Om Mariestad ger dig noll trotts att den ligger längs vägen du tänker köra så finns det i ingen SuperCharger som passar mig när jag kör någonstanns... Ulricehamn och Toftaholm ger mig till och med minus ett när jag ska till Göteborg...Remuz skrev:Det låter lite inskränkt. Tesla borde väl lyssna på hela opinionen och sedan bilda sig en uppfattning om vad som serverar flest. Vissa verkar bli upprörda för att jag tycker Mariestad är sämre än Laxå och sedan försöker övertyga mig om att jag har fel. Eftersom Mariestad ger mig 0 och Laxå ger mig något så blir ju det omöjligt. Att det är annorlunda för andra förstår och respekterar jag, men jag känner att jag har rätt att uttrycka min åsikt oavsett.zyax skrev:Tesla ska inte lyssna på er, att trycka in fler Ulricehamn istället för Borås och Toftaholm istället för Värnamo eller Ljungby är helt fel. De behöver träffa fler punkter där vägar möts istället för tvärtom.Bod skrev:Jag stöder RemuZ om det är tillåtet.
Visst får du tycka att Laxå passar dig bättre eftersom den kanske passar precis vad gäller avstånd från ditt hem och är anpassat till vad din bil som du har idag har till räckvidd. Vad jag dock inte kan förstå är varför du tycker att Mariestad inte fungerar alls för dig? För mig ligger t.ex. Toftaholm inte alls bra till när jag kör från öst till väst eller tvärt om men jag tar och laddar där ändå trotts att det är 4 mils omväg. Ulricehamn är 3 mils omväg och kräver att jag kör riktigt försiktigt om jag kör hemifrån och att jag laddar till 100% om jag kommer från Göteborg.
Mariestad fungerar ju utmärkt som enda stoppet om man väljer den vägen från Stockholm (som ändå är längre än Jönköping) mot Göteborg och kör en Tesla som inte är en Model X med Performance, 22" och litet batteripack. Förutom att fånga upp trafiken på E20 som går öst-väst mellan Arboga och Jung så får man även med trafiken som kör norr-söder. Något som Laxå inte alls hjälper till med.
Laxå funkar alltså bra enbart för de som kör från Stockholm till Göteborg OCH endast vill stanna en gång OCH har en Tesla som har kortare räckvidd än 31 mil OCH som inte kan tänka sig att sänka farten. För de som kommer från alla andra platser ELLER kan tänka sig att att ta två kortare stopp ELLER har en Tesla som har längre räckvidd än 31 mil ELLER kan tänka sig att anpassa hastigheten så funkar Mariestad lika bra eller bättre. Vilken grupp tror du är störst?
Själv vet jag inte om jag kommer att ha min bil hela mitt liv eller om det kan tänkas bli en annan bil, man är väl inte heller helt säker att man kommer att bo exakt där man bor idag. Jag ser därför hellre att Tesla bygger ett så flexibelt och mångsidigt laddnätverk som passar så många som möjligt istället för specialanpassat för en mindre grupp där laddarna ligger med flera mils omväg för många. Att lägga laddare vid fyrvägskorsningar är ett sätt att lösa detta. Att lägga dem 3-6 mils omväg enkel väg från en sådan korsning är inte en bra lösning enligt mig.