SuperChargers till Mariestad?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
zyax skrev:
Bod skrev:
Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.
Det låter lite inskränkt. Tesla borde väl lyssna på hela opinionen och sedan bilda sig en uppfattning om vad som serverar flest. Vissa verkar bli upprörda för att jag tycker Mariestad är sämre än Laxå och sedan försöker övertyga mig om att jag har fel. Eftersom Mariestad ger mig 0 och Laxå ger mig något så blir ju det omöjligt. Att det är annorlunda för andra förstår och respekterar jag, men jag känner att jag har rätt att uttrycka min åsikt oavsett.
Om Mariestad ger dig noll trotts att den ligger längs vägen du tänker köra så finns det i ingen SuperCharger som passar mig när jag kör någonstanns... Ulricehamn och Toftaholm ger mig till och med minus ett när jag ska till Göteborg...

Visst får du tycka att Laxå passar dig bättre eftersom den kanske passar precis vad gäller avstånd från ditt hem och är anpassat till vad din bil som du har idag har till räckvidd. Vad jag dock inte kan förstå är varför du tycker att Mariestad inte fungerar alls för dig? För mig ligger t.ex. Toftaholm inte alls bra till när jag kör från öst till väst eller tvärt om men jag tar och laddar där ändå trotts att det är 4 mils omväg. Ulricehamn är 3 mils omväg och kräver att jag kör riktigt försiktigt om jag kör hemifrån och att jag laddar till 100% om jag kommer från Göteborg.

Mariestad fungerar ju utmärkt som enda stoppet om man väljer den vägen från Stockholm (som ändå är längre än Jönköping) mot Göteborg och kör en Tesla som inte är en Model X med Performance, 22" och litet batteripack. Förutom att fånga upp trafiken på E20 som går öst-väst mellan Arboga och Jung så får man även med trafiken som kör norr-söder. Något som Laxå inte alls hjälper till med.

Laxå funkar alltså bra enbart för de som kör från Stockholm till Göteborg OCH endast vill stanna en gång OCH har en Tesla som har kortare räckvidd än 31 mil OCH som inte kan tänka sig att sänka farten. För de som kommer från alla andra platser ELLER kan tänka sig att att ta två kortare stopp ELLER har en Tesla som har längre räckvidd än 31 mil ELLER kan tänka sig att anpassa hastigheten så funkar Mariestad lika bra eller bättre. Vilken grupp tror du är störst?

Själv vet jag inte om jag kommer att ha min bil hela mitt liv eller om det kan tänkas bli en annan bil, man är väl inte heller helt säker att man kommer att bo exakt där man bor idag. Jag ser därför hellre att Tesla bygger ett så flexibelt och mångsidigt laddnätverk som passar så många som möjligt istället för specialanpassat för en mindre grupp där laddarna ligger med flera mils omväg för många. Att lägga laddare vid fyrvägskorsningar är ett sätt att lösa detta. Att lägga dem 3-6 mils omväg enkel väg från en sådan korsning är inte en bra lösning enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Håller med, det viktigaste från Teslas synvinkel (sälja fler bilar) bör ju vara att det jobbiga med laddning försvinner så mycket som möjligt för flest antal kunder. Det kan mycket väl handla om att förtäta vägar där många fler kör då det kommer göra att man inte behöver ladda lika högt för att nå nästa laddare samt att man kan planera sina stopp bättre. Så vägar som Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö, Oslo - Göteborg, Göteborg - Malmö osv kommer ju då få det relativt tätt på laddare. Sen kommer det nog handla mycket om att även lägga dem så skidorterna nås lätt från de större städerna även om jag gissar på att det är sekundärt för Tesla och mer krut läggs på transport mellan större städer som sker året om.

Nackdelen hamnar ju då för de som kör sträckor som inte så många kör men de kommer helt enkelt få ta omvägar tills dess att man kommer till att täcka alla större vägar.
+1

Omväg via Norge som det är nu uppe i Norrland, är inte ok.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Bod »

Nu lär jag väl bli strypt. Har tittat på kartan.
För mig är Laxå ett bättre alternativ för alla som kommer nordost om Vintrosa. Dvs alla som bor i Gävle, Fagersta, Bollnäs, Borlänge, Västerås, Falun samt hela Östersjökusten. Är resande från Luleå och Piteå m fl på väg till Göteborg svänger de förmodligen av vid Gävle.

Mariestad är bättre för resande från Kristinehamn, Karlskoga och Filipstad m fl. Karlstadsborna åker väl via Åmål till Göteborg och har från det hållet tillgång till vad som skall bli Sveriges största Superchargingstation i Kungälv.

Nu har jag bara tittat poå Sverige. För att tänka sig att åka öster om Vänern till Gbg tror jag att man bor norr om Trondheim.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
Jag blir inte provocerad av din åsikt men det är historiken med var Tesla har lagt en del av sina Superchargers i södra Sverige som jag inte gillar. Toftaholm är enbart anpassat för trafik på E4 i nord-sydlig riktning, fungerar riktigt dåligt för öst-västtrafik då den varken fångar upp all trafik på väg 25 eller den på väg 27. Hade den kunnat placerats ett par mil norrut eller ett par mil söderut hade den fortfarande fungerat bra för trafiken på E4 plus att den hade fångat upp trafik i öst-västlig riktning. Sedan har vi Ulricehamn som om den hade placerats i Borås återigen hade kunnat fånga upp trafik till och från sydöstra Sverige. Som det är idag så finns det ingen bra Supercharger för trafik som kör mellan västra och sydöstra Sverige. Både Falkenberg och Ulricehamn är omvägar plus att de ligger på gränsen av räckvidden, dvs kräver när 100% laddning. Lagan betyder en omväg på 4 mil.

Det känns alltså som bortkastade möjligheter när Superchargers placeras för att enbart täcka upp en väg när de lika gärna hade kunnat placerats så de täcker upp två vägar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Det jag har svårt att fatta är varför folk blir så provocerade av en åsikt. Om en person vill ha en i Laxå och 1000 personer vill ha en i Mariestad så lär Tesla välja Mariestad. Jag kommer tycka det är värdelöst, men jag klarar mig idag, det är bara inte optimalt. Jag vill inte er något illa för att jag hellre vill ha en i Laxå än Mariestad. Allt jag skrev var att jag blir lite putt och sedan förklarade jag varför. Det känns som att flera trådar på detta forum på sista tiden blivit hårda i sitt tonläge när folk uttrycker sin åsikt. Det är en trist trend. Jag tänker fortsätta hoppas på Laxå ändå, ni andra är fria att hoppas på vad ni vill.
Jag blir inte provocerad av din åsikt men det är historiken med var Tesla har lagt en del av sina Superchargers i södra Sverige som jag inte gillar. Toftaholm är enbart anpassat för trafik på E4 i nord-sydlig riktning, fungerar riktigt dåligt för öst-västtrafik då den varken fångar upp all trafik på väg 25 eller den på väg 27. Hade den kunnat placerats ett par mil norrut eller ett par mil söderut hade den fortfarande fungerat bra för trafiken på E4 plus att den hade fångat upp trafik i öst-västlig riktning. Sedan har vi Ulricehamn som om den hade placerats i Borås återigen hade kunnat fånga upp trafik till och från sydöstra Sverige. Som det är idag så finns det ingen bra Supercharger för trafik som kör mellan västra och sydöstra Sverige. Både Falkenberg och Ulricehamn är omvägar plus att de ligger på gränsen av räckvidden, dvs kräver när 100% laddning. Lagan betyder en omväg på 4 mil.

Det känns alltså som bortkastade möjligheter när Superchargers placeras för att enbart täcka upp en väg när de lika gärna hade kunnat placerats så de täcker upp två vägar.
Precis så är det, jag blir inte provocerad av en åsikt, men jag blir provocerad av hur Tesla visar med tydlighet att man inte tittat på de som ska från öst till väst, t ex till och från Göteborg till den del av landet där Svenssons och jag bor. Om man sedan tittar på befolkningsunderlag och liknande kommer man se att Teslaägare åker dessa vägar och drabbas av omvägar. En omväg är riktigt dåligt, att få stanna någon mil före det man annars fått göra i den optimala resan är en långt mycket mindre dålig grej.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Om man sätter en slutstation i Branäs, eller högre upp i västra fjällen eller Karlstad så kommer halva Skåne och mer än halva Småland åka över Mariestad plus Blekinge och Västergötland plus förstås de som ska omvända vägen. Att stirra sig blind på några mil hit eller dit på en rak E20-resa tycker jag är provokativt från Teslas sida om man sätter den i Laxå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Foluke »

Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

Foluke skrev:
Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
Jag håller med dig i dina punkter, anser att alla SuCs ska täcka de stora behoven vilket betyder Europavägar och större riksvägar.
Antagligen finns det andra orsaker, men det är ren badwill om andra kan sätta upp laddare i t ex Värnamo och Tesla inte kan peka på vettiga orsaker där.

Så här skrev de i sitt svar till mig:

Kod: Markera allt

Hej Martin,

Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:

http://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/

Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.

Tack!

 

Med vänliga hälsningar / Best regards,

Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Vad jag läser mellan raderna är att de inte förstår hur svenska riksvägar faktiskt håller hög standard och utgör en stor del av vår infrastruktur. Att andra laddnätverk som har svenska logistikspecialister som vet hur det fungerar tror jag också.

EDIT: Hans svar angående Chademo gäller ju även för den som vill ladda på andra ställen utmed E4 än där Superchargers idag finns tänker jag, det är ingen som valt Värnamo utmed E4 idag när de kunnat ladda snabbare vid Toftaholm tänker jag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av chaffis75 »

Ja lite luddigt svar men låter ju faktiskt som ström tillförsel bygg lov kan vara anledningen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
chaffis75 skrev:
zyax skrev:

Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Vad har Tesla svarat på dina brev? Jag håller med om att en del placeringar inte varit så smarta om man tänker flöden i flera riktningar och inte bara längs en specifik väg. De enda jag själv kommit fram till är att de kanske inte kan bygga i tex Borås på grund av att de inte hittar mark tillräckligt nära lämplig ström försörjning men detta är ju ren spekulation.

Jag anser att tesla ska prioritera enligt följande.
1. Se till att de väldigt sällan är några köer vid SUC.
2. Att man kan göra vilken resa som helst (sommar eller vinter) utan omvägar för att man ska ladda och utan att behöva ladda mer än säg 90% på bilen med kortast range.

Att man kanske får ladda en extra gång någonstans pågrund av fel placering känns väldigt sekundärt men såklart är de trevligt om man även kan lösa dessa saker i samband med att man uppfyller 1 och 2.
Jag håller med dig i dina punkter, anser att alla SuCs ska täcka de stora behoven vilket betyder Europavägar och större riksvägar.
Antagligen finns det andra orsaker, men det är ren badwill om andra kan sätta upp laddare i t ex Värnamo och Tesla inte kan peka på vettiga orsaker där.

Så här skrev de i sitt svar till mig:

Kod: Markera allt

Hej Martin,

Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:

http://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/

Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.

Tack!

 

Med vänliga hälsningar / Best regards,

Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Vad jag läser mellan raderna är att de inte förstår hur svenska riksvägar faktiskt håller hög standard och utgör en stor del av vår infrastruktur. Att andra laddnätverk som har svenska logistikspecialister som vet hur det fungerar tror jag också.

EDIT: Hans svar angående Chademo gäller ju även för den som vill ladda på andra ställen utmed E4 än där Superchargers idag finns tänker jag, det är ingen som valt Värnamo utmed E4 idag när de kunnat ladda snabbare vid Toftaholm tänker jag.
Inte riktigt, enligt vad som skrivits på forumet tidigare(hittar inte nu) så ville Tesla sätta upp SuperChargern i Värnamo(eller var det Ljungby?) men kommunen ville inte ge mark till en elbilsladdare som endast passade en tillverkares bilar. När ägaren av Toftaholm fick höra detta så kontaktade han Tesla och övergav en del av marken till Teslas förfogande. Den konstiga placeringen i Ullrikshamn istället för Borås är däremot ett mysterium för mig.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Inte riktigt, enligt vad som skrivits på forumet tidigare(hittar inte nu) så ville Tesla sätta upp SuperChargern i Värnamo(eller var det Ljungby?) men kommunen ville inte ge mark till en elbilsladdare som endast passade en tillverkares bilar. När ägaren av Toftaholm fick höra detta så kontaktade han Tesla och övergav en del av marken till Teslas förfogande. Den konstiga placeringen i Ullrikshamn istället för Borås är däremot ett mysterium för mig.
Det är möjligt att det var så, men när de bygger ut i Toftaholm så får de gärna vara på Värnamo igen och istället anlägga de nya där istället, det hade jag (och många med mig) blivit väldigt glad för. Att svenska kommuner kan vara lite aviga vet man ju, men att inte släppa in Tesla eller någon annan är ganska knasigt. Och om det är så får gärna Tesla gå ut med informationen och hänga ut kommunen/kommunerna officiellt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Bod »

Jag vill ha en i Elmsta. Roslagen är ett svart hål för laddning av elbilar över huvud taget.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

pubbe skrev:
LarsL skrev:
pubbe skrev:
När jag var i Mariestad runt jul så var den avstängd i över en vecka. Nu när jag skulle ladda där så ser jag att typ 2 kabeln inte är kvar, utan det sitter en kontakt där istället så man måste ha med sin egen kabel, vilket jag då inte var förberedd på. Sen har dom bytt ut appen, så jag fick registrera om mig och lägga in kortet igen.... jämför allt det med en SuC!
Men använder du typ 2 så finns det väl fortfarande gratis laddare inne i stan.
... om du menar värner energi så nej, dom ska ha betalt. Försökte registrera mig hos dom men gav upp. Jag har registrerat mig på många tjänster för laddning, men värner energi tar nog priset, det är den enda där jag faktiskt gav upp.
Om du har park&charge rfid ska det inte kosta nåt. Det står på uppladdning.nu att det kostar 0.00kr/kWh med rfid och hurmycketsomhelst kr/minut om man betalar med appen. Lite märkligt förvisso. Jag testade i helgen att ladda några minuter med rfid. Få se om det kommer en faktura över 0kr. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

Förresten, är inte väldigt mycket av det svenska SuC-nätet utmed de stora vägarna optimerat för norrmän så att de kan ta sig ner till kontinenten eller till Stockholm på ett så smidigt sätt som möjligt? Det känns ju onekligen så. Att det finns svenskar som vill åka i öst-väst riktning utan en massa omvägar (Svenssons), eller att kunna åka mellan Sveriges två största städer utan att stanna jättelänge på tråkiga laddplatser (Remuz) verkar inte vara något som har högsta prioritet.
Hela E20 har ju behandlats väldigt stymoderligt när det gäller snabbladdning. Hade inte Fortum förra året smällt upp några snabbladdare norr om Gbg, bl.a. den i Mariestad, hade det inte gått att köra elbil på den sträckan överhuvudtaget. Superchargern i Jung är också alldeles för långt ifrån Gbg. På vintern är det med en S90 på gränsen att kunna åka Jung-Gbg-Jung utan att behöva toppa nånstans på vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Foluke »

zyax skrev:
Foluke skrev:
Jag är förundrad över att en ren spekulation kan väcka en sådan engagerad debatt. Såvitt jag vet har Tesla inte tagit ett enda spadtag i vare sig Mariestad eller Laxå. Att då försöka "byta" mellan dessa imaginära laddplatser borde inte väcka sådan lidelsefull diskussion.
Jag är glad över att det nog är dubbelt så många SuC nu som när jag köpte. Det har bara blivit bättre och bättre trots en del, ur min synvinkel, udda placeringar.
Därför att de tidigare placeringarna väcker ilska. Jag har skrivit till Tesla om det här och de kommer med fina men luddiga svar, jag vill verkligen att de tittar på västliga och östliga förbindelser när de placerar sina SuCs på utmed Europavägarna, det går att slå två flugor i en smäll. De har inte visat med någon placering att de tänkt på detta överhuvudtaget, det irriterar.

Jag är dessutom helt övertygad om att andra nätverk kommer att titta på precis det här (vilket man redan sett) och sätta sina laddare strategiskt utmed E4 där denna möter andra vägar t ex. Vill ni att SuC ska vara ett sämre system än de andra nätverken?
Jamen varför gräla om två drömmar? Såvitt jag förstår har ingen belägg om någondera önskade placeringarna. Visst kan man önska men varför hetsa upp sig över att någon annan har andra önskemål. "Väcker ilska"! Vad har man för världsbild om man blir ilsk över SuC som tillför ytterligare möjlighet eller placeringen av en SuC som kanske fanns innan man ens köpte sin Tesla? Tror man att placeringarna kanske görs för att djävlas med Teslaägare?
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Förresten, är inte väldigt mycket av det svenska SuC-nätet utmed de stora vägarna optimerat för norrmän så att de kan ta sig ner till kontinenten eller till Stockholm på ett så smidigt sätt som möjligt? Det känns ju onekligen så. Att det finns svenskar som vill åka i öst-väst riktning utan en massa omvägar (Svenssons), eller att kunna åka mellan Sveriges två största städer utan att stanna jättelänge på tråkiga laddplatser (Remuz) verkar inte vara något som har högsta prioritet.
Hela E20 har ju behandlats väldigt stymoderligt när det gäller snabbladdning. Hade inte Fortum förra året smällt upp några snabbladdare norr om Gbg, bl.a. den i Mariestad, hade det inte gått att köra elbil på den sträckan överhuvudtaget. Superchargern i Jung är också alldeles för långt ifrån Gbg. På vintern är det med en S90 på gränsen att kunna åka Jung-Gbg-Jung utan att behöva toppa nånstans på vägen.
Lagan är ju knappast för norrbaggarna. De har inte så mycket nytta av den när de kommer västerifrån eller har varit österut och ska hem. De första Superchargers var mycket riktigt för norrmännen men sedan har det inte byggts ut för dem på samma sätt. Jag har t.ex. poängterat att det är rätt vanligt för norrmännen att gena över Sverige när de ska till de norra delarna av Norge. Detta är ju inget som Tesla har hjälpt dem med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

Nej, men Lagan är ju som det har beskrivits ett undantag eftersom Tesla inte fick bygglov nån annanstans. Det är väl huvudskälet till den udda placeringen. Jag tycker också att den ligger på ett dumt ställe, ett väldigt naturskönt ställe förvisso, men placeringen passar mig inte alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Nej, men Lagan är ju som det har beskrivits ett undantag eftersom Tesla inte fick bygglov nån annanstans. Det är väl huvudskälet till den udda placeringen. Jag tycker också att den ligger på ett dumt ställe, ett väldigt naturskönt ställe förvisso, men placeringen passar mig inte alls.
I och med andra placeringar, främst Ulricehamn så är det ju inte ett undantag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

Dags att stanna i Laxå. Hade varit fint med lite ström nu... nämnde jag att avståndet med X90/100 är perfekt från Stockholm. Bör vara perfekt med M3 litet batteri också :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av mati »

Du hade ju kunnat "semisnabbladda" för 1,10kr/minut här i Götene. Kommunen behöver lite intäkter och stolpen är garanterat inte upptagen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av bylund »

I alla fall inte upptagen av en elbil...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuperChargers till Mariestad?

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Du hade ju kunnat "semisnabbladda" för 1,10kr/minut här i Götene. Kommunen behöver lite intäkter och stolpen är garanterat inte upptagen. ;)
Liiiite långt till leklandet på BK bara :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar