SuperChargers till Mariestad?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Kanske kan Mariestad bli en framtida plats för SuperCharger. Detta i och med att Tesla och Dinners verkar ha något sammarbete. På samtliga platser som Dinners finns idag kommer det snart stå en SuperCharger i och med att Enköping snart är färdig. Nu nu håller Dinners på att etablera sig i Mariestad. Det är inte så långt till Jung men det blir en naturlig förtätning för de som kör den vägen mellan västra och östra Sverige som säkert många norrbaggar gör-

http://dinners.se/press.html
Dinners skrev:
Den svenska restaurangkedjan Dinners etablerar sig i Mariestad. Utöver restaurang kommer anläggningen, ett stenkast från E20, att omfatta godisbutik, coffeshop och en form av lanthandel. Längre fram finns planer på tankstation och hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Feddan »

Det vore bra! Bättre än Jung som bara är E20. Detta hade blivit både riksväg 26 och E20. Trevligt med ett alternativ till Jung också.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända inom överskådlig tid. Teslas förtätningsarbete av superchargernätet har ju hittills i första hand handlat om att bygga ut befintliga SuC, och sedan bygga fler anläggningar utmed vägen. Jung är en av Sveriges minsta SuC med 6 stalls, och någon utökning verkar inte vara planerad, fastän det skulle finnas gott om utrymme där. Samtidigt är Jung inte sådär jättevälbesökt heller. Det är främst taxibilar från Vara som står där.
Att det skulle byggas en helt ny supercharger bara 7 mil bort anser jag tyvärr som osannolikt i dagsläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Hyted »

Vore väl smartare att satsa på en ny i Mariestad och strunta i att bygga ut Jung.

Den skulle bli betydligt mer besökt än Jung och Arboga tror jag.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av johan_w »

Hade vart grymt tycker jag, tror dock inte heller det känns troligt på kortare sikt.

För mig är det bra från Jönköping för resor mot Sälen och Idre! Passerar inte Mora då och är det långsamt på Chademo!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Först lär ju Dinners behöva bygga klart sin restaurang vilket är beräknat till sommaren 2019 och därefter kan det vara aktuellt med Teslas SuperCharger. Får Tesla tillgång till mark gratis och det finns el dragen så tror nog jag att det kan komma upp en SuperCharger andra halvan av 2019 eller när det börjar byggas 2020. Då har ju även Model 3 börjat levereras och jag tror nog att den kommer kunna bli välbesökt med tanke på servicen som ska finnas runt den jämfört med tråk-Jung.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av AnteF »

Mycket troligt vill jag nog påstå. Snackat med lite folk som jobbar inom Dinners och de vill verkligen promota Superchargers vid sina stationer. Mariestad vore inte helt fel....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av 12man »

Råkade halvse/höra en McD reklam igår "Sveriges största laddkedja" eller nåt, så The race is on!
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
Råkade halvse/höra en McD reklam igår "Sveriges största laddkedja" eller nåt, så The race is on!
Jo jag reagerade på de också... Är de ens så? Vad jag känner till så har ju tex EON ganska många platser men visst jag har inte räknat.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
12man skrev:
Råkade halvse/höra en McD reklam igår "Sveriges största laddkedja" eller nåt, så The race is on!
Jo jag reagerade på de också... Är de ens så? Vad jag känner till så har ju tex EON ganska många platser men visst jag har inte räknat.
Utan att ha räknat så är jag rätt övertygad om att de klyver hår. Det är kanske så att de är den kedja som har flest matställen i landet som också erbjuder laddning, men då bara på vissa ställen. De är knappast den "kedja" - utan bestämning av ordet kedja - som erbjuder flest laddställen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
12man skrev:
Råkade halvse/höra en McD reklam igår "Sveriges största laddkedja" eller nåt, så The race is on!
Jo jag reagerade på de också... Är de ens så? Vad jag känner till så har ju tex EON ganska många platser men visst jag har inte räknat.
De säger ju laddstolpar och inte snabbladdare.
De är den störst vegetariska restaurangkedjan också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Mariestad och Hallsberg är väl bättre än Laxå? Förutom E20 så får du ju även med dig väg 26 och väg 50. Laxå är bara till nytta för de som kör mellan Jung och Arboga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av pubbe »

Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av pubbe »

Remuz skrev:
chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
Finns ju en SuC i Arboga, och det är ca 150km mellan Arboga och Mariestad.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

pubbe skrev:
Remuz skrev:
chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
Finns ju en SuC i Arboga, och det är ca 150km mellan Arboga och Mariestad.
Men med en i Laxå måste jag bara stanna en gång.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av LarsL »

Finns ju inget som säger att vi inte kan ha en snabbladdare i Laxå också. Det beror ju på hur snabbt aktörerna där fattar att detta är framtiden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Laxå har försökt få en i tre års tid. Senast förra sommaren skrev dom och jag till Tesla om det.

Dom (Rastpunkt Laxå) såg det som framtiden redan då
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

pubbe skrev:
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Vad är det för fel på den? Jag har aldrig laddat där, men den är intressant för oss som reserv när vi kommer norrifrån. Däremot så har jag laddat några gånger på charge&drive vid McD i Alingsås och det funkade klockrent varje gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av johan_w »

mati skrev:
pubbe skrev:
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Vad är det för fel på den? Jag har aldrig laddat där, men den är intressant för oss som reserv när vi kommer norrifrån. Däremot så har jag laddat några gånger på charge&drive vid McD i Alingsås och det funkade klockrent varje gång.
Ok, för mig har C&D stationen på MC i Mariestad fungerat som den skall båda gångerna jag laddat där. Kör jag Jönköping-Sälen måste jag stöda lite ström och det brukar bli OKQ8 i Filipstad påväg upp och C&D vid MC i Mariestad påväg ner...

Behöver typ ladda 10% på sommaren och lite mer på vintern (kanske 25%) för att klara sträckan sommartid utan att bli allt för svettig :-) Vore som sagt grymt med SuC i Mariestad för mig och fjällturer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Laxå har försökt få en i tre års tid. Senast förra sommaren skrev dom och jag till Tesla om det.

Dom (Rastpunkt Laxå) såg det som framtiden redan då
Varför inte sätta upp ett par Chademo och CCS då så länge?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av vigge50 »

Laxå tycker jag skulle kännas som nästan lika dum som Toftaholm, vid Mariestad har du RV26 som passerar och vid Hallsberg har du RV50 som kommer upp, varför då plasera en SuperCharger mitt emellan?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Jag gissar att de allra flesta svenska teslor rullar mellan Gbg och Stockholm, men jag kan ju ha fel. När man kör från stockholm är det för tidigt med Arboga och försent med Jung.

Då får man ta E4 istället så räcker det med stopp i Ödeshög.

Jag inser att alla här har olika syn på suc och var som ska vara. Jag anger var jag vill ha dom. Helst skulle jag vilja ha en på varje rastplats längs alla vägar. Då skulle jag knappt märka laddningen alls utan mer få 10mil på ett blöjbyte, 7 mil på En kisspaus, 15mil på en rörapåbenenpaus Osv. Nu är det inte så ännu, då skulle Laxå vara gynnsamt eftersom det är bra lek, ok mat, rejäl idrottsplats (lek), godisbutik Osv Osv dessutom på ett vettigt avstånd.

Mariestad skulle inte ge mig något alls, därför blir jag putt om den hamnar där.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar