CCS ombyggnation av alla Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av kontakten2 »

En uppgradering, nu när man får dela på laddare då många fler kör Tesla, är att stacka fler moduler så bägge laddarna i ett laddpar kan åtnjuta full laddeffekt.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.

Aha, den där lade jag upp igår tror jag?
Det är så mycket nu att jag inte minns knappt var jag så det först!

Visst är det elegant, påminner om en JukeBox!!
Skärmavbild 2018-12-12 kl. 21.08.07.png
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:
Snyggt! Ser ut som någon form av "adapter" de smäller dit på befintlig laddare.
Finns en film där dom öppnar en supercharger. Det är bara en skarv av kabeln där inne så för att kunna dela denna i två behövs kontaktorer. Skarven är antagligen för att kunna byta laddsladd vid behov

Yep ett par kontaktorer, lite ny mjukvara och ett nytt mekaniskt interface för kablarna så bör det vara löst. Sen behöver CCS:ens kontrolltrådar kopplas in på något sätt också, vet inte exakt hur/om de skiljer sig från Teslas kontakt.
Teslas kontrolltrådar kopplas väl exakt som med Typ 2. Det gäller dock att inte Typ 2-kontaktdonet blir strömförande när strömmen slås på i CCS-donet och vice versa.
Okej. Japp, därför behövs kontaktorer. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Ja, stora SuC verkar vara vanligare utanför Sverige. Vi har väl typ 16st max i Sverige. Men I det långa loppet så kommer väl alla att konverteras. Det lär säljas betydligt fler Model 3 än S/X i Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av themax »

OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

themax skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
Japp, gissningsvis för att visa S/X ägare att finns det en annan laddare lämna denna till en 3a. Hade de bara märkt den med "CCS available" hade nog de flesta inte fattat.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Henrik Torphammar »

Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Om bilarna klarar att hålla 120 kW under längre tid än tidigare, så skulle jag hävda att det är bra nog så länge. 70 mil i timmen är inte fy skam. Så jag själv ser inte något stort problem med att SuC bara klarar 120 kW. Går det väsentligt fortare än så hinner man knappt gå på muggen.
Redan känns det ibland lite stressigt att få i sig lunch + nödvändiga besök...Fast jag gillar inte att jäkta i mig mat å besök på ”stället” å andra sidan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av olza »

Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

olza skrev:
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
De lär ju inte introducera v3 i större skala innan S/X faktiskt kan dra nytta av hastigheten, det blir ju lite som att skjuta sig i foten för försäljningen av de S/X de kan tillverka idag.
Skriv svar