Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av Ferro94 »

Enl följande artikel i Ny Teknik kommer gratis SUC för gamla S & X sluta gälla vid ägarbyte.

"Det är inte heller någon idé att köpa begagnat. Både erbjudandet om 400 kWh-gratis samt livstids gratis laddning upphör att gälla då originalägaren säljer sin bil."

Låter som en journalist som inte är påläst, eller...? Exempelvis anger ju Tesla själva "Gratis SUC" på de begagnade som säljs genom dem.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-ha ... id-6939037
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Verdi

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av Verdi »

Ferro94 skrev:
Enl följande artikel i Ny Teknik kommer gratis SUC för gamla S & X sluta gälla vid ägarbyte.

"Det är inte heller någon idé att köpa begagnat. Både erbjudandet om 400 kWh-gratis samt livstids gratis laddning upphör att gälla då originalägaren säljer sin bil."

Låter som en journalist som inte är påläst, eller...? Exempelvis anger ju Tesla själva "Gratis SUC" på de begagnade som säljs genom dem.

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-ha ... id-6939037

Dåligt påläst.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av infelicitas »

Hmm, vet inte riktigt vad som avses. SuC verkar inte gå att överföra på min tesla i alla fall, så när jag säljer den så verkar det som att det försvinner.

Står så här på mitt konto:
Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 januari 2018. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning inte att överföras till nästa ägare.
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av MartinGBG »

Beror nog på när den är såld, på min bil står det såhär på MyTesla:

"Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 januari 2018. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare. Dessutom kommer upp till fem vänner du värvar också få gratis Supercharger-laddning. Läs våra villkor för Supercharger-laddning."
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av boreno »

På min '16 Model S står följande:

You have free, unlimited Supercharging for your current Tesla vehicle as well as any new Model S or Model X purchased before January 31, 2018. If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will transfer to the next owner. In addition, up to five friends you refer will also receive free Supercharging. Read our Supercharging terms.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av mickeisol »

Och min 2015


Supercharging

Du har obegränsad gratis Superchager-laddning för din nuvarande Tesla-bil samt för alla nya Model S eller Model X som köps före 31 januari 2018. Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.
Verdi

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av Verdi »

Gränsen går väl tidigt 2017 väl?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av Bjelke »

Veckans affärer hade samma grej och jo dom är väl dåligt pålästa, min första tanka var dock att
eftersom dom missat dagens stora händelse (model 3-visningarna) så är dom sura (och hummersås-
abstinenta) och skrev något dåligt om Tesla istället...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av macksie »

Hej.

Finns det beskrivet någonstans vad som gäller?
Jag har en M-X 2017, och trodde att jag skulle ärva gratis supercharging av förra ägaren. Tror också att det stod som det på min profil på Tesla's hemsida till för ett tag sen.
Nu ser det ut som om det inte gäller längre och jag har typ 80 kWh gratis laddning kvar i år.

mvh
MYP
X90d
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av MaLund13 »

macksie skrev:
Hej.

Finns det beskrivet någonstans vad som gäller?
Jag har en M-X 2017, och trodde att jag skulle ärva gratis supercharging av förra ägaren. Tror också att det stod som det på min profil på Tesla's hemsida till för ett tag sen.
Nu ser det ut som om det inte gäller längre och jag har typ 80 kWh gratis laddning kvar i år.

mvh
Det står på MyTesla vilken typ av fri Supercharging du har. Men inga 2017-bilar har den ursprungliga typen där det gäller hela bilens livslängd, så efter ägarbyte gäller inte längre fri Supercharging även om tidigare ägaren hade det på bilen.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av macksie »

MaLund13 skrev:
macksie skrev:
Hej.

Finns det beskrivet någonstans vad som gäller?
Jag har en M-X 2017, och trodde att jag skulle ärva gratis supercharging av förra ägaren. Tror också att det stod som det på min profil på Tesla's hemsida till för ett tag sen.
Nu ser det ut som om det inte gäller längre och jag har typ 80 kWh gratis laddning kvar i år.

mvh
Det står på MyTesla vilken typ av fri Supercharging du har. Men inga 2017-bilar har den ursprungliga typen där det gäller hela bilens livslängd, så efter ägarbyte gäller inte längre fri Supercharging även om tidigare ägaren hade det på bilen.
Tack MaLund! Förlåt att hjag var otydlig. Min info kom från MyTesla, men jag tyckte att den inte stämde med vad jag förväntade mig. Förklaringen stämmer med vad som står på MyTesla, men inte med vad säljaren kommunicerade.

Inte hela världen, gäller högst nån tusenlapp per år, men oerhört irriterande
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av tib »

Det här har varit uppe många ggr. Alla bilar beställda senast 15/1 2017 ska ha fri supercharging som följer med bilen.

Min X är tillverkad jan 2017 och på mytesla står det: ”Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.”
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av MaLund13 »

tib skrev:
Det här har varit uppe många ggr. Alla bilar beställda senast 15/1 2017 ska ha fri supercharging som följer med bilen.

Min X är tillverkad jan 2017 och på mytesla står det: ”Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.”
Aha, hade för mig det ändrades tidigare än så. Då finns det alltså möjlighet att en tidig 2017-modell har fri Supercharging kopplat till bilen.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av ovelundkvist »

I så fall en väldigt tidig 2017 års modell. Jag beställde när det ursprungligen var sagt att det skulle ta slut och det var 31/12 2016.
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av tib »

ovelundkvist skrev:
I så fall en väldigt tidig 2017 års modell.
Japp, tillverkad 2017-01
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av boreno »

tib skrev:
”Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.”
Jag hittar ingen pålitlig källa som klargör att detta gäller varje gång bilen byter ägare. Både den Svenska och Engelska formuleringen (se mitt förra inlägg i tråden) går att tolka på motstridiga sätt: ”Om du väljer att sälja... kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare” skulle kunna betyda både att samma villkor även gäller den nya ägaren, eller att den nya ägaren blir den sista som får gratis supercharging för bilen.

Det vore trevligt med lite hård fakta på att gratis supercharging verkligen följer med bilen i samtliga framtida ägarbyten för det är kristallklart att detta inte är vad texten faktiskt säger.

John McNeill twittrade (då han var Head of Global Sales på Tesla):
F76D5A5B-9792-4D07-89F7-27DA68D0B603.png
Dock så står det inte ordagrant någonstans (jag har kollat alla tänkbara papper och webbsidor) att någon av våra bilar (köpa från 2014 och framåt) har ”Supercharging for life”, bara att de är köpta med ”Supercharging enabled”.
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 2 gång.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av selfish »

På min X byggd i februari 2017 står följande att läsa på MyTesla
Skärmavbild 2018-11-18 kl. 23.19.05.png
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Slut på gratisladdning vid ägarbyte?

Inlägg av boreno »

boreno skrev:
tib skrev:
”Om du väljer att sälja din nuvarande Tesla kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare.”
Jag hittar ingen pålitlig källa som klargör att detta gäller varje gång bilen byter ägare. Både den Svenska och Engelska formuleringen (se mitt förra inlägg i tråden) går att tolka på motstridiga sätt: ”Om du väljer att sälja... kommer gratis Supercharger-laddning överföras till nästa ägare” skulle kunna betyda både att samma villkor även gäller den nya ägaren, eller att den nya ägaren blir den sista som får gratis supercharging för bilen.

Det vore trevligt med lite hård fakta på att gratis supercharging verkligen följer med bilen i samtliga framtida ägarbyten för det är kristallklart att detta inte är vad texten faktiskt säger.

John McNeill twittrade (då han var Head of Global Sales på Tesla):
F76D5A5B-9792-4D07-89F7-27DA68D0B603.png
Dock så står det inte ordagrant någonstans (jag har kollat alla tänkbara papper och webbsidor) att någon av våra bilar (köpa från 2014 och framåt) har ”Supercharging for life”, bara att de är köpta med ”Supercharging enabled”.
Jag skickade frågan 'Does this car have “Supercharging for life”?' till Tesla supporten och fick svaret: "Yes this car has free unlimited supercharger.". Så med all information ovan är åtminstone jag trygg med att den verkligen har detta för samtliga framtida ägare.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar