Långsammare superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av bylund »

Du hittar strecken om du väljer energiappen i instrumentpanelen. Den visas även automatiskt i någon sekund ibland för att varna för effekt- eller regenbegränsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MSO »

Förkonditioneringen kan också värma packet, men det är nog tveksamt om bilen väljer o göra det @11% SoC

Edit: Brainfart. Det går ju inte ens att köra igång klimatisering under 20%...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Hej igen.

Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.

Resultat:

0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.

Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.

Normalt, inte normalt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Svenssons skrev:
Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
Dubbelkollade precis - range mode är OFF.

Det är ju sant att effekten ökade under laddningen, men den "peakade" after ca 20 minuter på strax under 100kW för at därefter sjunka. Vid tillfället var det ca 5 grader varmt.

Om man börjar ladda med för kallt batteri, värms det upp under laddning? Om ja, hur lång tid tar det innan batteriet är tillräckligt varmt för att ta emot max effekt?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av jpetters »

Även när gula strecken är borta så behöver batteriet inte vara varmare än ca 13-14 grader. Vilket är för kallt för full effekt på SuC. Regen är ju max ca 60 kW och det matchar ju bra den effekt du fick.

På Performance bilar (P85D eller nyare) kan man aktivera Maximum battery power som värmer till optimal temperatur för prestanda, och således laddning. Bilen ger ett estimat för tid det ska ta att värma batteriet. På min bil har det stått ca 1,5h vintertid när jag aktiverat det från att gula strecken just försvunnit.
Så det tar en bra stund att värma upp batteriet helt enkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MSO »

Nu är det ju inte direkt svinkallt ute, men det kan ta rejält med tid att värma med körning. Exempelvis har jag kört från Långberget till Karlstad några gånger i vinterkyla och då inte fått full effekt på Superchargern där. Då snackar vi 2.5h landsvägskörning över ca 19 mil. Men, det var med range mode on. På den tiden körde jag alltid range mode på långkörning, oavsett hur dum idé det egentligen var.

En gång körde jag 30 lugna minuter från kall parkering till en Supercharger (Farsund till Lyngdal i Norge). Fick typ ingen effekt alls då. 5kW eller nåt, max. Kanske ännu lägre, jag minns inte. Om jag kommer ihåg rätt så tog det nog nån halvtimme innan laddningen kom igång ens skapligt där och då.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Foluke »

MSO skrev:
Nu är det ju inte direkt svinkallt ute, men det kan ta rejält med tid att värma med körning. Exempelvis har jag kört från Långberget till Karlstad några gånger i vinterkyla och då inte fått full effekt på Superchargern där. Då snackar vi 2.5h landsvägskörning över ca 19 mil. Men, det var med range mode on. På den tiden körde jag alltid range mode på långkörning, oavsett hur dum idé det egentligen var.

En gång körde jag 30 lugna minuter från kall parkering till en Supercharger (Farsund till Lyngdal i Norge). Fick typ ingen effekt alls då. 5kW eller nåt, max. Kanske ännu lägre, jag minns inte. Om jag kommer ihåg rätt så tog det nog nån halvtimme innan laddningen kom igång ens skapligt där och då.
Jag fick tips om att dra på med fart och/eller kraftiga acc. före laddning. Detta för att få upp temperaturen. Hög belastning alltså. Det borde hjälpa även på morgonen när bilen är kall och fullt med gula streck och svag regen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Franz »

Jag reagerade på att du skrev att ingen delade stolpe. Bara för tydlighets skull, du missade inte att det syftade på stolp-par va? D.v.s. laddar någon på 1A vill du inte ladda på 1B o.s.v. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p275520
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Remuz »

Den laddkurvan får man när man delar laddare. Precis som den förra du postade. Så om du inte delade laddare så måste det vara fel på din bil anser jag...
P85D svart/svart med gratis SuC
Adrian
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 sep 2017 22:07

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Adrian »

jpetters skrev:
Även när gula strecken är borta så behöver batteriet inte vara varmare än ca 13-14 grader. Vilket är för kallt för full effekt på SuC. Regen är ju max ca 60 kW och det matchar ju bra den effekt du fick.

På Performance bilar (P85D eller nyare) kan man aktivera Maximum battery power som värmer till optimal temperatur för prestanda, och således laddning. Bilen ger ett estimat för tid det ska ta att värma batteriet. På min bil har det stått ca 1,5h vintertid när jag aktiverat det från att gula strecken just försvunnit.
Så det tar en bra stund att värma upp batteriet helt enkelt.
Strek for regen forsvinner ved 17 grader snittemperatur på cellene. Ved forvarming vil bilen varme batteriet til ~11 grader. Optimal temperatur for superlading er 30 grader så med Max battery power blir det for varmt. Den varmer til 50 grader som er vesentlig mer skadelig å lade ved enn 30.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Franz skrev:
Jag reagerade på att du skrev att ingen delade stolpe. Bara för tydlighets skull, du missade inte att det syftade på stolp-par va? D.v.s. laddar någon på 1A vill du inte ladda på 1B o.s.v. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p275520
Det var det jag menade - uttryckte mig klumpigt. Vi var alla fördelade på olika nummer.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MaLund13 »

En liten detalj som är bra att känna till är att laddhastigheten som visas i km/h är genomsnitt över hela laddsessionen, medan laddhastigheten i kW är momentant.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MaLund13 »

Delta1 skrev:
Hej igen.

Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.

Resultat:

0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.

Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.

Normalt, inte normalt?
Som har skrivits tidigare ser det ut som att laddhastigheten initialt begränsas av batteritemperaturen. Normalt vore att du får 110 kW vid ca 5%, och då bör du kunna ladda ca halva batteriet på en halvtimme förutsatt att du börjar vid max 10-15% SoC.

Efter 50% når du upp till den nivå då begränsningen istället ges av hög SoC. Laddhastigheten minskar därefter i samma takt som i detta test som också är gjort med ett 100-pack:

Som några har föreslagit, försök med lite kraftiga accelerationer och regen innan du laddar. Hög effekt på i- och urladdning är det snabbaste sättet att värma batteriet på.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av lobbin »

Värmning av batteri beror ju även på hur man kör och belastning. Från mina föräldrar till första SuC i kyligt väder samt 70-80-90-väg så är det inte alltid att de två timmarna det tar till första SuC räcker för att värma batteriet för full laddhastighet.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Hej. Igen.

Måste nog ta upp det här igen.

Jag undrar om det är mina förväntningar på laddhastighet som är problemet och kanske inte bilen. Förväntningarna kommer främst från abpr - som är en fantastist tjänst för övrigt. Men, kan det vara så att laddhastigheterna där inte är helt korrekta?

Jag planerar att bila ner t St Anton i vinter. När jag planerar resan i abpr får jag rutt enl bild nedan.

Den säger ju bland annat att jag ska kunna ladda 48% i Löddeköping på 23 minuter och 55% i Aichstatten på 27 minuter. I går kväll, efter att ha hämtat bilen i varmgarage på Kastrup och därefter kört ca två timmar i 140kmh laddade jag 36 kWh, eller 36% (18-54%), på 20 minuter. Skärmen visade att jag fick 110-115kW under hela laddningen. Jag har svårt att tro att jag hade laddat 12% till på 3 minuter (jmf med Löddeköping)eller 19% till på 7 minuter (jmr m Aichstatten).

När jag jämför förbrukningen med vad abpr förutspår stämmer detta nästan alltid på någon enstaka procent när. Där är den alltså mycket exakt.

Är det så att jag förväntar mig för mycket av bilen, eller är det så att jag borde ta kontakt med Servicecenter?
Skärmavbild 2018-12-14 kl. 09.08.53.png
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av pubbe »

Delta1 skrev:
Hej. Igen.

Måste nog ta upp det här igen.

Jag undrar om det är mina förväntningar på laddhastighet som är problemet och kanske inte bilen. Förväntningarna kommer främst från abpr - som är en fantastist tjänst för övrigt. Men, kan det vara så att laddhastigheterna där inte är helt korrekta?

Jag planerar att bila ner t St Anton i vinter. När jag planerar resan i abpr får jag rutt enl bild nedan.

Den säger ju bland annat att jag ska kunna ladda 48% i Löddeköping på 23 minuter och 55% i Aichstatten på 27 minuter. I går kväll, efter att ha hämtat bilen i varmgarage på Kastrup och därefter kört ca två timmar i 140kmh laddade jag 36 kWh, eller 36% (18-54%), på 20 minuter. Skärmen visade att jag fick 110-115kW under hela laddningen. Jag har svårt att tro att jag hade laddat 12% till på 3 minuter (jmf med Löddeköping)eller 19% till på 7 minuter (jmr m Aichstatten).

När jag jämför förbrukningen med vad abpr förutspår stämmer detta nästan alltid på någon enstaka procent när. Där är den alltså mycket exakt.

Är det så att jag förväntar mig för mycket av bilen, eller är det så att jag borde ta kontakt med Servicecenter?
Min erfarenhet är att du kan i princip sätta klockan efter ABRP.

Om jag ska ut på långkörning på vintern så laddar jag bilen till 90%, och 30 - 60 min innan avgång så drar jag upp den till 100%, så batteriet ska värmas upp av laddningen. Jag siktar på att komma in på SuC med 10% kvar, och laddar sällan många % mer än vad ABRP säger. Så länge man inte är tung på foten så fungerar det hur bra som helst.

Hade jag haft ditt problem hade jag tagit kontakt med ett service-center. Dom borde rätt snabbt, på loggarna, kunna se vad anledningen är till att det inte går snabbade.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Jeppe_E »

Delta1 skrev:
Hej. Igen.

Måste nog ta upp det här igen.

Jag undrar om det är mina förväntningar på laddhastighet som är problemet och kanske inte bilen. Förväntningarna kommer främst från abpr - som är en fantastist tjänst för övrigt. Men, kan det vara så att laddhastigheterna där inte är helt korrekta?

Jag planerar att bila ner t St Anton i vinter. När jag planerar resan i abpr får jag rutt enl bild nedan.

Den säger ju bland annat att jag ska kunna ladda 48% i Löddeköping på 23 minuter och 55% i Aichstatten på 27 minuter. I går kväll, efter att ha hämtat bilen i varmgarage på Kastrup och därefter kört ca två timmar i 140kmh laddade jag 36 kWh, eller 36% (18-54%), på 20 minuter. Skärmen visade att jag fick 110-115kW under hela laddningen. Jag har svårt att tro att jag hade laddat 12% till på 3 minuter (jmf med Löddeköping)eller 19% till på 7 minuter (jmr m Aichstatten).

När jag jämför förbrukningen med vad abpr förutspår stämmer detta nästan alltid på någon enstaka procent när. Där är den alltså mycket exakt.

Är det så att jag förväntar mig för mycket av bilen, eller är det så att jag borde ta kontakt med Servicecenter?
Har du angett alla variabler rätt i ABRP? Dvs temperatur, extra last i bilen, förhållanden?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Jag tror att jag angett alla variabler korrekt. Dock, påverkar dessa, t ex extra vikt, laddhastigheten?

Om jag tar kontakt med servicecenter, är abpr en tillräckligt bra anledning för dem, eller kommer de säga "vi kan inte ta ansvar för vad en tredjepartslösning påstår att det ska ta i tid"? Är det bättre att bara säga att jag tycker det tar lång tid och lämna abpr utanför diskussionen?

//T
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av pubbe »

Delta1 skrev:
Hej.

Jag tror att jag angett alla variabler korrekt. Dock, påverkar dessa, t ex extra vikt, laddhastigheten?

Om jag tar kontakt med servicecenter, är abpr en tillräckligt bra anledning för dem, eller kommer de säga "vi kan inte ta ansvar för vad en tredjepartslösning påstår att det ska ta i tid"? Är det bättre att bara säga att jag tycker det tar lång tid och lämna abpr utanför diskussionen?

//T
Borde ju inte göra någon skillnad, men det bästa är kanske att berätta hur det ligger till med snabbladdningen, och att du har pratat med andra Teslaägare och du har märkbart slöare laddhastighet än andra. Ser inte att det är en nackdel att berätta att man har tittat på laddkurvor på ABRP, en avvikelse är ju ändå en indikation på ett fel?

Men men.. det är min åsikt iallafall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Bjelke »

Står det att du får 100-115kW i displayen så är nog laddningen helt perfekt, och den effekten har jag inte sett visa fel förut (den visar inte mer än vad
man faktiskt får eftersom den är momentan),
så det måste vara något annat som inte stämmer (i ABRP då antar jag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Ok.

Med antagandet om att det är något som är galet med abpr, vad skulle det kunna vara om andra upplever att även laddtiderna är korrekta? De faktorer jag TROR kan påverka laddningen, och som man kan ändra inställningar på i abpr, är "Battery Degradation" och "Time to open charge port". Dessa står på 5% respektive 5 minuter och dessa har jag inte rört, dvs de verkar förinställda. Ska man ändra dessa?

Jag blir inte klok på det här . . . . .

Jag tackar dock för alla svar!

//T
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Dum fråga.

Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?

Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?

//T
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av pubbe »

Delta1 skrev:
Dum fråga.

Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?

Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?

//T
Laddhastigheten är till största del beroende på hur mycket laddning batteriet har samt temperatur. Titta på kurvorna här: https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Det är dom kurvorna som ligger till grund för laddtiderna ABRP visar. Om det på ABRP står att det kommer ta 26min att ladda 50% (som ett exempel) om du kommer in med 10% batteri, men du kommer in med 22% batteri, så kommer det ta längre tid att ladda 50% än vad ABRP säger då laddhastigheten går ner ju mer laddat batteriet är.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Delta1 skrev:
Dum fråga.

Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?

Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?

//T
Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar