Sida 3 av 4

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 08 nov 2018 07:49
av chaffis75
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
December 2019... Eller 2020.
hehe... jo precis... de lär inte dyka upp före december åtminstone, ja risken finns de t.o.m. är närmare december 2019...

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 03:59
av Laban
Zalman3 skrev:
Snart december...var är V3 250kW laddaren ?
Tweet från inatt:
Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 06:39
av Bjelke
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 06:53
av mati
Bjelke skrev:
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 07:09
av Zalman3
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 08:31
av Verdi
Zalman3 skrev:
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.

Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 09:05
av Laban
mati skrev:
Bjelke skrev:
Hudiksvall först ut med V3 då kanske? :mrgreen:
Glöm inte att "early next year" betyder "tidigast någon gång efter 2020 eller senare"
Riktigt så pessimistisk finns det kanske inte fog för att vara. Model 3 är på banan produktionsmässigt, Tesla tjänar pengar. De är inte riktigt i samma situation som för något/några år sedan.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 09:21
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Riktigt antagande. Frågan är om det är kylning som behövs eller nya celler? Eller både och?

Att öka batteriets kapacitet genom ny kemi med samma antal celler ger generellt lägre förmåga att hantera effekt in/ut.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 10:29
av Pontus
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
S och X får 120kWh batterier som kan laddas med 250kW V3 snabbladdare? 2C känns ju rimligt.

Helt plötsligt känns Audi e-tron 150kW laddning inte så bra längre....

Eller får S och X, 350kW 800V CCS, samma som för Porsche?

Även om bilarna inte kan ladda i 350kW så vore ju bra om stolpen gav detta, då kan den ju ge 175kW till 2 bilar samtidigt.

Det har ju även spekulerats att modell 3 klarar mer än 120kW snabbladdning.

Redan klart är att Tesla kan ladda överallt, eftersom man har adaptrar till både Chademo och CCS.

Bara att konstatera att Tesla behåller sitt försprång.

Man kan ju kolla här:

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Mitt 100-batteri begränsas faktiskt av laddaren från 10% till 50% SOC. Så det finns ju ett utrymme där att höja, om nu cellerna klarar av det?
Bild

De andra existerande batterierna verkar inte begränsas av laddarna på samma sätt. 5-22% på 85 kWh batteriet men 90-batteriet toppar ju väldig kort tid på max.
Men 3an ligger ju också väldigt nära 120 kW vid 50%. Så någon förbättring har ju skett där och då kanske det finns en möjlighet att öka målet även på dessa. Lite mer mätdata måste väl till bara.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 10:31
av Zalman3
Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.

Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 10:38
av Verdi
Zalman3 skrev:
Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.

Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 10:45
av Zalman3
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.

Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.
"We know that Model 3 should already be able to take a higher charge rate between 150 and 170 kW, but Supercharger V3 is expected to be able to deliver even more power."
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-su ... elon-musk/

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 11:07
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:

Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.

Så att uppgradera P100D 2016 till P100D+ 2019 med ny kemi, hårdare celler med lägre iR men bibehållen kapacitet skulle ju kunna erbjuda mer mos in/ut ur cellerna. Eller en P120D som kan ladda marginellt snabbare med större kylfläktar.

Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 11:12
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:

Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.

Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?
Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?

Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 11:38
av Laban
Verdi skrev:
Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
Kabel + kontakt blir tjockare.

https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

800V
350 kW
5m kabel

ger 437.5 A samt rekommenderad kabelarea på 95 mm2.

Ändrar man till 400V får man 875 A (halva spänningen, dubbla strömmen) samt en kabelarea på 185 mm2.

Sen ska förstås kontakt samt kabel från kontakt till batteri i bilen också anpassas enligt samma formel.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 14:06
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:

Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?

Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
Hur stort batteripaket har Porsche i vikt/kapacitet/volym? Om vi säger att Porsche har 100kWh batteri så måste det vara betydligt hårdare celler än vad Tesla har om dom skall nå 350kW. Tesla laddar ju sina 100kWh med ca 100kW dvs 1C, Porsche nosar på 3.5ggr så mycket. Hårdare tyngre celler i en större kapsling med mer möjlighet till kylning. Varje cell får ju fortfarande bara se 3.7volt och strömmen stiger istället.

800volten är nog som Laban skriver bara en praktikalitet för laddsladdens grovlek. På cellnivå som är intressant så är det fortfarande 350kW som skall fördelas över 100kWh batteri vilket ger 3.5C i laddeffekt.

Jag tror helt enkelt inte vi är där än. Det är inte värt den extra vikt/volym i en elbil. 350kW laddning på 100kWh batteri är på samma Lista som Leaf60, dvs kommer inte hända.

Där emot om Porsche börjar nosa på 200kWh så visst, då är det ju kanske mer rimligt att 350kW laddeffekt kan användas. Men då pratar vi en fördubbling av antalet celler inte en fördubbling av kapacitet i samma antal celler. Då börjar det bli stort och tungt igen och passar kanske bättre på en större SUV eller pickup.

Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 15:59
av helix
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:

Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?

Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
Hur stort batteripaket har Porsche i vikt/kapacitet/volym? Om vi säger att Porsche har 100kWh batteri så måste det vara betydligt hårdare celler än vad Tesla har om dom skall nå 350kW. Tesla laddar ju sina 100kWh med ca 100kW dvs 1C, Porsche nosar på 3.5ggr så mycket. Hårdare tyngre celler i en större kapsling med mer möjlighet till kylning. Varje cell får ju fortfarande bara se 3.7volt och strömmen stiger istället.

800volten är nog som Laban skriver bara en praktikalitet för laddsladdens grovlek. På cellnivå som är intressant så är det fortfarande 350kW som skall fördelas över 100kWh batteri vilket ger 3.5C i laddeffekt.

Jag tror helt enkelt inte vi är där än. Det är inte värt den extra vikt/volym i en elbil. 350kW laddning på 100kWh batteri är på samma Lista som Leaf60, dvs kommer inte hända.

Där emot om Porsche börjar nosa på 200kWh så visst, då är det ju kanske mer rimligt att 350kW laddeffekt kan användas. Men då pratar vi en fördubbling av antalet celler inte en fördubbling av kapacitet i samma antal celler. Då börjar det bli stort och tungt igen och passar kanske bättre på en större SUV eller pickup.
Kikar man i den här videon så verkar en Mission-E Cross Turismo (prototyp) ladda i 248kW @ 24% SoC. Det är inte 350, men det är ändå imponerande. Kolla från 18:30 i videon så visas sekvensen där bilen laddas.


Re: 200-250 kW snart?

Postat: 20 nov 2018 16:39
av Pontus
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.

Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.
"We know that Model 3 should already be able to take a higher charge rate between 150 and 170 kW, but Supercharger V3 is expected to be able to deliver even more power."
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-su ... elon-musk/
Vore ju intressant med ett max på 170 kW och 120 kW vid 50% SOC. Snittet från 10% - 50% skulle då kunna bli 140 kW och ta ca 13 min. Då kan köra 20 mil till på motorväg, så typ en 15 min laddning varannan timme.
Vilket teoretiskt motsvarar 1 timmes laddning och 8 timmars körning.