SuperChargers till Mariestad?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Smutt »

Remuz skrev:
Jag gissar att de allra flesta svenska teslor rullar mellan Gbg och Stockholm, men jag kan ju ha fel. När man kör från stockholm är det för tidigt med Arboga och försent med Jung.

Då får man ta E4 istället så räcker det med stopp i Ödeshög.

Jag inser att alla här har olika syn på suc och var som ska vara. Jag anger var jag vill ha dom. Helst skulle jag vilja ha en på varje rastplats längs alla vägar. Då skulle jag knappt märka laddningen alls utan mer få 10mil på ett blöjbyte, 7 mil på En kisspaus, 15mil på en rörapåbenenpaus Osv. Nu är det inte så ännu, då skulle Laxå vara gynnsamt eftersom det är bra lek, ok mat, rejäl idrottsplats (lek), godisbutik Osv Osv dessutom på ett vettigt avstånd.

Mariestad skulle inte ge mig något alls, därför blir jag putt om den hamnar där.
Allra flesta mellan Göteborg och Stockholm? Tror fler rullar Oslo stockholm men oavsett så är vi många som öker förbi Mariestad regelbundet, Kristinehamn Toftaholm är tufft på vintern så Mariestad låter Smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av LarsL »

Åker man inte över Jönköping om man ska till Stockholm?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »


Allra flesta mellan Göteborg och Stockholm? Tror fler rullar Oslo stockholm men oavsett så är vi många som öker förbi Mariestad regelbundet, Kristinehamn Toftaholm är tufft på vintern så Mariestad låter Smutt!
Nu gissar jag att det är mest norska teslor som åker Oslo Stockholm iofs. Jag talar sedan om vad som gynnar mig och uttrycker min åsikt.

Jag anser Laxå mer givande än Mariestad. Andra anser det inte. Det är helt ok, jag kommer dock inte ändra åsikt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Hyted »

Tills SuC kommer i Mariestad går det bra att ladda hos min firma om det krisar och det inte funkar på mc donalds.

Långsamladdning med 3*16A men alltid något och kaffe finns.
400 meter från mcdonalds.

Finns även Chademo adapter att låna där om det behövs.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av pubbe »

mati skrev:
pubbe skrev:
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Vad är det för fel på den? Jag har aldrig laddat där, men den är intressant för oss som reserv när vi kommer norrifrån. Däremot så har jag laddat några gånger på charge&drive vid McD i Alingsås och det funkade klockrent varje gång.
När jag var i Mariestad runt jul så var den avstängd i över en vecka. Nu när jag skulle ladda där så ser jag att typ 2 kabeln inte är kvar, utan det sitter en kontakt där istället så man måste ha med sin egen kabel, vilket jag då inte var förberedd på. Sen har dom bytt ut appen, så jag fick registrera om mig och lägga in kortet igen.... jämför allt det med en SuC!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av LarsL »

pubbe skrev:
När jag var i Mariestad runt jul så var den avstängd i över en vecka. Nu när jag skulle ladda där så ser jag att typ 2 kabeln inte är kvar, utan det sitter en kontakt där istället så man måste ha med sin egen kabel, vilket jag då inte var förberedd på. Sen har dom bytt ut appen, så jag fick registrera om mig och lägga in kortet igen.... jämför allt det med en SuC!
Men använder du typ 2 så finns det väl fortfarande gratis laddare inne i stan.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av pubbe »

LarsL skrev:
pubbe skrev:
När jag var i Mariestad runt jul så var den avstängd i över en vecka. Nu när jag skulle ladda där så ser jag att typ 2 kabeln inte är kvar, utan det sitter en kontakt där istället så man måste ha med sin egen kabel, vilket jag då inte var förberedd på. Sen har dom bytt ut appen, så jag fick registrera om mig och lägga in kortet igen.... jämför allt det med en SuC!
Men använder du typ 2 så finns det väl fortfarande gratis laddare inne i stan.
... om du menar värner energi så nej, dom ska ha betalt. Försökte registrera mig hos dom men gav upp. Jag har registrerat mig på många tjänster för laddning, men värner energi tar nog priset, det är den enda där jag faktiskt gav upp.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:

Allra flesta mellan Göteborg och Stockholm? Tror fler rullar Oslo stockholm men oavsett så är vi många som öker förbi Mariestad regelbundet, Kristinehamn Toftaholm är tufft på vintern så Mariestad låter Smutt!
Nu gissar jag att det är mest norska teslor som åker Oslo Stockholm iofs. Jag talar sedan om vad som gynnar mig och uttrycker min åsikt.

Jag anser Laxå mer givande än Mariestad. Andra anser det inte. Det är helt ok, jag kommer dock inte ändra åsikt.
Precis, två olika diskussioner, en om vilket är det allmänt bättre läget för en superladdare, och en om vilken som är bäst just för Remuz.

Det allmänna intresset torde vara större för den förstnämnda diskussionen :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Jag gissar att de allra flesta svenska teslor rullar mellan Gbg och Stockholm, men jag kan ju ha fel. När man kör från stockholm är det för tidigt med Arboga och försent med Jung.

Då får man ta E4 istället så räcker det med stopp i Ödeshög.

Jag inser att alla här har olika syn på suc och var som ska vara. Jag anger var jag vill ha dom. Helst skulle jag vilja ha en på varje rastplats längs alla vägar. Då skulle jag knappt märka laddningen alls utan mer få 10mil på ett blöjbyte, 7 mil på En kisspaus, 15mil på en rörapåbenenpaus Osv. Nu är det inte så ännu, då skulle Laxå vara gynnsamt eftersom det är bra lek, ok mat, rejäl idrottsplats (lek), godisbutik Osv Osv dessutom på ett vettigt avstånd.

Mariestad skulle inte ge mig något alls, därför blir jag putt om den hamnar där.
Varför inte se de som var de optimala laddarna hamnar, jag planerar köpa just en en tesla för att man kan åka med denna överallt och inte bara i en triangel Stockhom Malmö Göteborg. För mig är de uppenbart att en laddare i Mariestad adderer mycket mer värde med Laxå.
Nu har jag ju inte en tesla än men som jag förstår de så brukar de väl inte vara något större problem redan idag att köra STH - GBG så detta är ännu en anledning till att placera nästa SUC så att andra sträckor blir möjliga att köra.

OBS, inget illa menat med detta inlägg men jag har lite svårt att se Laxå som så bra och de låter lite själviskt när du uttrycker dig som att Mariestad inte ger dig något.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Bod »

Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Bod skrev:
Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

zyax skrev:
Bod skrev:
Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.
Det låter lite inskränkt. Tesla borde väl lyssna på hela opinionen och sedan bilda sig en uppfattning om vad som serverar flest. Vissa verkar bli upprörda för att jag tycker Mariestad är sämre än Laxå och sedan försöker övertyga mig om att jag har fel. Eftersom Mariestad ger mig 0 och Laxå ger mig något så blir ju det omöjligt. Att det är annorlunda för andra förstår och respekterar jag, men jag känner att jag har rätt att uttrycka min åsikt oavsett.
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
zyax skrev:
Bod skrev:
Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.
Det låter lite inskränkt. Tesla borde väl lyssna på hela opinionen och sedan bilda sig en uppfattning om vad som serverar flest. Vissa verkar bli upprörda för att jag tycker Mariestad är sämre än Laxå och sedan försöker övertyga mig om att jag har fel. Eftersom Mariestad ger mig 0 och Laxå ger mig något så blir ju det omöjligt. Att det är annorlunda för andra förstår och respekterar jag, men jag känner att jag har rätt att uttrycka min åsikt oavsett.
Självklart har du rätt till din åsikt...
Men om man säger såhär... Om du sitter och planerar en SUC karta från Teslas synvinkel och vill såklart att dina kunder får ut så mycket som möjligt av denna hade du fortfarande valt Laxå? Jag kan se din poäng med Laxå om man bara tänker GBG - STH men om man tänker bilar som köra i olika riktningar med olika mål så är de i mina ögon uppenbart att Mariestad är bättre utan att göra någon stor analys av de utan bara titta på hur vägar går och hur man kan tänkas köra i olika riktningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Satt jag på tesla så skulle jag kolla var flest bilar passerar med låg SoC och sedan lägga den där. Jag anser att hela Europa ska ha bra täckning så man kan åka överallt. När detta är klart (i Sverige saknas Norrland) så börjar man förtäta. Mariestad är förtätning och då bör man optimera på bilmängd. Det kan mycket möjligt bli så i den modellen att Mariestad är optimalt, men det kan lika gärna bli att Laxå skulle serva bättre eftersom det troligen är fler som åker mellan Stockholm och Göteborg än som åker från Skåne till Sälen, sett över tiden. Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt. Min åsikt kvarstår, men mest för att den gynnar mig
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av OfarligTesla »

Håller med, det viktigaste från Teslas synvinkel (sälja fler bilar) bör ju vara att det jobbiga med laddning försvinner så mycket som möjligt för flest antal kunder. Det kan mycket väl handla om att förtäta vägar där många fler kör då det kommer göra att man inte behöver ladda lika högt för att nå nästa laddare samt att man kan planera sina stopp bättre. Så vägar som Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö, Oslo - Göteborg, Göteborg - Malmö osv kommer ju då få det relativt tätt på laddare. Sen kommer det nog handla mycket om att även lägga dem så skidorterna nås lätt från de större städerna även om jag gissar på att det är sekundärt för Tesla och mer krut läggs på transport mellan större städer som sker året om.

Nackdelen hamnar ju då för de som kör sträckor som inte så många kör men de kommer helt enkelt få ta omvägar tills dess att man kommer till att täcka alla större vägar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
zyax skrev:
Bod skrev:
Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.
Det låter lite inskränkt. Tesla borde väl lyssna på hela opinionen och sedan bilda sig en uppfattning om vad som serverar flest. Vissa verkar bli upprörda för att jag tycker Mariestad är sämre än Laxå och sedan försöker övertyga mig om att jag har fel. Eftersom Mariestad ger mig 0 och Laxå ger mig något så blir ju det omöjligt. Att det är annorlunda för andra förstår och respekterar jag, men jag känner att jag har rätt att uttrycka min åsikt oavsett.
Om Mariestad ger dig noll trotts att den ligger längs vägen du tänker köra så finns det i ingen SuperCharger som passar mig när jag kör någonstanns... Ulricehamn och Toftaholm ger mig till och med minus ett när jag ska till Göteborg...

Visst får du tycka att Laxå passar dig bättre eftersom den kanske passar precis vad gäller avstånd från ditt hem och är anpassat till vad din bil som du har idag har till räckvidd. Vad jag dock inte kan förstå är varför du tycker att Mariestad inte fungerar alls för dig? För mig ligger t.ex. Toftaholm inte alls bra till när jag kör från öst till väst eller tvärt om men jag tar och laddar där ändå trotts att det är 4 mils omväg. Ulricehamn är 3 mils omväg och kräver att jag kör riktigt försiktigt om jag kör hemifrån och att jag laddar till 100% om jag kommer från Göteborg.

Mariestad fungerar ju utmärkt som enda stoppet om man väljer den vägen från Stockholm (som ändå är längre än Jönköping) mot Göteborg och kör en Tesla som inte är en Model X med Performance, 22" och litet batteripack. Förutom att fånga upp trafiken på E20 som går öst-väst mellan Arboga och Jung så får man även med trafiken som kör norr-söder. Något som Laxå inte alls hjälper till med.

Laxå funkar alltså bra enbart för de som kör från Stockholm till Göteborg OCH endast vill stanna en gång OCH har en Tesla som har kortare räckvidd än 31 mil OCH som inte kan tänka sig att sänka farten. För de som kommer från alla andra platser ELLER kan tänka sig att att ta två kortare stopp ELLER har en Tesla som har längre räckvidd än 31 mil ELLER kan tänka sig att anpassa hastigheten så funkar Mariestad lika bra eller bättre. Vilken grupp tror du är störst?

Själv vet jag inte om jag kommer att ha min bil hela mitt liv eller om det kan tänkas bli en annan bil, man är väl inte heller helt säker att man kommer att bo exakt där man bor idag. Jag ser därför hellre att Tesla bygger ett så flexibelt och mångsidigt laddnätverk som passar så många som möjligt istället för specialanpassat för en mindre grupp där laddarna ligger med flera mils omväg för många. Att lägga laddare vid fyrvägskorsningar är ett sätt att lösa detta. Att lägga dem 3-6 mils omväg enkel väg från en sådan korsning är inte en bra lösning enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Håller med, det viktigaste från Teslas synvinkel (sälja fler bilar) bör ju vara att det jobbiga med laddning försvinner så mycket som möjligt för flest antal kunder. Det kan mycket väl handla om att förtäta vägar där många fler kör då det kommer göra att man inte behöver ladda lika högt för att nå nästa laddare samt att man kan planera sina stopp bättre. Så vägar som Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö, Oslo - Göteborg, Göteborg - Malmö osv kommer ju då få det relativt tätt på laddare. Sen kommer det nog handla mycket om att även lägga dem så skidorterna nås lätt från de större städerna även om jag gissar på att det är sekundärt för Tesla och mer krut läggs på transport mellan större städer som sker året om.

Nackdelen hamnar ju då för de som kör sträckor som inte så många kör men de kommer helt enkelt få ta omvägar tills dess att man kommer till att täcka alla större vägar.
+1

Omväg via Norge som det är nu uppe i Norrland, är inte ok.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Bod »

Nu lär jag väl bli strypt. Har tittat på kartan.
För mig är Laxå ett bättre alternativ för alla som kommer nordost om Vintrosa. Dvs alla som bor i Gävle, Fagersta, Bollnäs, Borlänge, Västerås, Falun samt hela Östersjökusten. Är resande från Luleå och Piteå m fl på väg till Göteborg svänger de förmodligen av vid Gävle.

Mariestad är bättre för resande från Kristinehamn, Karlskoga och Filipstad m fl. Karlstadsborna åker väl via Åmål till Göteborg och har från det hållet tillgång till vad som skall bli Sveriges största Superchargingstation i Kungälv.

Nu har jag bara tittat poå Sverige. För att tänka sig att åka öster om Vänern till Gbg tror jag att man bor norr om Trondheim.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
Jag blir inte provocerad av din åsikt men det är historiken med var Tesla har lagt en del av sina Superchargers i södra Sverige som jag inte gillar. Toftaholm är enbart anpassat för trafik på E4 i nord-sydlig riktning, fungerar riktigt dåligt för öst-västtrafik då den varken fångar upp all trafik på väg 25 eller den på väg 27. Hade den kunnat placerats ett par mil norrut eller ett par mil söderut hade den fortfarande fungerat bra för trafiken på E4 plus att den hade fångat upp trafik i öst-västlig riktning. Sedan har vi Ulricehamn som om den hade placerats i Borås återigen hade kunnat fånga upp trafik till och från sydöstra Sverige. Som det är idag så finns det ingen bra Supercharger för trafik som kör mellan västra och sydöstra Sverige. Både Falkenberg och Ulricehamn är omvägar plus att de ligger på gränsen av räckvidden, dvs kräver när 100% laddning. Lagan betyder en omväg på 4 mil.

Det känns alltså som bortkastade möjligheter när Superchargers placeras för att enbart täcka upp en väg när de lika gärna hade kunnat placerats så de täcker upp två vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
Jag blir inte provocerad av din åsikt men det är historiken med var Tesla har lagt en del av sina Superchargers i södra Sverige som jag inte gillar. Toftaholm är enbart anpassat för trafik på E4 i nord-sydlig riktning, fungerar riktigt dåligt för öst-västtrafik då den varken fångar upp all trafik på väg 25 eller den på väg 27. Hade den kunnat placerats ett par mil norrut eller ett par mil söderut hade den fortfarande fungerat bra för trafiken på E4 plus att den hade fångat upp trafik i öst-västlig riktning. Sedan har vi Ulricehamn som om den hade placerats i Borås återigen hade kunnat fånga upp trafik till och från sydöstra Sverige. Som det är idag så finns det ingen bra Supercharger för trafik som kör mellan västra och sydöstra Sverige. Både Falkenberg och Ulricehamn är omvägar plus att de ligger på gränsen av räckvidden, dvs kräver när 100% laddning. Lagan betyder en omväg på 4 mil.

Det känns alltså som bortkastade möjligheter när Superchargers placeras för att enbart täcka upp en väg när de lika gärna hade kunnat placerats så de täcker upp två vägar.
Precis så är det, jag blir inte provocerad av en åsikt, men jag blir provocerad av hur Tesla visar med tydlighet att man inte tittat på de som ska från öst till väst, t ex till och från Göteborg till den del av landet där Svenssons och jag bor. Om man sedan tittar på befolkningsunderlag och liknande kommer man se att Teslaägare åker dessa vägar och drabbas av omvägar. En omväg är riktigt dåligt, att få stanna någon mil före det man annars fått göra i den optimala resan är en långt mycket mindre dålig grej.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Om man sätter en slutstation i Branäs, eller högre upp i västra fjällen eller Karlstad så kommer halva Skåne och mer än halva Småland åka över Mariestad plus Blekinge och Västergötland plus förstås de som ska omvända vägen. Att stirra sig blind på några mil hit eller dit på en rak E20-resa tycker jag är provokativt från Teslas sida om man sätter den i Laxå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Foluke »

Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Foluke skrev:
Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar