Idle fee

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Idle fee

Inlägg av Jocce »

Teslaspolen skrev:
Kanske, men det är väl det att den låser laddluckan igen inom en minut eller så, så om ingen drar loss sladden så löser nog det inte problemet i alla fall.
Värt att prova och se vad som händer iallafall ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Idle fee

Inlägg av Svenssons »

Jocce skrev:
Teslaspolen skrev:
Kanske, men det är väl det att den låser laddluckan igen inom en minut eller så, så om ingen drar loss sladden så löser nog det inte problemet i alla fall.
Värt att prova och se vad som händer iallafall ;)


/Jocce
Kanske får man de där 5 minuterna som man har på sig att koppla bort kabeln också. Oavsett så skulle det gå att ha en app som triggar upplåsningen med ett kort intervall men det lär inte bli långvarigt, Tesla lär ju upptäcka att en bil återkommande under längre tid låser upp laddluckan på sin laddade bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idle fee

Inlägg av Remuz »

Löser det genom att sätta sin 90D på att ladda 100%. Tar typ 1h40min, längre tid än jag nånsin varit vid en suc :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Idle fee

Inlägg av Jocce »

Remuz skrev:
Löser det genom att sätta sin 90D på att ladda 100%. Tar typ 1h40min, längre tid än jag nånsin varit vid en suc :)

På min resa till och från Antibes stod jag en hel natt på en SuC i Tyskland. Dock en ganska tom sådan och åkte direkt på morgonen. Detta var dock innan Idle-feen var aktuell.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Idle fee

Inlägg av jpetters »

Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Idle fee

Inlägg av Arild »

jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Idle fee

Inlägg av Tars »

Arild skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Idle fee

Inlägg av Arild »

Tars skrev:
Arild skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.

Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.
Korrekt, men går det vidare till Tesla? Är det tidpunkt och idle status de trackar också på DC. Det har de aldrig aviserat. :!:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Idle fee

Inlägg av jpetters »

Hypotetiskt så har ju Tesla möjlighet att få denna information via bilens uppkoppling och med position + laddar så borde det vara möjligt. Men det är sannolikt en bugg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Idle fee

Inlägg av leiflodde »

Jag har fått informationen från Tesla Malmö att varje gång man kopplar upp sin bil på laddnätvärket så körs en kontroll av bilens status och om något är fel kontaktas man.

Även om jag fått felmeddelande har ingen kontaktat mig.

Någon som blivit kontaktad ?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Idle fee

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Det gäller bara Jonathan och lillebror ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Idle fee

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
jpetters skrev:
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Bild
Det gäller bara Jonathan och lillebror ;)
Tror du att Skorpan kör Tesla?

Han är väl bara typ 10 år eller nått. Fast han har kanske betalat 54.000:- extra och fått ”Total självkörningsförmåga”.

Det är väl i just fantasivärlden som det skulle kunna fungera. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Idle fee

Inlägg av jpetters »

Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Idle fee

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild
Det gick säkert som på räls...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Idle fee

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
jpetters skrev:
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!

Bild
Det gick säkert som på räls...
Ja man har ju hört om dom där "elvägarna" lixom... borde väl funka... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Idle fee

Inlägg av TiborBlomhall »

Fick lite info om Idle fees för destination charging från Tesla:

Det kommer en mjukvaruuppdatering inom två veckor som eliminerar meddelande ”Idle fees för Destination Charging”. Inga debiteringar för Destination Charging kommer att synas på skärmen hälsar Tesla som ber om ursäkt för detta felaktiga meddelande som visats i några få bilar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Idle fee

Inlägg av vigge50 »

För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.

När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min

https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idle fee

Inlägg av Remuz »

Dyrt som attan nu. 528kr/h
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Idle fee

Inlägg av ellerstrom »

Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Idle fee

Inlägg av OfarligTesla »

ellerstrom skrev:
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Äntligen! Förhoppningsvis kan de snart göra regler mot att folk laddar till 100% regelbundet för att undgå dessa avgifter också.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idle fee

Inlägg av Remuz »

Att stänga ner suc är ju en utmärkt lösning. Nu känner jag inte att detta drabbar mig alls då jag alltid har 100% inställt på resa och det tar en mindre oändlighet att nå dit. Så jäkla kul är det inte på suc. Med min X60D lyckades jag dock ofta ladda fullt, det tog inte så lång tid från tom till full (40min vill jag minnas).
P85D svart/svart med gratis SuC
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Idle fee

Inlägg av MaLund13 »

vigge50 skrev:
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.

När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min

https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
Det lägre priset gäller när laddstationen är minst 50% full. Är den mindre full än så drabbas man inte av idle fees alls.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idle fee

Inlägg av Remuz »

Undrar hur det blir med loaners? Får ju ingen notis där då man inte har dom i appen :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Idle fee

Inlägg av Bjorn »

ellerstrom skrev:
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."

SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.

Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.

Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.

Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Idle fee

Inlägg av Remuz »

Vore fint med lite DC bredvid suc som man kan toppa upp på om man vill hänga länge
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar