Långsammare superchargers?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av lobbin »

Delta1 skrev:
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Alla laddstolpar delar växelriktare med annan stolpe. Därav för att få full hastighet så behöver man vara helst ensam på sitt stolppar.

Alla stolpar heter A eller B, beroende på vilket par man tillhör, dvs 1A+1B, osv.

Går det fortfarande långsamt så kan det bero på temperaturen i ditt batteri. Kallt batteri, långsammare laddning.

Misstänker man annars något fel så kan man alltid ringa servicelinjen så brukar de vara duktiga på att reda ut om det är något fel på stolpen, bilen eller temperatur eller annat.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Remuz »

Har du inte delat stolpe med någon måste det vara fel på din bil.

Det scenario du beskriver stämmer mycket väl med ett scenario där en relativt tom bil precis kopplat in sig på samma laddare som du.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Hej igen.

De bilar som laddade var väl fördelade på de stolpar som finns, dvs jag delade inte stolppar med någon.

Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?

//T
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Bjelke »

Om det var kallare före (tex kall natt) så kan det ta ett tag innan körningen värmt batteriet, typ 20-30 minuter brukar jag ligga på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Ok, kan man se temperaturen på batteriet någonstans, så jag på något sätt kan se om det är det som är "felet"? Vad räknas som kallt? Jag tror att natten i Falkenberg höll sig runt nollan, och har sedan ca 10:00 hållit sig runt 10 grader, vilket också var temperaturen när jag laddade.

//T
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Remuz »

Kontrollera så du inte har Range mode ON.

Tycker det låter svagt... Du får testa någon mer gång, sedan är det nog läge att låta sc testa
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av lobbin »

Delta1 skrev:
Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
De gula strecken på mätaren försvinner vid 15? grader. Hade du bara kört cirka 10 minuter så var nog batteriet för kallt för att nå full effekt. Speciellt efter en kylig natt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Delta1 skrev:
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?

Är faktiskt tämligen irriterad över detta.

Mvh,
Thomas
För att få upp hastigheten så måste batteriet vara varmt vid laddning. Det blir det så här års först efter ca 30-40 minuters körning. Har man range-mode påslagen tar det ännu längre tid. Laddning på den lokala SuperChargern kommer alltså gå långsamt om man inte kört längre sträcka innan. Är det många som laddar så får man kolla att det andra stolp-paret inte är upptagen, dvs ställer man sig vid 1A bör inte 1B vara upptagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MSO »

Delta1 skrev:
Ok, kan man se temperaturen på batteriet någonstans, så jag på något sätt kan se om det är det som är "felet"? Vad räknas som kallt? Jag tror att natten i Falkenberg höll sig runt nollan, och har sedan ca 10:00 hållit sig runt 10 grader, vilket också var temperaturen när jag laddade.

//T
Det är inte garanterat, men högst troligt, batteritempen som håller emot. Du kan själv se det genom att kika om du har regenbegränsning eller ej när du rullar in mot SuC. Om du har begränsning är packet tvivelsutan för kallt för höga effekter. (Det kan säkert vara lite laddeffektsbegränsat även utan regenbegränsning pga att regen bara är max 60kW)

Man riskerar så kallad litiumplätering om man pressar på för hårt i de lägena så det är inte så mycket att välja på. 10km körning värmer inte mycket.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Ok, tack för många, snabba, svar.

Jag testar att köra lite längre för att värma batteriet och därefter ladda.

Som "Noob" måste jag bara ställa en fråga till; var hittar jag de gula streck som visar batteriets temperatur . . . . ?

//T
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av bylund »

Du hittar strecken om du väljer energiappen i instrumentpanelen. Den visas även automatiskt i någon sekund ibland för att varna för effekt- eller regenbegränsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MSO »

Förkonditioneringen kan också värma packet, men det är nog tveksamt om bilen väljer o göra det @11% SoC

Edit: Brainfart. Det går ju inte ens att köra igång klimatisering under 20%...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Hej igen.

Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.

Resultat:

0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.

Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.

Normalt, inte normalt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Svenssons »

Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Svenssons skrev:
Effekten ökade ju under laddningen vilket tyder på att batteriet ändå inte var varmt under förutsättningen att A/B-paret inte delades. Har du kollat så Range Mode är avstängt, sätt på OFF?
Dubbelkollade precis - range mode är OFF.

Det är ju sant att effekten ökade under laddningen, men den "peakade" after ca 20 minuter på strax under 100kW för at därefter sjunka. Vid tillfället var det ca 5 grader varmt.

Om man börjar ladda med för kallt batteri, värms det upp under laddning? Om ja, hur lång tid tar det innan batteriet är tillräckligt varmt för att ta emot max effekt?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av jpetters »

Även när gula strecken är borta så behöver batteriet inte vara varmare än ca 13-14 grader. Vilket är för kallt för full effekt på SuC. Regen är ju max ca 60 kW och det matchar ju bra den effekt du fick.

På Performance bilar (P85D eller nyare) kan man aktivera Maximum battery power som värmer till optimal temperatur för prestanda, och således laddning. Bilen ger ett estimat för tid det ska ta att värma batteriet. På min bil har det stått ca 1,5h vintertid när jag aktiverat det från att gula strecken just försvunnit.
Så det tar en bra stund att värma upp batteriet helt enkelt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MSO »

Nu är det ju inte direkt svinkallt ute, men det kan ta rejält med tid att värma med körning. Exempelvis har jag kört från Långberget till Karlstad några gånger i vinterkyla och då inte fått full effekt på Superchargern där. Då snackar vi 2.5h landsvägskörning över ca 19 mil. Men, det var med range mode on. På den tiden körde jag alltid range mode på långkörning, oavsett hur dum idé det egentligen var.

En gång körde jag 30 lugna minuter från kall parkering till en Supercharger (Farsund till Lyngdal i Norge). Fick typ ingen effekt alls då. 5kW eller nåt, max. Kanske ännu lägre, jag minns inte. Om jag kommer ihåg rätt så tog det nog nån halvtimme innan laddningen kom igång ens skapligt där och då.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Foluke »

MSO skrev:
Nu är det ju inte direkt svinkallt ute, men det kan ta rejält med tid att värma med körning. Exempelvis har jag kört från Långberget till Karlstad några gånger i vinterkyla och då inte fått full effekt på Superchargern där. Då snackar vi 2.5h landsvägskörning över ca 19 mil. Men, det var med range mode on. På den tiden körde jag alltid range mode på långkörning, oavsett hur dum idé det egentligen var.

En gång körde jag 30 lugna minuter från kall parkering till en Supercharger (Farsund till Lyngdal i Norge). Fick typ ingen effekt alls då. 5kW eller nåt, max. Kanske ännu lägre, jag minns inte. Om jag kommer ihåg rätt så tog det nog nån halvtimme innan laddningen kom igång ens skapligt där och då.
Jag fick tips om att dra på med fart och/eller kraftiga acc. före laddning. Detta för att få upp temperaturen. Hög belastning alltså. Det borde hjälpa även på morgonen när bilen är kall och fullt med gula streck och svag regen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Franz »

Jag reagerade på att du skrev att ingen delade stolpe. Bara för tydlighets skull, du missade inte att det syftade på stolp-par va? D.v.s. laddar någon på 1A vill du inte ladda på 1B o.s.v. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p275520
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Remuz »

Den laddkurvan får man när man delar laddare. Precis som den förra du postade. Så om du inte delade laddare så måste det vara fel på din bil anser jag...
P85D svart/svart med gratis SuC
Adrian
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 sep 2017 22:07

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Adrian »

jpetters skrev:
Även när gula strecken är borta så behöver batteriet inte vara varmare än ca 13-14 grader. Vilket är för kallt för full effekt på SuC. Regen är ju max ca 60 kW och det matchar ju bra den effekt du fick.

På Performance bilar (P85D eller nyare) kan man aktivera Maximum battery power som värmer till optimal temperatur för prestanda, och således laddning. Bilen ger ett estimat för tid det ska ta att värma batteriet. På min bil har det stått ca 1,5h vintertid när jag aktiverat det från att gula strecken just försvunnit.
Så det tar en bra stund att värma upp batteriet helt enkelt.
Strek for regen forsvinner ved 17 grader snittemperatur på cellene. Ved forvarming vil bilen varme batteriet til ~11 grader. Optimal temperatur for superlading er 30 grader så med Max battery power blir det for varmt. Den varmer til 50 grader som er vesentlig mer skadelig å lade ved enn 30.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av Delta1 »

Franz skrev:
Jag reagerade på att du skrev att ingen delade stolpe. Bara för tydlighets skull, du missade inte att det syftade på stolp-par va? D.v.s. laddar någon på 1A vill du inte ladda på 1B o.s.v. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p275520
Det var det jag menade - uttryckte mig klumpigt. Vi var alla fördelade på olika nummer.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MaLund13 »

En liten detalj som är bra att känna till är att laddhastigheten som visas i km/h är genomsnitt över hela laddsessionen, medan laddhastigheten i kW är momentant.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av MaLund13 »

Delta1 skrev:
Hej igen.

Då har jag testat att ladda på SC i Falkenberg igen. Hade kört i ca 40 minuter på motorväg i ca 130km/h innan, och jag kunde inte se några gula streck som skulle indikera att batteriet var för kallt. Fyra andra fordon laddade men samtliga var utspridda så att ingen delad på samma stolpe.

Resultat:

0 min, 26%, 63kW, 292km/h
5 min, 31%, 67kW, 332km/h
10 min, 37%, 70kW, 346 km/h
15 min, 43%, 83kW, 360 km/h
20 min, 51%, 99kW, 390 km/h
25 min, 59%, 92kW, 413km/h
30 min, 67%, 80kW, 420 km/h.

Jag laddade alltså 41% på 30 minuter vilket jag tycker verkar långsamt, men, jag är ju fortfarande lite nybörjare så jag vet inte om det bara är mina förväntningar som övergår vad som faktiskt kan och ska kunna levereras.

Normalt, inte normalt?
Som har skrivits tidigare ser det ut som att laddhastigheten initialt begränsas av batteritemperaturen. Normalt vore att du får 110 kW vid ca 5%, och då bör du kunna ladda ca halva batteriet på en halvtimme förutsatt att du börjar vid max 10-15% SoC.

Efter 50% når du upp till den nivå då begränsningen istället ges av hög SoC. Laddhastigheten minskar därefter i samma takt som i detta test som också är gjort med ett 100-pack:

Som några har föreslagit, försök med lite kraftiga accelerationer och regen innan du laddar. Hög effekt på i- och urladdning är det snabbaste sättet att värma batteriet på.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långsammare superchargers?

Inlägg av lobbin »

Värmning av batteri beror ju även på hur man kör och belastning. Från mina föräldrar till första SuC i kyligt väder samt 70-80-90-väg så är det inte alltid att de två timmarna det tar till första SuC räcker för att värma batteriet för full laddhastighet.
Skriv svar