Precis 10 ska man ha då bilar med facelift typTeslaspolen skrev:Fast nära nollan är inte bra på nyare pack heller; dom börjar lite segare och får mer fart efter en stund.macksie skrev:Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
Långsammare superchargers?
Moderator: Redaktion
Re: Långsammare superchargers?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Håller inte med. Om batteriet är balanserat så är min erfarenhet (med två face liftade bilar som båda körs till nära 0 ofta) att det alltid är lugnt ner till ca 3% förutsatt att det inte är riktigt kallt ute. Det är bara om man har mindre än så som det kan ta ordentligt med tid att få igång laddningen.e5m1r skrev:Precis 10 ska man ha då bilar med facelift typTeslaspolen skrev:Fast nära nollan är inte bra på nyare pack heller; dom börjar lite segare och får mer fart efter en stund.macksie skrev:Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Långsammare superchargers?
Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Mitt ursprungliga 70 ligger på 114 0-20 sen går det neråt fortRemuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
Tror samma gäller för 85 batteri men att de maxar längre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Ahh ok, jag syftade på att laddningen inte börjar alls, dvs "pulsande". Det kanske "bara" går i 50 kW första 2-3%-en det handlar ju om max nån minut extra så har faktiskt inte ens reflekterat över det.Remuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Långsammare superchargers?
1 km kvar på batteriet i somras till SuC i Hamburg. Den drog igång fint med 115kw.
Då har jag lite nervös
Då har jag lite nervös
Multicoat Red Model X P100D
Re: Långsammare superchargers?
Samma här. Skitlångsamt ju längre under 10% man kommer. Sen tar det fart med upp till 110kW mellan 10 och ungefär 50%.Remuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långsammare superchargers?
Kör nästan alltid med max 1% kvar vid suc. Öppnar jag bildörren tar det ändå minst 45min att få in barnen igen. Inte sällan rullar jag in när den slår över på 0. Får se om det ändras med 100-batteri
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Ja, insåg detta nyligen efter över 4 år med Teslabylund skrev:400 km/h är inte momentant, utan ett snitt för sessionen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Långsammare superchargers?
Hej.
Efter lite drygt en månad med min S100D måste jag nog instämma i att det tar förvånande lång tid att ladda bilen - såpass att jag börjar bli tveksam att använda bilen till två planerade resor till österrike i vinter. Den laddkurva som vigge50 la upp i den här tråden tycker jag stämmer väldigt sällan när jag laddar . . .
Idag tänkte jag ladda i Falkenberg, där jag bor, och kom dit med 10% kvar. När jag kom dit stod fyra bilar och laddade och när jag åkte var vi två - jag tror det finns 12 platser totalt.
Efter 8 minuter hade jag 13% och laddade med en "hastighet" av 28kW/126km/hr
Efter 10 minuter hade jag 14% och laddade med 36kW/136km/hr
Efter 15 minuter hade jag 18% och laddade med 62kW/178km/hr
Efter 20 minuter hade jag 24% och laddade med 78kW/226km/hr
Efter 25 minuter hade jag 31% och laddade med 84kW/266km/hr
Där gav jag upp. Det tog alltså 25 minuter att fylla på 21% . . . . . . .
Den enda lite längre resa jag gjort har varit från Falkenberg till Oslo. För laddplaneringens skull använde jag ABRP. Förbrukningen mellan SC stämde mycket väl, men tiden att ladda till angiven nivå tog vid varje tillfälle nästan dubbelt så lång tid som angivet.
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Är faktiskt tämligen irriterad över detta.
Mvh,
Thomas
Efter lite drygt en månad med min S100D måste jag nog instämma i att det tar förvånande lång tid att ladda bilen - såpass att jag börjar bli tveksam att använda bilen till två planerade resor till österrike i vinter. Den laddkurva som vigge50 la upp i den här tråden tycker jag stämmer väldigt sällan när jag laddar . . .
Idag tänkte jag ladda i Falkenberg, där jag bor, och kom dit med 10% kvar. När jag kom dit stod fyra bilar och laddade och när jag åkte var vi två - jag tror det finns 12 platser totalt.
Efter 8 minuter hade jag 13% och laddade med en "hastighet" av 28kW/126km/hr
Efter 10 minuter hade jag 14% och laddade med 36kW/136km/hr
Efter 15 minuter hade jag 18% och laddade med 62kW/178km/hr
Efter 20 minuter hade jag 24% och laddade med 78kW/226km/hr
Efter 25 minuter hade jag 31% och laddade med 84kW/266km/hr
Där gav jag upp. Det tog alltså 25 minuter att fylla på 21% . . . . . . .
Den enda lite längre resa jag gjort har varit från Falkenberg till Oslo. För laddplaneringens skull använde jag ABRP. Förbrukningen mellan SC stämde mycket väl, men tiden att ladda till angiven nivå tog vid varje tillfälle nästan dubbelt så lång tid som angivet.
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Är faktiskt tämligen irriterad över detta.
Mvh,
Thomas
Re: Långsammare superchargers?
Alla laddstolpar delar växelriktare med annan stolpe. Därav för att få full hastighet så behöver man vara helst ensam på sitt stolppar.Delta1 skrev:Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Alla stolpar heter A eller B, beroende på vilket par man tillhör, dvs 1A+1B, osv.
Går det fortfarande långsamt så kan det bero på temperaturen i ditt batteri. Kallt batteri, långsammare laddning.
Misstänker man annars något fel så kan man alltid ringa servicelinjen så brukar de vara duktiga på att reda ut om det är något fel på stolpen, bilen eller temperatur eller annat.
Re: Långsammare superchargers?
Har du inte delat stolpe med någon måste det vara fel på din bil.
Det scenario du beskriver stämmer mycket väl med ett scenario där en relativt tom bil precis kopplat in sig på samma laddare som du.
Det scenario du beskriver stämmer mycket väl med ett scenario där en relativt tom bil precis kopplat in sig på samma laddare som du.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Hej igen.
De bilar som laddade var väl fördelade på de stolpar som finns, dvs jag delade inte stolppar med någon.
Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
De bilar som laddade var väl fördelade på de stolpar som finns, dvs jag delade inte stolppar med någon.
Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsammare superchargers?
Om det var kallare före (tex kall natt) så kan det ta ett tag innan körningen värmt batteriet, typ 20-30 minuter brukar jag ligga på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsammare superchargers?
Ok, kan man se temperaturen på batteriet någonstans, så jag på något sätt kan se om det är det som är "felet"? Vad räknas som kallt? Jag tror att natten i Falkenberg höll sig runt nollan, och har sedan ca 10:00 hållit sig runt 10 grader, vilket också var temperaturen när jag laddade.
//T
//T
Re: Långsammare superchargers?
Kontrollera så du inte har Range mode ON.
Tycker det låter svagt... Du får testa någon mer gång, sedan är det nog läge att låta sc testa
Tycker det låter svagt... Du får testa någon mer gång, sedan är det nog läge att låta sc testa
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
De gula strecken på mätaren försvinner vid 15? grader. Hade du bara kört cirka 10 minuter så var nog batteriet för kallt för att nå full effekt. Speciellt efter en kylig natt.Delta1 skrev:Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
Re: Långsammare superchargers?
För att få upp hastigheten så måste batteriet vara varmt vid laddning. Det blir det så här års först efter ca 30-40 minuters körning. Har man range-mode påslagen tar det ännu längre tid. Laddning på den lokala SuperChargern kommer alltså gå långsamt om man inte kört längre sträcka innan. Är det många som laddar så får man kolla att det andra stolp-paret inte är upptagen, dvs ställer man sig vid 1A bör inte 1B vara upptagen.Delta1 skrev:Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Är faktiskt tämligen irriterad över detta.
Mvh,
Thomas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Långsammare superchargers?
Det är inte garanterat, men högst troligt, batteritempen som håller emot. Du kan själv se det genom att kika om du har regenbegränsning eller ej när du rullar in mot SuC. Om du har begränsning är packet tvivelsutan för kallt för höga effekter. (Det kan säkert vara lite laddeffektsbegränsat även utan regenbegränsning pga att regen bara är max 60kW)Delta1 skrev:Ok, kan man se temperaturen på batteriet någonstans, så jag på något sätt kan se om det är det som är "felet"? Vad räknas som kallt? Jag tror att natten i Falkenberg höll sig runt nollan, och har sedan ca 10:00 hållit sig runt 10 grader, vilket också var temperaturen när jag laddade.
//T
Man riskerar så kallad litiumplätering om man pressar på för hårt i de lägena så det är inte så mycket att välja på. 10km körning värmer inte mycket.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Långsammare superchargers?
Ok, tack för många, snabba, svar.
Jag testar att köra lite längre för att värma batteriet och därefter ladda.
Som "Noob" måste jag bara ställa en fråga till; var hittar jag de gula streck som visar batteriets temperatur . . . . ?
//T
Jag testar att köra lite längre för att värma batteriet och därefter ladda.
Som "Noob" måste jag bara ställa en fråga till; var hittar jag de gula streck som visar batteriets temperatur . . . . ?
//T
Re: Långsammare superchargers?
Du hittar strecken om du väljer energiappen i instrumentpanelen. Den visas även automatiskt i någon sekund ibland för att varna för effekt- eller regenbegränsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Långsammare superchargers?
Förkonditioneringen kan också värma packet, men det är nog tveksamt om bilen väljer o göra det @11% SoC
Edit: Brainfart. Det går ju inte ens att köra igång klimatisering under 20%...
Edit: Brainfart. Det går ju inte ens att köra igång klimatisering under 20%...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Långsammare superchargers?
Hej igen.
Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.
Resultat:
0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.
Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.
Normalt, inte normalt?
Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.
Resultat:
0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.
Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.
Normalt, inte normalt?
Re: Långsammare superchargers?
Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Långsammare superchargers?
Dubbelkollade precis - range mode är OFF.Svenssons skrev:Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
Det är ju sant att effekten ökade under laddningen, men den "peakade" after ca 20 minuter på strax under 100kW för at därefter sjunka. Vid tillfället var det ca 5 grader varmt.
Om man börjar ladda med för kallt batteri, värms det upp under laddning? Om ja, hur lång tid tar det innan batteriet är tillräckligt varmt för att ta emot max effekt?