Långsammare superchargers?
Moderator: Redaktion
Långsammare superchargers?
Står just nu och laddar på en i övrigt helt tom Sillekrog.
Initialt fick jag 114 kW, men nu efter att ha laddat 22 kWh är effekten nere på 55 kW vid 80% batteriladdning. Sedan påstår den 400 km/h i laddning, trots att det bara anges 52 kW just nu.
Har noterat detta på sistone, att superchargers laddar långsamt. Tidigare i sommar kändes det som att den kunde ligga kvar på 114 kW länge rent av hela tiden, men nu verkar den halvera sig rätt snabbt.
Bugg, finess, mjukvaruuppgradering eller har det alltid varit så här?
Initialt fick jag 114 kW, men nu efter att ha laddat 22 kWh är effekten nere på 55 kW vid 80% batteriladdning. Sedan påstår den 400 km/h i laddning, trots att det bara anges 52 kW just nu.
Har noterat detta på sistone, att superchargers laddar långsamt. Tidigare i sommar kändes det som att den kunde ligga kvar på 114 kW länge rent av hela tiden, men nu verkar den halvera sig rätt snabbt.
Bugg, finess, mjukvaruuppgradering eller har det alltid varit så här?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Långsammare superchargers?
Och nu är den nere på 38 kW. Fast den är strax full på önskade 90%. Antar att detta kanske beror på hur mycket det är kvar till önskad laddning? Började på 60%.
Senast redigerad av larsw, redigerad totalt 1 gånger.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Långsammare superchargers?
Att den legat kvar på 114 kW hela tiden har jag svårt att tro, hur mycket batteriet kan ta emot beror på hur fullt batteriet är bland annat. I nedanstående diagram som är laddningskurvor för Tesla Model S och X med 100 kWh batteri och som du kan se så kan du inte förvänta dig mycket mer än 60 kW vid 80%
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/
Re: Långsammare superchargers?
Ah, det beror helt enkelt på att jag är nära full laddning. Tidigare i sommar kanske jag laddade när jag var nere på 15-20%. Numera laddar jag oftast betydligt tidigare och når destinationen på låg laddning istället.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Långsammare superchargers?
Precis, så om du vill komma fram då fort som möjligt så ska du endast ladda så att du kommer fram till nästa laddare med 10-15% kvar, står du och laddar upp till fullt kommer restiden bli längre.larsw skrev:Ah, det beror helt enkelt på att jag är nära full laddning. Tidigare i sommar kanske jag laddade när jag var nere på 15-20%. Numera laddar jag oftast betydligt tidigare och når destinationen på låg laddning istället.
Re: Långsammare superchargers?
400 km/h är inte momentant, utan ett snitt för sessionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Långsammare superchargers?
Tycker inte det där låter långsamt alls utan helt normal. Du har aldrig haft 114kW vid 80-100% SOC även om du har ett 100-batteri.larsw skrev:Står just nu och laddar på en i övrigt helt tom Sillekrog.
Initialt fick jag 114 kW, men nu efter att ha laddat 22 kWh är effekten nere på 55 kW vid 80% batteriladdning. Sedan påstår den 400 km/h i laddning, trots att det bara anges 52 kW just nu.
Har noterat detta på sistone, att superchargers laddar långsamt. Tidigare i sommar kändes det som att den kunde ligga kvar på 114 kW länge rent av hela tiden, men nu verkar den halvera sig rätt snabbt.
Bugg, finess, mjukvaruuppgradering eller har det alltid varit så här?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Långsammare superchargers?
Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
MYP
X90d
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Långsammare superchargers?
Det är vid de nivåerna man slår om till km istället för procent för att lugna magen.
Model S Standard Range Raven
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Långsammare superchargers?
Fast nära nollan är inte bra på nyare pack heller; dom börjar lite segare och får mer fart efter en stund.macksie skrev:Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Långsammare superchargers?
Precis 10 ska man ha då bilar med facelift typTeslaspolen skrev:Fast nära nollan är inte bra på nyare pack heller; dom börjar lite segare och får mer fart efter en stund.macksie skrev:Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Håller inte med. Om batteriet är balanserat så är min erfarenhet (med två face liftade bilar som båda körs till nära 0 ofta) att det alltid är lugnt ner till ca 3% förutsatt att det inte är riktigt kallt ute. Det är bara om man har mindre än så som det kan ta ordentligt med tid att få igång laddningen.e5m1r skrev:Precis 10 ska man ha då bilar med facelift typTeslaspolen skrev:Fast nära nollan är inte bra på nyare pack heller; dom börjar lite segare och får mer fart efter en stund.macksie skrev:Aldrig bli stående med tomt batteri. Alltid landa på nästa supercharger så nära noll som möjligt. Min lägsta är 2%, då var jag nervös sista kilometern.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Långsammare superchargers?
Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Mitt ursprungliga 70 ligger på 114 0-20 sen går det neråt fortRemuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
Tror samma gäller för 85 batteri men att de maxar längre
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Långsammare superchargers?
Ahh ok, jag syftade på att laddningen inte börjar alls, dvs "pulsande". Det kanske "bara" går i 50 kW första 2-3%-en det handlar ju om max nån minut extra så har faktiskt inte ens reflekterat över det.Remuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Långsammare superchargers?
1 km kvar på batteriet i somras till SuC i Hamburg. Den drog igång fint med 115kw.
Då har jag lite nervös
Då har jag lite nervös
Multicoat Red Model X P100D
Re: Långsammare superchargers?
Samma här. Skitlångsamt ju längre under 10% man kommer. Sen tar det fart med upp till 110kW mellan 10 och ungefär 50%.Remuz skrev:Mitt 90-batteri ligger på 50kW mellan 0 och 5%, sedan 115kW till ungefär 55%...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Långsammare superchargers?
Kör nästan alltid med max 1% kvar vid suc. Öppnar jag bildörren tar det ändå minst 45min att få in barnen igen. Inte sällan rullar jag in när den slår över på 0. Får se om det ändras med 100-batteri
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Ja, insåg detta nyligen efter över 4 år med Teslabylund skrev:400 km/h är inte momentant, utan ett snitt för sessionen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Långsammare superchargers?
Hej.
Efter lite drygt en månad med min S100D måste jag nog instämma i att det tar förvånande lång tid att ladda bilen - såpass att jag börjar bli tveksam att använda bilen till två planerade resor till österrike i vinter. Den laddkurva som vigge50 la upp i den här tråden tycker jag stämmer väldigt sällan när jag laddar . . .
Idag tänkte jag ladda i Falkenberg, där jag bor, och kom dit med 10% kvar. När jag kom dit stod fyra bilar och laddade och när jag åkte var vi två - jag tror det finns 12 platser totalt.
Efter 8 minuter hade jag 13% och laddade med en "hastighet" av 28kW/126km/hr
Efter 10 minuter hade jag 14% och laddade med 36kW/136km/hr
Efter 15 minuter hade jag 18% och laddade med 62kW/178km/hr
Efter 20 minuter hade jag 24% och laddade med 78kW/226km/hr
Efter 25 minuter hade jag 31% och laddade med 84kW/266km/hr
Där gav jag upp. Det tog alltså 25 minuter att fylla på 21% . . . . . . .
Den enda lite längre resa jag gjort har varit från Falkenberg till Oslo. För laddplaneringens skull använde jag ABRP. Förbrukningen mellan SC stämde mycket väl, men tiden att ladda till angiven nivå tog vid varje tillfälle nästan dubbelt så lång tid som angivet.
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Är faktiskt tämligen irriterad över detta.
Mvh,
Thomas
Efter lite drygt en månad med min S100D måste jag nog instämma i att det tar förvånande lång tid att ladda bilen - såpass att jag börjar bli tveksam att använda bilen till två planerade resor till österrike i vinter. Den laddkurva som vigge50 la upp i den här tråden tycker jag stämmer väldigt sällan när jag laddar . . .
Idag tänkte jag ladda i Falkenberg, där jag bor, och kom dit med 10% kvar. När jag kom dit stod fyra bilar och laddade och när jag åkte var vi två - jag tror det finns 12 platser totalt.
Efter 8 minuter hade jag 13% och laddade med en "hastighet" av 28kW/126km/hr
Efter 10 minuter hade jag 14% och laddade med 36kW/136km/hr
Efter 15 minuter hade jag 18% och laddade med 62kW/178km/hr
Efter 20 minuter hade jag 24% och laddade med 78kW/226km/hr
Efter 25 minuter hade jag 31% och laddade med 84kW/266km/hr
Där gav jag upp. Det tog alltså 25 minuter att fylla på 21% . . . . . . .
Den enda lite längre resa jag gjort har varit från Falkenberg till Oslo. För laddplaneringens skull använde jag ABRP. Förbrukningen mellan SC stämde mycket väl, men tiden att ladda till angiven nivå tog vid varje tillfälle nästan dubbelt så lång tid som angivet.
Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Är faktiskt tämligen irriterad över detta.
Mvh,
Thomas
Re: Långsammare superchargers?
Alla laddstolpar delar växelriktare med annan stolpe. Därav för att få full hastighet så behöver man vara helst ensam på sitt stolppar.Delta1 skrev:Är detta som det ska vara? Kan man göra fel när man laddar? Finns det någon "hemlig" inställning man måste göra för att släppa på mer effekt?
Alla stolpar heter A eller B, beroende på vilket par man tillhör, dvs 1A+1B, osv.
Går det fortfarande långsamt så kan det bero på temperaturen i ditt batteri. Kallt batteri, långsammare laddning.
Misstänker man annars något fel så kan man alltid ringa servicelinjen så brukar de vara duktiga på att reda ut om det är något fel på stolpen, bilen eller temperatur eller annat.
Re: Långsammare superchargers?
Har du inte delat stolpe med någon måste det vara fel på din bil.
Det scenario du beskriver stämmer mycket väl med ett scenario där en relativt tom bil precis kopplat in sig på samma laddare som du.
Det scenario du beskriver stämmer mycket väl med ett scenario där en relativt tom bil precis kopplat in sig på samma laddare som du.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Långsammare superchargers?
Hej igen.
De bilar som laddade var väl fördelade på de stolpar som finns, dvs jag delade inte stolppar med någon.
Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
De bilar som laddade var väl fördelade på de stolpar som finns, dvs jag delade inte stolppar med någon.
Temperaturen låg på 10 grader och jag hade kört ca 10 minuter med bilen. Hur lång tid måste man köra för att batteriet ska vara tillräckligt varmt?
//T
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långsammare superchargers?
Om det var kallare före (tex kall natt) så kan det ta ett tag innan körningen värmt batteriet, typ 20-30 minuter brukar jag ligga på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långsammare superchargers?
Ok, kan man se temperaturen på batteriet någonstans, så jag på något sätt kan se om det är det som är "felet"? Vad räknas som kallt? Jag tror att natten i Falkenberg höll sig runt nollan, och har sedan ca 10:00 hållit sig runt 10 grader, vilket också var temperaturen när jag laddade.
//T
//T