CCS ombyggnation av alla Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Men den måste väl ändå kännas lite föråldrad vid det här laget?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
Ampera skrev:
Intressant att Karlskrona är med. Den är väl privatägd?
Kommer Tesla att bygga om den oxå?
Jag gissar att någon bara använde https://supercharge.info/ som källa. Det vore direkt förvånande om Tesla skulle göra någon modifiering av den.
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
Känns väl lika konstigt om de inte uppdateras tycker jag åtminstone.
Att den är. Privat ägd syns ju inte direkt utan de är bara för man hänger här som man vet de.
Fast hänger man inte här eller motsvarande så vet man inte om den. Den syns inte på Teslas egna kartor, mer än att det är en destinationsladdare på 22 kW tillgänglig för allmänheten satt på samma adress. Finns det en sådan också, eller är det bara fast chargern som finns där?
Där finns även destination charger.

Sen kanske inte den stora allmänheten känner till denna laddare men alla som är varit i Karlskrona känner du till denna då den ligger så centralt så för turister och lokal befolkning är den väldigt känd.
Jag tror den konverteras dock lär den inte ligga först i listan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Och man är ingen riktig Teslaägare förrns man har laddat där såklart ;) :mrgreen: 8-)
(och föråldrad är den/dom väl knappast då den laddar snabbare än nästintill alla andra i Sverige förutom Teslas egna, den gav 60kW när jag var där iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Syftade mest på kontakten i sig. Inte idag, men om två år?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Aha :)
Jo det håller jag med om, och jag tror också att han kommer att få den där CCS-modifieringen (annars så betalar han nog för att få det ändå) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?

Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul. :)
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt... :)
Det är ju plats för att ha kvar Tesla original + CCS på Model 3 i USA. Nya bilar eller refresh lär också ha plats för detta, om inte annat med tanke på att Kina har två ganska stora kontakter som skall få plats. Teslas skott på en egen kontakt i USA har blivit utdaterat med åren. Lösningen? hm.... $$$

(MB EQC har förövrigt CCS med 1fas typ1, iaf den dom kör i USA. Tyska ingenjören sa att den har EU-spec, men fan vet.)

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
Teslaspolen skrev:
Det känns ju dock lite sent påtänkt nu. Hade det varit innan Model 3 rullade ut ur fabriken hade det varit möjligt. Men nu? Känns tveksamt, tyvärr.
Jo jag vet, inte omöjligt att ändra sig nu dock, även om det blir bökigare jämfört med i Europa där M3 lanseras med CCS från start. Egentligen skiter jag i hur de gör i USA, men bara för sakens skull att det är trevligt med gemensamma standarder hade det varit kul. :)
Ja de blir väl inte riktigt samma ändå eftersom de lär bli CCS med typ1 uttag i USA om de nu ska köra CCS.
Dessutom mer komplicerat eftersom deras destination laddare inte heller kommer fungera.
Nej det är sant, deras "gamla" uttag har mer likheter med rådande standard i Europa jämfört med i USA. Nu menade jag inte att standarden är exakt samma i Europa som i USA, men bara att varje kontinent håller sig till en standard hade ju varit trevligt... :)
Det är ju plats för att ha kvar Tesla original + CCS på Model 3 i USA. Nya bilar eller refresh lär också ha plats för detta, om inte annat med tanke på att Kina har två ganska stora kontakter som skall få plats. Teslas skott på en egen kontakt i USA har blivit utdaterat med åren. Lösningen? hm.... $$$

(MB EQC har förövrigt CCS med 1fas typ1, iaf den dom kör i USA. Tyska ingenjören sa att den har EU-spec, men fan vet.)

Bild
Då är det nog bättre att bygga om laddstationerna som här i Europa och på sikt övergå till CSS combo 1 på bilarna i USA, blir en bökig och dyr lösning i bilarna annars med två kontakter och tillhörande prylar bakom. I Kina har de en kontakt för AC och en för DC, med Tesla US och CCS blir det två för AC och två för DC...

Att MB har CCS combo 1 på sina elbilar i USA får nog anses som självklart. I Europa har den CCS combo 2.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Teslaspolen skrev:
Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?

Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?

/fth
Det borde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmed
äger dom fullt ut, så han borde få använda dom som han vill :)
Precis som med WC om man köper dom...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
fth skrev:
Teslaspolen skrev:
Hoppas den fungerar på alla bilar med CCS då! Skulle vara lite konstigt inlåst annars...
Ja det blir ju intressant, kan Tesla hindra honom från att tillåta även andra CCS-bilar att ladda?

Jag antar att dom kan göra det genom att inte tillhandahålla den nya funktionaliteten i mjukvaran som skulle krävas?

/fth
Det bo9rde dom inte vara intresserade av att göra (att hindra honom alltså) eftersom han faktiskt har köpt dom av Tesla och därmed
äger dom fullt ut, så han borde få använda dom som han vill :)
Precis som med WC om man köper dom...
Om Tesla inte öppnar upp SuC-nätverket för andra tillverkare så skulle det ju kunna bli en källa till förvirring om en "Supercharger" faktiskt tillåter andra bilar att ladda, "det funkade ju i Karlskrona" :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Pontus »

fth skrev:
Teslaspolen skrev:
Fast den är ju inte en Supercharger, och den dyker inte heller upp i Teslas officiella kartor... Visst står de med på uppladdning.nu och Plugshare, men det är ju tredjepart.
Jo, det var därför jag skrev "Supercharger", och det är ju just "tredjepartsbilar" som skulle kunna bli förvirrade, dom har ju inte Teslas kartor.

/fth
Men det finns ju inte så många privata (?) Så jag tror inte Tesla bryr sig utan bara låter det vara som det är och fungerar det för andra bilar så visst låt dom ladda annars inte. Krävs det utveckling av mjukvaran så kommer ju inte Tesla stå för den notan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Kalle »

Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Kalle skrev:
Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Svinbra idé :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av strejf »

Bjelke skrev:
Kalle skrev:
Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Svinbra idé :)
Det finns detta Google sheet eller vad det heter:

Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av 12man »

Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%

Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

strejf skrev:
Bjelke skrev:
Kalle skrev:
Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Svinbra idé :)
Det finns detta Google sheet eller vad det heter:

Det bästa vore väl kanske om https://supercharge.info/changes inkorporerade även denna information, det blir lite rörigt när informationen är utspridd på olika hemsidor, kalkylark, etc...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

12man skrev:
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%

Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Utbyggnaden går dock i rasande takt, Suc/CCS kommer t.ex. att passera Ionity med råge om några dagar:
IonitySuC.png
Jag är rätt säker på att i stort sett samtliga SuC kommer att ha några CCS-platser när Model 3 börjar levereras i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av jpetters »

12man skrev:
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%

Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Det lär bli en hel del till Schweiz. Jag pratade med min Sales Advisor i Cham och Tesla kommer öppna två speciella delivery centers för Model 3, ett i Zürich och ett i den Franska delen.
Här är priset för en M3 AWD eller t.o.m P3D högst rimligt jämfört med många övriga bilar. Inte beroende på subventioner, de är i princip 0, utan på en generellt väldigt hög standard på bilarna. Man ser like ofta en Audi S4 som en A4, och då är A4an en 3.0 (eller liknande). Sen passar ju elbil helt lysande i ett mindre land med mycket backar, nice med regen och AWD. Dessutom tittar man mer på TCO än inköpspris är min erfarenhet. Nypriset på Teslor är också något lägre än övriga länder pga lägre moms, 7,7%.

CCS konverteringen går med rasande fart vad jag sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

6 stall av 16 är ombyggda till CCS i Elverum nu. Detta ska nog gå bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Å nu bygger de om de svenska. Torsby pågår as we speak
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar