Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul.
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt...
Det är ju plats för att ha kvar Tesla original + CCS på Model 3 i USA. Nya bilar eller refresh lär också ha plats för detta, om inte annat med tanke på att Kina har två ganska stora kontakter som skall få plats. Teslas skott på en egen kontakt i USA har blivit utdaterat med åren. Lösningen? hm.... $$$
(MB EQC har förövrigt CCS med 1fas typ1, iaf den dom kör i USA. Tyska ingenjören sa att den har EU-spec, men fan vet.)
Då är det nog bättre att bygga om laddstationerna som här i Europa och på sikt övergå till CSS combo 1 på bilarna i USA, blir en bökig och dyr lösning i bilarna annars med två kontakter och tillhörande prylar bakom. I Kina har de en kontakt för AC och en för DC, med Tesla US och CCS blir det två för AC och två för DC...
Att MB har CCS combo 1 på sina elbilar i USA får nog anses som självklart. I Europa har den CCS combo 2.
Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?
Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?
/fth
Det borde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmed
äger dom fullt ut, så han borde få använda dom som han vill
Precis som med WC om man köper dom...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?
Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?
/fth
Det bo9rde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmed
äger dom fullt ut, så han borde få använda dom som han vill
Precis som med WC om man köper dom...
Om Tesla inte öppnar upp SuC-nätverket för andra tillverkare så skulle det ju kunna bli en källa till förvirring om en "Supercharger" faktiskt tillåter andra bilar att ladda, "det funkade ju i Karlskrona"
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.
/fth
Men det finns ju inte så många privata (?) Så jag tror inte Tesla bryr sig utan bara låter det vara som det är och fungerar det för andra bilar så visst låt dom ladda annars inte. Krävs det utveckling av mjukvaran så kommer ju inte Tesla stå för den notan.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Svinbra idé
Det finns detta Google sheet eller vad det heter:
Det bästa vore väl kanske om https://supercharge.info/changes inkorporerade även denna information, det blir lite rörigt när informationen är utspridd på olika hemsidor, kalkylark, etc...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Utbyggnaden går dock i rasande takt, Suc/CCS kommer t.ex. att passera Ionity med råge om några dagar:
Jag är rätt säker på att i stort sett samtliga SuC kommer att ha några CCS-platser när Model 3 börjar levereras i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Det lär bli en hel del till Schweiz. Jag pratade med min Sales Advisor i Cham och Tesla kommer öppna två speciella delivery centers för Model 3, ett i Zürich och ett i den Franska delen.
Här är priset för en M3 AWD eller t.o.m P3D högst rimligt jämfört med många övriga bilar. Inte beroende på subventioner, de är i princip 0, utan på en generellt väldigt hög standard på bilarna. Man ser like ofta en Audi S4 som en A4, och då är A4an en 3.0 (eller liknande). Sen passar ju elbil helt lysande i ett mindre land med mycket backar, nice med regen och AWD. Dessutom tittar man mer på TCO än inköpspris är min erfarenhet. Nypriset på Teslor är också något lägre än övriga länder pga lägre moms, 7,7%.
CCS konverteringen går med rasande fart vad jag sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Shieeet.. 1 man?
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.
/fth
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Shieeet.. 1 man?
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.
/fth
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Det är 21 mil mellan Gävle och Sundsvall men det är nog det längsta avståndet i Sverige. Från Norska gränsen till Löddeköpinge är det 6 supercharger och knappast över 80 mil. Är nog en hel del arbete för honom men riktigt så långt är det inte att köra.
31 stationer. om han gör 2 stationer om dagen, så tar det ju 16 dagar. 3/dag = 10 dagar. Så säg att det tar honom 2-3 arbetsveckor att bli klar.
Så någon gång 3-10 feb borde det vara klart.
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Sarcasm mode on?
Det är i snitt 120km mellan SuC, dvs 1h i motorvägsfart, vi avrundar uppåt till 1.5h restid, byte av kablar 2.5h ger 4h per station inklusive restid, så ja, 2-3 stationer om dagen är helt rimligt.
Jag gissar att personen som gör detta dessutom har fått rätt goda incitament att hinna i tid, så han kommer nog att arbeta just 12h/dag, 7d/v.
Jag är fortsatt övertygad om att Sverige är klart i februari, det gäller nog hela Europa för övrigt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sen är ju snittet inte speciellt relevant heller då jag antar att personen är en tänkande individ så han kör inte slumpvis mellan laddare utan kan optimera det. Dvs lär han ju ta laddare som ligger nära varandra samma dag om möjligt vilket gör att den dagen hinner han fler laddare osv.