Idle fee
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Idle fee
Fick lite info om Idle fees för destination charging från Tesla:
Det kommer en mjukvaruuppdatering inom två veckor som eliminerar meddelande ”Idle fees för Destination Charging”. Inga debiteringar för Destination Charging kommer att synas på skärmen hälsar Tesla som ber om ursäkt för detta felaktiga meddelande som visats i några få bilar.
Det kommer en mjukvaruuppdatering inom två veckor som eliminerar meddelande ”Idle fees för Destination Charging”. Inga debiteringar för Destination Charging kommer att synas på skärmen hälsar Tesla som ber om ursäkt för detta felaktiga meddelande som visats i några få bilar.
Re: Idle fee
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.
När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min
https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min
https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Idle fee
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering.
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Idle fee
Äntligen! Förhoppningsvis kan de snart göra regler mot att folk laddar till 100% regelbundet för att undgå dessa avgifter också.ellerstrom skrev:Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Re: Idle fee
Att stänga ner suc är ju en utmärkt lösning. Nu känner jag inte att detta drabbar mig alls då jag alltid har 100% inställt på resa och det tar en mindre oändlighet att nå dit. Så jäkla kul är det inte på suc. Med min X60D lyckades jag dock ofta ladda fullt, det tog inte så lång tid från tom till full (40min vill jag minnas).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Idle fee
Det lägre priset gäller när laddstationen är minst 50% full. Är den mindre full än så drabbas man inte av idle fees alls.vigge50 skrev:För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.
När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min
https://electrek.co/2018/09/19/tesla-up ... idle-fees/
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Idle fee
Undrar hur det blir med loaners? Får ju ingen notis där då man inte har dom i appen
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Idle fee
Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.ellerstrom skrev:Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.
Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.
Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Idle fee
Vore fint med lite DC bredvid suc som man kan toppa upp på om man vill hänga länge
P85D svart/svart med gratis SuC
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Idle fee
Exakt det jag menar. Detta skapar ett incitament till ett beteende som är det eftersträvade och korrekta, nämligen flytta på dig när du laddat färdigt. Missade dessutom att det enbart gäller när stationen är minst 50% full, så jag har inga som helst betänkligheter kring detta längre utan tycker att det är utmärkt!Bjorn skrev:Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.ellerstrom skrev:Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.
Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.
Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Idle fee
Du får en skuld på teslakontot som sedan regleras med kort eller hos service.Alzie skrev:Hur debiteras idle fee om man har fri supercharging?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Idle fee
Remuz skrev:Du får en skuld på teslakontot som sedan regleras med kort eller hos service.Alzie skrev:Hur debiteras idle fee om man har fri supercharging?
Tack!