Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Med tanke på att Tesla själva sagt att det blir 2 kablar känns det konstigt att du ser det som självklart att det blir olika stolpar för de olika kontakterna.
Två olika kablar på två olika stolpar till samma laddare?
Ser inte hur de ska få plats med två kablar på varje stolpe som de ser ut idag.
Här är det officiella uttalandet från Tesla: “While Tesla owners already have access to the most convenient and reliable charging solutions available between home charging, Supercharging and Destination Charging, we want to expand their ability to charge at third party fast chargers. In advance of Model 3 rollout in Europe, we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network. Model S and Model X customers will continue to have full access to the network and a CCS Combo 2 adapter will soon be available to purchase, if desired.”
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
Nu måste jag fråga, hur får du "dubbla laddkablar" till en kabel med dubbla uttag?
Känns glasklart att de blir två kablar på varje laddstolpe. Skulle inte förvåna mig om man byter ut hela stolpen som syns till något nytt där båda kablarna får plats. Tesla brukar göra saker ordentligt och genomtänkt. De känner garanterat till problemet med CCS och cademo sladdar som trasslar och trillar i marken och därför går sönder ibland.
“...we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network...
”Dual charge cables” låter mer som att det är dubbla uttag på varje kabel.
Man kan översätta det så. Det är inte rätt, men man kan...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Känns glasklart att de blir två kablar på varje laddstolpe. Skulle inte förvåna mig om man byter ut hela stolpen som syns till något nytt där båda kablarna får plats. Tesla brukar göra saker ordentligt och genomtänkt. De känner garanterat till problemet med CCS och cademo sladdar som trasslar och trillar i marken och därför går sönder ibland.
Då kommer det ta tid, tidigast under hösten 2019 har vi rimlig5 Supercharger stöd i Sverige.
Tror att Tesla inte kommer att ta alla stolparna på varje station på en gång om det krävs jobb i flera dagar. De kommer nog börja i liten skala och testa så kanske två stolpar per station först. Detta klarar de lätt av på en månader innan leveranserna av Model 3 startar. När de väl sett att det fungerar OK så tar de och bygger om stolpe efter stolpe i mån av tid och nödvändighet. Har de ett mindre annat jobb som krävs på stationen så kan de även lägga till inkoppling av extra kabel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?
Det verkar ju onekligen som att dom ska lägga till en css sladd på laddarna. Men är det inte lite konstigt att göra detta jobbet relativt kort innan supercharger v3 rullas ut? Eventuellt behöver dom ju då uppgradera laddarna igen.
För övrigt funderar jag lite kring supercharger v3. Vore det inte rimligt att bilarna skulle kunna ladda sjävla på dessa? Det är ju en förutsättning för självkörande flotta. Dessutom skulle antagligen laddarna kunna utnytjas effektivare. Kanske därför Tesla lagt lite krut på summon på sista tiden? Dessutom så skulle det vara en klar skillnad mot exempelvis Porsche Taycan med flera.
Vem säger att v3 inte är stolpe med CCS? Stolpen uppgraderas för högre effekt plus får CCS. Bägge kablarna kan ladda snabbare men CCS kanske kan få ännu högre effekt?
Sant, låter ju klart rimligt. Men om det ska vara någorlunda redo till model 3 finns i Europa får dom skynda sig.
Jag har förutsatt att v3 kommer använda CCS sen de offentliggjorde CCS på Model 3. De lär dock kunna skrämma upp den andra kabeln lite också.
Tror också på några stolpar per ställe med CCS tills Model 3 kommer, inte alla.
Det tror jag med. Är ju egentligen ett måste om model 3 ska kunna ladda med "v3 hastighet".
Känns dock som att v3 kräver lite mer uppgradering av supercharger än bara en ny CCS sladd?
Ja de behöver uppgradera laddarna också.
Enligt ryktet så är ju SuC uppbyggda av samma laddare som i bilarna, t.ex. 12*11kW = 132kW.
För att uppgradera till högre kapacitet så skulle Tesla alltså "bara" behöva lägga till några moduler, t.ex. 16*11kW=176kW.
Vid någon punkt så behöver förstås sladdarna också uppgraderas och kanske vätskekylas, men det borde finnas utrymme för inkrementell uppgradering av befintliga laddare utan att göra stora ingrepp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag tror inte man ska blanda samman V3 och CCS som krävs för modell3. Ja CCS lär vara en förutsättning för V3 men de kommer kommer först är CCS med samma hastighet som vanlig SuC.
För V3 kommer man som redan sagts behövde nya laddskåp med fler moduler men troligen också behöva uppgradera kablarna i marken mellan laddare och stolpe. På SuC som byggts på senare tid så har de pratats om nya fundament, kanske de är för V3 och att de är även har grövre kablar i marken så dessa kan uppgraderas.
Nej jag tror fortfarande att alla stolpar kommer bytas ut inför modell 3 premiären och jag tror de kommer gå fort.. De är ju "bara" att skal och sedan plugga in kablage från laddskåpen och sedan klart. Jag tror inte de vill ta ut en entreprenör där 2 gånger så alla kommer bytas samtidigt på varje SuC.
Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om SuC idag innehåller 11 kW moduler, samma som i de äldre bilarna kanske de kan bytas till 16,5 kW som finns i alla nya S å X Då blir det plötsligt 196 kW att koka litiumgröt med.
Det ska vi väl hoppas att de inte gör med tanke på hur gärna de nya 16,5 kW-laddarna går sönder...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov
Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.