Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.
Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.
Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Jag kan inte tänka mig att Tesla har koll på ditt VIN när du laddar via en Destination Charger. Det måste vara den lokala ägaren som fått in den texten.
Om du behöver ladda 5 timmar för att få fullt och påbörjar kl. 22, vore det mycket begärt att du ska stiga upp 03 för att koppla bort kabeln. Vem vill påbörja sin laddning på DC vid den tidpunkten?
Bilen kommunicerar med laddaren och får info den vägen.
Korrekt, men går det vidare till Tesla? Är det tidpunkt och idle status de trackar också på DC. Det har de aldrig aviserat.
Hypotetiskt så har ju Tesla möjlighet att få denna information via bilens uppkoppling och med position + laddar så borde det vara möjligt. Men det är sannolikt en bugg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag har fått informationen från Tesla Malmö att varje gång man kopplar upp sin bil på laddnätvärket så körs en kontroll av bilens status och om något är fel kontaktas man.
Även om jag fått felmeddelande har ingen kontaktat mig.
Nu visar navigeringen att även DC ska ha idle fee. Lär ju knappast stämma.
Någon mer som sett det?
Det gäller bara Jonathan och lillebror
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag undrar hur det gick när bilen tog järnvägsspåret på väg dit?!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Fick lite info om Idle fees för destination charging från Tesla:
Det kommer en mjukvaruuppdatering inom två veckor som eliminerar meddelande ”Idle fees för Destination Charging”. Inga debiteringar för Destination Charging kommer att synas på skärmen hälsar Tesla som ber om ursäkt för detta felaktiga meddelande som visats i några få bilar.
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.
När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering.
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Äntligen! Förhoppningsvis kan de snart göra regler mot att folk laddar till 100% regelbundet för att undgå dessa avgifter också.
Att stänga ner suc är ju en utmärkt lösning. Nu känner jag inte att detta drabbar mig alls då jag alltid har 100% inställt på resa och det tar en mindre oändlighet att nå dit. Så jäkla kul är det inte på suc. Med min X60D lyckades jag dock ofta ladda fullt, det tog inte så lång tid från tom till full (40min vill jag minnas).
För att minska problemen med stående bilar så har Tesla nu valt att höja avgiften och tar även ut en lite lägre avgift även om laddaren är tom i övrigt. I Svergie är det som följande.
När laddaren är full: 8,80 kr/min
Annars: 4,40 kr/min
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.
Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.
Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.
Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.
Tycker detta tillägget var väldigt bra (och är väl nytt också):
"Furthermore, Tesla owners cannot let their unpaid balance for those fees, or regular Supercharging fees, exceed $50 or Tesla will block Supercharger access."
SuC är en laddplats, ingen parkering. (Är dock inte helt överens med mig själv om jag tycker de skulle varit snällare när det finns lediga platser eller inte...)
Problemet blir väl att lediga platser kan fyllas ganska fort ibland. Är P-laddaren då en bit bort och har räknat med att stå ett tag till så får denna plötsligt betala en massa. Jag tycker det är mer konsekvent att man alltid ska flytta på sig när man laddat färdigt.
Det finns ju också en fördel med att platser töms snabbare så man kan lättare kan välja ett ledigt par utan att behöva chansa på att hamna bredvid en tom eller fulladdad.
Det borde läggas till en funktion i "lediga laddare" som visar vilken plats som kan ge högst laddhastighet på en Suc.
Jag själv har aldrig stått på en Suc efter full laddning så jag ser mig som en vinnare. Däremot har jag några gånger laddat mer än jag behöver medan jag ätit färdigt, dock inte vid kö.
Exakt det jag menar. Detta skapar ett incitament till ett beteende som är det eftersträvade och korrekta, nämligen flytta på dig när du laddat färdigt. Missade dessutom att det enbart gäller när stationen är minst 50% full, så jag har inga som helst betänkligheter kring detta längre utan tycker att det är utmärkt!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2