolen skrev:
Vet inte om det pratats om tidigare, men...

Elon har pratat om Supercharger v3, och det snackas mycket om Model 3 ska få CCS port eller inte. Samtidigt så tänjer Tesla idag redan på vad Typ-2 kontakten klarar av i strömstyrka.

1+1+1= Nya Superchargers kommer baseras på CCS kontakten och vi kommer se i runda slängar 200 kW på SuC i framtiden?

Kanske... ?
Hur många Ampere fixar kontakten? Jag har sett bilder / läst om folk som upplevt varma kontakter men det var ett bra tag sedan och jag har aldrig de senaste åren tagit i en kontakt som varit mer än något ljummen.
Vet inte ampere, men har tagit på handskar som varit skapligt heta, om än inte så man bränner sig så klart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

Laddkabeln blir vätskekyld när man går över 150kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Laddkabeln blir vätskekyld när man går över 150kW.
Jo men även kontakten måste tåla effekten. Om man inte gå upp i volt så blir de mer amper och därmed varmare. Så som de beskrivs här så känns de som man redan maxar själva kontakten. Att använda CCS kontakten/stiften låter ju på ett sätt enkelt men jag undrar om Tesla skulle vara så nöjda med de eftersom då skulle en modell S eller X inte fysiskt kunna ansluta sig till denna SUC stolpe.

OBS, detta har ju ingen koppling till om modell 3 får CCS stöd eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Ja skulle kunna vara en lösning även om de troligen ligger längre ner på listan av önskningar.. Tittar man på icke suc laddare så finns där ju flera sladdar, CCS, chademo och typ2 vilket inte är alls bra så som de utformat hur de sitter, blir alltid snodda om varandra och trillar i marken av denna anledning. Nej hoppas de kan lösa de på annat sätt även om jag for stunden inte ser andra lösningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Ja skulle kunna vara en lösning även om de troligen ligger längre ner på listan av önskningar.. Tittar man på icke suc laddare så finns där ju flera sladdar, CCS, chademo och typ2 vilket inte är alls bra så som de utformat hur de sitter, blir alltid snodda om varandra och trillar i marken av denna anledning. Nej hoppas de kan lösa de på annat sätt även om jag for stunden inte ser andra lösningar.
Sätter du en kabel av samma längd som dagens Typ 2 på motstående sida kommer du ha stora bekymmer att snurra dem om varandra. Sätta kablarna på utsidan istället så är det omöjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Jag tror på dubbla kablar, för Tesla kontakten och CCS.
Kan nästan slå vad om att 3an har CCS.

Intressant är om 3an har båda kontakterna,
eller om alla SuC i Europa byggs om nu till V3
med +200kW effekt, batteristöd och dubbla kablar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tror det blir en kombinerad kontakt. Den övre delen är Typ2 + Tesla SuC och den nedre är CCS DC stift. Passar rent fysiskt sett ihop.

Även nya S och X kommer säkerligen att få CCS porten. Vet inte om dom kommer vänta på, eller ens behöver, göra något åt batterikemin eller inte för att acceptera högre hastigheter. Eller så kanske dom kör på med CCS port i alla fall för att få maximal kompatibilitet.

Ju mer jag tänker på det desto mera sannolikt låter det som. Men vem vet, kanske blir en HUD-historia det här. :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Jag tror på dubbla kablar, för Tesla kontakten och CCS.
Kan nästan slå vad om att 3an har CCS.

Intressant är om 3an har båda kontakterna,
eller om alla SuC i Europa byggs om nu till V3
med +200kW effekt, batteristöd och dubbla kablar.
Men 3 behöver ju bara ha en kontakt, dvs CCS, sedan kommer den såklart ha stöd för både "vanlig" SuC via typ2 kontakt som sitter på alla SuC idag. Sen kommer den ha stöd för SUC över CCS och sedan såklart stöd för "riktig" CCS och AC laddning på typ2 kontakt. Allt detta bör man kunna stödja med endast en kontakt..

Jag tror inte man kommer bygga om några SUC på kort sikt men självklart med tiden. Alla nya kommer dock säkert bli nya standarden...
Men tja nu spekulerar vi nog ganska ordentligt men detta vore de perfekt tycker jag även om en och annan S och X ägare säkert blir lite besvikna att de inte kan använda den högre effekten.
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

Självklart ska det vara en kombinerad kontakt på nya bilar, dvs CCS som även kan ladda via dagens SuperChargers. De nya stolparna tror jag dock kommer med dubbla kablar, en med gamla kontakten och en med CCS. Då kan samtliga bilar nyttja stolpen, ingen risk för att man ställer sig fel och sedan måste flytta och stolparna kommer till användning direkt, behöver inte vänta på att det finns bilar med nya kontakten. Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
Dessa stolpar skulle även kunna sättas upp i Tyskland, de har ju CCS så inget hinder med att stationen måste hängnas in.
Det där med inhägnad i Tyskland är en myt som vägrar dö. Tesla's laddare är ej publika så dom omfattas ej av CCS reglerna. Tesla har öppnat 2-3 stationer senaste året i Tyskland utan några problem.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Om de nu blir lösningen som vi spekulerar om, dvs en CCS kontakt även på SuC då tycker jag de öppnar för en intressant fråga, kommer MS och MX också får denna kontakt och hur placeras den? Kanske blir i den stora facelift som de spekuleras om längre fram.
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:

Off topic, men, har dom vänt på Typ-2 kontakten i Kina? Hona sitter där hane sitter på Europeiska bilar. :roll:
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av lobbin »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
En variant är ju som i Kina men det är ju inte snyggaste lösningen:
Varför krångla till det, när CCS kommer att fungera med CCS, SuC och vanlig typ 2?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av bonath »

Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Tror jag inte. Kommer CCS till Model 3 och nyare Model S/X vilket jag hoppas att det gör lär det vara en CCS-kontakt där du kan ladda via CCS, Typ 2 och Supercharger. Är ju ingen adapter mellan. Lösningen i Kina är nog rätt hastigt framtagen men finns ju inget som hindrar att Tesla kör med en större lucka vid sidan så som de gör i Kina även för de europeiska bilarna. Det är inte snyggaste lösningen men CCS för ju inte rum där dagens kontakt är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Swede1 »

Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av lobbin »

Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

lobbin skrev:
Swede1 skrev:
Var har ni info om att model 3 kommer med ccs kontakt och att superchargers kommer få ccs kontakt?
Vore ytterst korkat om den _inte_ kommer med CCS. Speciellt som Tesla är medlem i CCS och att CCS i grunden bygger på den vanliga typ 2.
Men man får väl lägga till att de är spekulationer fortfarande även om jag håller med dig (lobbin) till 100%.

Och en kommentar om Europa kontakten VS Kina kontakter är ju att CCS är ett tillägg till typ2 medans i Kina är de två fysiskt helt olika kontakter och då måste de såklart sitta vid sidan om varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av MangeT »

Tesla kan väl lägga till en CCS på höger sida på Model S och X. På 3 ser det ut som den kan få plats under samma lucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Teslaspolen »

bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:
bonath skrev:
Problemet är väl att CCS-standarden inte tillåter adaptrar.
Tesla kanske inte får använda CCS-kontakten till både SuC och CCS.
Kan kanske bli Kina-lösning med typ2 och CCS bredvid varandra... :? :o
Fast det är ju ingen adapter alls involverad med CCS kontakten då. Förutom om man ska använda CHAdeMO adaptern, fast den kopplas aldrig emot CCS pinnarna, utan emot Superchargerkontakten.
Blir de CCS kontakt på TM3 så tror jag inte de kommer ha stöd för chademo adapter någonsin i Europa åtminstone. Finns ju knappt någon poäng i de, bara någon nissan handlare som har bara chademo alla andra laddare har väl alltid både cademo och CCS.

Det blir inte CCS-kontakt på Model 3 för då får den svårt att ladda på SuC. Eller går det att få det att samverka på nåt sätt?
De funkar ju utan problem, bara att de inte använder de nedre pinnarna precis som bilar med CCS gör när de AC laddar... Ja sedan lär lite mjukvara krävas men de bör inte vara något bekymmer.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 200-250 kW snart?

Inlägg av Zalman3 »

Men fungerar det med bara en CCS-kontakt? Går det att ladda på en gammal Teslaladdare då?

Typ2 AC upp till 22kW
Tesla DC upp till 120kW
CCS DC upp till 400kW.

Det blir rörigt med både lik och växelström och olika spänningar och strömstyrkor i samma kontakt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar