Kanske kan Mariestad bli en framtida plats för SuperCharger. Detta i och med att Tesla och Dinners verkar ha något sammarbete. På samtliga platser som Dinners finns idag kommer det snart stå en SuperCharger i och med att Enköping snart är färdig. Nu nu håller Dinners på att etablera sig i Mariestad. Det är inte så långt till Jung men det blir en naturlig förtätning för de som kör den vägen mellan västra och östra Sverige som säkert många norrbaggar gör-
Den svenska restaurangkedjan Dinners etablerar sig i Mariestad. Utöver restaurang kommer anläggningen, ett stenkast från E20, att omfatta godisbutik, coffeshop och en form av lanthandel. Längre fram finns planer på tankstation och hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända inom överskådlig tid. Teslas förtätningsarbete av superchargernätet har ju hittills i första hand handlat om att bygga ut befintliga SuC, och sedan bygga fler anläggningar utmed vägen. Jung är en av Sveriges minsta SuC med 6 stalls, och någon utökning verkar inte vara planerad, fastän det skulle finnas gott om utrymme där. Samtidigt är Jung inte sådär jättevälbesökt heller. Det är främst taxibilar från Vara som står där.
Att det skulle byggas en helt ny supercharger bara 7 mil bort anser jag tyvärr som osannolikt i dagsläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Först lär ju Dinners behöva bygga klart sin restaurang vilket är beräknat till sommaren 2019 och därefter kan det vara aktuellt med Teslas SuperCharger. Får Tesla tillgång till mark gratis och det finns el dragen så tror nog jag att det kan komma upp en SuperCharger andra halvan av 2019 eller när det börjar byggas 2020. Då har ju även Model 3 börjat levereras och jag tror nog att den kommer kunna bli välbesökt med tanke på servicen som ska finnas runt den jämfört med tråk-Jung.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mycket troligt vill jag nog påstå. Snackat med lite folk som jobbar inom Dinners och de vill verkligen promota Superchargers vid sina stationer. Mariestad vore inte helt fel....
Råkade halvse/höra en McD reklam igår "Sveriges största laddkedja" eller nåt, så The race is on!
Jo jag reagerade på de också... Är de ens så? Vad jag känner till så har ju tex EON ganska många platser men visst jag har inte räknat.
Utan att ha räknat så är jag rätt övertygad om att de klyver hår. Det är kanske så att de är den kedja som har flest matställen i landet som också erbjuder laddning, men då bara på vissa ställen. De är knappast den "kedja" - utan bestämning av ordet kedja - som erbjuder flest laddställen.
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Mariestad och Hallsberg är väl bättre än Laxå? Förutom E20 så får du ju även med dig väg 26 och väg 50. Laxå är bara till nytta för de som kör mellan Jung och Arboga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
Finns ju en SuC i Arboga, och det är ca 150km mellan Arboga och Mariestad.
Väljer man Mariestad före Laxå blir jag rejält putt...
Varför? Tittar man bara på kartan hur vägar går så känns de som att en SUC i Mariestad kan vara ganska användbart från flera olika håll medan Laxå mest är något alla passerar rakt genom.
För jag skulle hjälpas av en i Laxå på mina resor. Dessutom har dom lekrum och hyfsad mat. Mariestad är jag tveksam till att jag når från Stockholm 31 mil...
Finns ju en SuC i Arboga, och det är ca 150km mellan Arboga och Mariestad.
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Vad är det för fel på den? Jag har aldrig laddat där, men den är intressant för oss som reserv när vi kommer norrifrån. Däremot så har jag laddat några gånger på charge&drive vid McD i Alingsås och det funkade klockrent varje gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Efter att ha spenderat 15min och ungefär lika mycket svordommar på charge & drive stationen vid McDonalds i Mariestad så kan jag säga att en SuC här vore bra, den skulle också vara perfekt för resor från söder till t.ex. Sälen.
Vad är det för fel på den? Jag har aldrig laddat där, men den är intressant för oss som reserv när vi kommer norrifrån. Däremot så har jag laddat några gånger på charge&drive vid McD i Alingsås och det funkade klockrent varje gång.
Ok, för mig har C&D stationen på MC i Mariestad fungerat som den skall båda gångerna jag laddat där. Kör jag Jönköping-Sälen måste jag stöda lite ström och det brukar bli OKQ8 i Filipstad påväg upp och C&D vid MC i Mariestad påväg ner...
Behöver typ ladda 10% på sommaren och lite mer på vintern (kanske 25%) för att klara sträckan sommartid utan att bli allt för svettig Vore som sagt grymt med SuC i Mariestad för mig och fjällturer.
Laxå tycker jag skulle kännas som nästan lika dum som Toftaholm, vid Mariestad har du RV26 som passerar och vid Hallsberg har du RV50 som kommer upp, varför då plasera en SuperCharger mitt emellan?
Jag gissar att de allra flesta svenska teslor rullar mellan Gbg och Stockholm, men jag kan ju ha fel. När man kör från stockholm är det för tidigt med Arboga och försent med Jung.
Då får man ta E4 istället så räcker det med stopp i Ödeshög.
Jag inser att alla här har olika syn på suc och var som ska vara. Jag anger var jag vill ha dom. Helst skulle jag vilja ha en på varje rastplats längs alla vägar. Då skulle jag knappt märka laddningen alls utan mer få 10mil på ett blöjbyte, 7 mil på En kisspaus, 15mil på en rörapåbenenpaus Osv. Nu är det inte så ännu, då skulle Laxå vara gynnsamt eftersom det är bra lek, ok mat, rejäl idrottsplats (lek), godisbutik Osv Osv dessutom på ett vettigt avstånd.
Mariestad skulle inte ge mig något alls, därför blir jag putt om den hamnar där.