Sveg Supercharger
Moderator: Redaktion
Re: Sveg Supercharger
Är beroende av chardemosen i Sveg. Och det finns bara en. Och på nyår och påsk kan det vara någon mer som behöver ladda samtidigt.
Re: Sveg Supercharger
Aj si. Jag tänkte nog mer på hur vi åker när vi tar oss norrut, och det är rakt upp. Då har man fina laddmöjligheter hela vägen mellan Orsa och Östersund.Boris skrev:Är beroende av chardemosen i Sveg. Och det finns bara en. Och på nyår och påsk kan det vara någon mer som behöver ladda samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Sveg Supercharger
Det skulle ju kunna vara en anledning men det har pratats och spekulerats i denna nya sträckning i minst 30 år och det har inte hänt så mycket... Kanske är dags nu då.Elmil skrev:Kan det ha att göra med den planerade förbifarten?
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
Samtidigt så är det ju många som åker västerut från Sveg och då blir det ju inte aktuellt att åka via Yttterhogdal.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Sveg Supercharger
lator skrev:Det skulle ju kunna vara en anledning men det har pratats och spekulerats i denna nya sträckning i minst 30 år och det har inte hänt så mycket... Kanske är dags nu då.Elmil skrev:Kan det ha att göra med den planerade förbifarten?
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
Samtidigt så är det ju många som åker västerut från Sveg och då blir det ju inte aktuellt att åka via Yttterhogdal.
Det enda rimliga är väl att ha SuC i Älvros då? Kommer man söderut via E45 och ska väster från Sveg så blir det en liten omväg. Men för alla andra så hamnar den ju bra.
Re: Sveg Supercharger
Det är där skon klämmer. Tror många som har gått och väntat på den ska upp till alla fjällmassiv västerut. Självklart är det också många som skall norrut. Men för alla oss som längtar efter den för att åka västerut är Ytterhogdal sjukt mycket sämre.Verdi skrev:lator skrev:Det skulle ju kunna vara en anledning men det har pratats och spekulerats i denna nya sträckning i minst 30 år och det har inte hänt så mycket... Kanske är dags nu då.Elmil skrev:Kan det ha att göra med den planerade förbifarten?
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
Samtidigt så är det ju många som åker västerut från Sveg och då blir det ju inte aktuellt att åka via Yttterhogdal.
Det enda rimliga är väl att ha SuC i Älvros då? Kommer man söderut via E45 och ska väster från Sveg så blir det en liten omväg. Men för alla andra så hamnar den ju bra.
MYP
X90d
Re: Sveg Supercharger
macksie skrev:Det är där skon klämmer. Tror många som har gått och väntat på den ska upp till alla fjällmassiv västerut. Självklart är det också många som skall norrut. Men för alla oss som längtar efter den för att åka västerut är Ytterhogdal sjukt mycket sämre.Verdi skrev:lator skrev:Det skulle ju kunna vara en anledning men det har pratats och spekulerats i denna nya sträckning i minst 30 år och det har inte hänt så mycket... Kanske är dags nu då.Elmil skrev:Kan det ha att göra med den planerade förbifarten?
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Ja ... on_alvros/
Samtidigt så är det ju många som åker västerut från Sveg och då blir det ju inte aktuellt att åka via Yttterhogdal.
Det enda rimliga är väl att ha SuC i Älvros då? Kommer man söderut via E45 och ska väster från Sveg så blir det en liten omväg. Men för alla andra så hamnar den ju bra.
Ytterhogdal ligger ju rätt långt åt fel håll. Det är typ 3 mil från Älvros som ju skulle bli den naturliga knytpunkten. Är bara 15 km mellan Älvros och Sveg så omvägen för er som kommer söderifrån blir inte så lång då. Skulle dock säga att de allra flesta som ska till Härjedalsfjällen kommer från sydost från Hälsingland-hållet. Men även för dem vore ju Ytterhogdal en smärre katastrof. Åka 6 mil extra för att ladda känns väldigt fel.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Sveg Supercharger
Ja, Älvros skulle ju behöva det uppsving som en SuC skulle innebära!Verdi skrev:Det enda rimliga är väl att ha SuC i Älvros då? Kommer man söderut via E45 och ska väster från Sveg så blir det en liten omväg. Men för alla andra så hamnar den ju bra.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Sveg Supercharger
lator skrev:Ja, Älvros skulle ju behöva det uppsving som en SuC skulle innebära!Verdi skrev:Det enda rimliga är väl att ha SuC i Älvros då? Kommer man söderut via E45 och ska väster från Sveg så blir det en liten omväg. Men för alla andra så hamnar den ju bra.
En SuC står ju ofta tom så nåt uppsving ska det väl inte vara... Älvros är väl ingenting egentligen? Så det blir väl knepigt med matställen och sånt.
Äh va fan, jag ångrar mig. Lägg den i Sveg ändå. Då blir det samma omväg som idag för de som ska rakt norrut. Det är nog det bästa trots allt.
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Sveg Supercharger
Som jag har förstått det så är det varken Teslas eller Härjeåns "fel" att Sveg drar ut på tiden. Ska visst vara en markägare som inte vill ha kablar över sina ägor.
Känns dock som att de borde titta på andra alternativ i Sveg?! Istället för att ta något som missgynnar en stor del. För mig spelar det mindre roll om den hamnar i Ytterhogdal eftersom vi ändå passerar där på väg ner till Falun.
Känns dock som att de borde titta på andra alternativ i Sveg?! Istället för att ta något som missgynnar en stor del. För mig spelar det mindre roll om den hamnar i Ytterhogdal eftersom vi ändå passerar där på väg ner till Falun.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Sveg Supercharger
Tyckte jag såg något inlägg om öppnad supercharger i Sveg. Stämmer detta?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sveg Supercharger
Och två andra trådar där det diskuteras...Bjelke skrev:Ja det stämmer
Två stolpar...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sveg Supercharger
Nu är Sveg SUC med i ”systemet”
Har inte sett det tidigare.
Har inte sett det tidigare.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sveg Supercharger
16,3 mil från laddaren här i Hudiksvall tex
(Jag står där precis nu)
(Jag står där precis nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sveg Supercharger
Fant den, ut i bilen og sjekke navi. Der var den: Vallarvägen ved siden av OKQ8. ...Og på supercharge.info - den hadde jeg ikke fått med meg. Flaut...
Re: Sveg Supercharger
Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)point1 skrev:Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Sveg Supercharger
Ska just dit på en torsdag, aldrig haft ngt problem med andra laddare på fjällbytardagar, men tänkte att Sveg kunde kanske vara problem då.Spfere skrev:Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)point1 skrev:Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Sveg Supercharger
Varje gång jag tiddade idag (ca 5 ggr) så var Sveg laddaren inte vid användning, men tror det är lågsesong i fjällen just nu, inga lov, däremot var Krokom's laddaren 1/8.point1 skrev:Ska just dit på en torsdag, aldrig haft ngt problem med andra laddare på fjällbytardagar, men tänkte att Sveg kunde kanske vara problem då.Spfere skrev:Har nu aldrig laddat där, men av erfarenhet att åka förbi så borde det nog gå ganska bra runt att ladda där om du inte gör det på fjällbytardagar, då lär det få väntas. (men så ser det nog ut på alla laddstationer på de dagarna.)point1 skrev:Ni som laddat där, brukar det vara någon kö?
Annars ser jag stationen i appen, och för det mesta brukar den vara ledig ser det ut som.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
vilken vecka är det som du ska åka?
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Sveg Supercharger
Laddat där två gånger. Tur och retur Funäsdalen under nyårshelgen.
Den ena gången fick vi plats 2/2 med mycket liten marginal, det körde in en till bil som ställde sig och köade. Dock fick den inte vänta mer än 10 minuter.
När vi åkte tillbaka var den tom när vi kom, men vi stod bara ensam fem minuter.
Så, ja, det kan nog vara kö, men för mig är det värt chansningen iallafall, alternativet går över Mora och mycket sämre vägar.
ps. Det finns en "publik" 50kW laddare utanför ICA också.
Den ena gången fick vi plats 2/2 med mycket liten marginal, det körde in en till bil som ställde sig och köade. Dock fick den inte vänta mer än 10 minuter.
När vi åkte tillbaka var den tom när vi kom, men vi stod bara ensam fem minuter.
Så, ja, det kan nog vara kö, men för mig är det värt chansningen iallafall, alternativet går över Mora och mycket sämre vägar.
ps. Det finns en "publik" 50kW laddare utanför ICA också.
MYP
X90d
Re: Sveg Supercharger
Ska göra Örebro-Åre, sportlov v8.
Ska man våga sig på sträckan via Mora-Sveg?
Förra gången åkte vi via Gävle-Sundsvall dock påsklov.
Funderar ju mest på hur det blir vid Sveg såklart, med bara 2 platser.
Ska man våga sig på sträckan via Mora-Sveg?
Förra gången åkte vi via Gävle-Sundsvall dock påsklov.
Funderar ju mest på hur det blir vid Sveg såklart, med bara 2 platser.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Sveg Supercharger
Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.
Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.
Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre!
Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.
Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Sveg Supercharger
Alfred skrev:Kört samma sträck innan Sveg SuC. Finns okej med alternativa 50kw-laddare som backup, så tror inte att du behöver vara orolig för att bli strandad i evigheter om du har förberett med laddkort för dessa.
Mest troligt slipper du köa för SuC och då är det ju numera hur enkelt som helst.
Fast egentligen borde ni ju åka till Trysil. Det är både närmare och bättre än Åre!
Ajabaja. Det finns två saker man inte får nämna här. Kärnkraft och Trysil.