Uppdaterad Superchargerkarta

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av frippe »

Bertilsson skrev:
Kul att det dyker upp fler SuC! Jag hade gärna sett någon mer utmed inlandsvägen/26/E45. Ganska glest mellan Karlstad och Mora.

Att det planeras en i Skurup hänger jag inte alls med på. Kan det vara med tanke på färjorna som går till/från Ystad? Det finns ju laddare både i Malmö och Kristianstad (kan det vara 5 mil från Skurup till någon av dessa?) som borde kunna täcka behovet längst ner i söder. Någon som vet hur tankarna gått runt Skurup-laddaren?

Jag är inte emot utbyggnaden! Bara placeringen eftersom jag inte förstår bättre :D
Malmö har väl ingen SuC? Ligger i Löddeköpinge.
Men har också svårt att förstå placeringen i Skurup, Svedala hade varit ok med tanke på färjor i både Trelleborg och Ystad.
Kanske är för alla som ska till Österlen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av bullen »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Nu ligger Kungälv norr om Göteborg och inte söder om Göteborg...
Ojdå, att LKAB flyttade Kiruna kände jag till men att Tesal flyttat Kungälv var något nytt
Säkert att dom inte flyttat Göteborg till norr om Kungälv.?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av bullen »

Och Grums känns ju lite intressant. Bara 2 mil från Karlstad men antar att det är för att täcka E45
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Widolf »

Skumt att det inte blir några laddare vid nya SC i Sätra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Remuz »

Widolf skrev:
Skumt att det inte blir några laddare vid nya SC i Sätra.
Gissar att dom sätter två uttag där, men som inte visas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av AnteF »

Och Strängnäs har försvunnit???
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av rockard »

AnteF skrev:
Och Strängnäs har försvunnit???
Det var väl mer eller mindre konstaterat från och med att bilderna från Enköping rullade in att Strängnäs bara var temporär platshållare, och att den egentligen skulle hamna i Enköping.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Bjelke »

Äh men va f...n nu står det ju inte ens slutet av 2018 på Hudik :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Satellite65 »

OlleBack skrev:
Inget i Gällivare på kartan :/
Vilket känns väldigt konstigt då jag hört annat av pålitliga källor... men vi får väl se ;)
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Bertilsson »

frippe skrev:
Bertilsson skrev:
Kul att det dyker upp fler SuC! Jag hade gärna sett någon mer utmed inlandsvägen/26/E45. Ganska glest mellan Karlstad och Mora.

Att det planeras en i Skurup hänger jag inte alls med på. Kan det vara med tanke på färjorna som går till/från Ystad? Det finns ju laddare både i Malmö och Kristianstad (kan det vara 5 mil från Skurup till någon av dessa?) som borde kunna täcka behovet längst ner i söder. Någon som vet hur tankarna gått runt Skurup-laddaren?

Jag är inte emot utbyggnaden! Bara placeringen eftersom jag inte förstår bättre :D
Malmö har väl ingen SuC? Ligger i Löddeköpinge.
Sant. Jag reser sällan i området, och kikade bara på spridningen, vilket gjorde att jag uppfattade att den låg i Malmö. Ber om ursäkt för detta misstag.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Bertilsson »

Kikade lite till på kartan och såg att de planerar en SuC i Grums. Tror ni de kommer att flytta Karlstad-laddarna, eller kommer även de vara kvar?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av vigge50 »

Bertilsson skrev:
Kikade lite till på kartan och såg att de planerar en SuC i Grums. Tror ni de kommer att flytta Karlstad-laddarna, eller kommer även de vara kvar?
Karlstad är klart mindre än de andra längst med E18 så antingen behöver den byggas ut eller kompletteras med en till i närheten. Tror inte de kommer plocka ner laddaren i Karlstad utan att detta endast är en komplement.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av frippe »

Det mest naturliga sett ur väg och körriktningar hade väl varit att haft laddare i Grums och i Kristinehamn, istället för i Karlstad/Grums. Då hade de täkt upp vägnätet betydligt bättre.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 feb 2018 10:41

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Bertilsson »

vigge50 skrev:
Bertilsson skrev:
Kikade lite till på kartan och såg att de planerar en SuC i Grums. Tror ni de kommer att flytta Karlstad-laddarna, eller kommer även de vara kvar?
Karlstad är klart mindre än de andra längst med E18 så antingen behöver den byggas ut eller kompletteras med en till i närheten. Tror inte de kommer plocka ner laddaren i Karlstad utan att detta endast är en komplement.
Ok, då finns det ju en bra anledning :D
Personligen hade jag gärna sett att Karlstad-laddarna flyttades till Kristinehamn, så fjällresorna går smidigare för min del. Ja, jag vet att det är egositiskt, men det hade underlättat för min del :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Gustafsson »

Största ilandsproblemet med Karlstad är att den är lite bökig att komma till när man åker mot Oslo. Så om Grums sätts upp på norra sidan vägen skulle det vara bra. Dock finns ju Töcksfors så Grums undrar jag lite över. Tror dock att det kommer att bli en invasion av modell 3 framöver så de behövs nog iaf.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av chaffis75 »

Grums är ju ganska bra för oss som ska till fjällen och kommer från Göteborgs hållet, dvs även för mig som Skåning så jag förstår den.

Sedan är de säkert ett sätt att avlasta Karlstad. När de inte längre finns plats att bygga ut en viss SuC så blir ju lösningen att bygga nya en bit ifrån som indirekt avlastar genom att vissa kommer väljer den istället för som i detta fallet Karlstad.
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av lobbin »

chaffis75 skrev:
Grums är ju ganska bra för oss som ska till fjällen och kommer från Göteborgs hållet, dvs även för mig som Skåning så jag förstår den.

Sedan är de säkert ett sätt att avlasta Karlstad. När de inte längre finns plats att bygga ut en viss SuC så blir ju lösningen att bygga nya en bit ifrån som indirekt avlastar genom att vissa kommer välde den istället för som i detta fallet Karlstad.
Ja, Karlstad är ju svår att bygga ut ytterligare, så det känns som det har behövts ytterligare en i närheten oavsett.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av 12man »

Karlstad/Max var väl ett andra val då, årsskiftet 13-14, många trodde den skulle hamna i Grums/Rasta
ms 76132 "Eleamore"
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av kallekula »

Grums är kanon för oss skåningar. Bara de nu får tummarna ur i Torsby också så blir nästa fjällresa ännu bättre!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av bullen »

Tror inte dom kastar bort en investering och avvecklar en byggd suc. Se på Solli i Norge. Den är kvar med 6 platser trots att Rygge byggts bara ett par mil bort Så Karlstad blir nog kvar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av bylund »

Gissningsvis är det väl mest om det skurit sig med markägaren som de stänger? Det har varit någon med två stolpar på pall i Tyskland som stängt när en större, riktig, öppnat i närheten, men annars känner jag inte till att man skulle ha stängt stationer för att nya har öppnats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av pubbe »

Hade verkligen varit bra med en laddare runt sälen, malung hade varit helt optimalt... det är ju oftast när man ska åka skidor som man har takbox och högre förbrukning så känns som det behövs en förtätning där. Är lite rädd för laddningen i Sälen när alla M3 börjar rulla, det behöver verkligen byggas ut!
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av PoloPrinsen »

Påstår som vanligt att jag vill hellre ha nån liten station i outbyggt område som utökar laddnätverkets yta, snarare än en förtätning av befintligt nät.
Alltså hellre en station i östra östeuropa som jag MÅSTE använda i dessa trakter än en station till i södra sverige/danmark/tyskland som jag KAN använda men som eg bara förkortar resväg en liten bit/minimerar risken för kö. Typ.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av Yrsir »

Kungälv
A6731B6F-060B-40E8-BE95-300ED99A7E6F.jpeg
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppdaterad Superchargerkarta

Inlägg av bullen »

Yrsir skrev:
Kungälv
Var är detta? Ser ut att vara långt norrut. Dvs inte praktiskt om man vill ta denna väg från Gbg och åka över älven för vidare färd norrut på E45?
Skriv svar