CCS ombyggnation av alla Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Teslaspolen skrev:
Undra hur ofta folk kommer att välja den gamla SuC kontakten nu då?
Har ju inte mycket val om man kör MS/X, som bara har plats för den gamla.
Nej, men att nybörjare med Model 3 tar Typ 2 sladden.
Den kommer antagligen inte låsas fast, lär vara lite längre än vad Model 3 är anpassad för.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Teslaspolen »

Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Kommer med största sannolikhet hända att det blir fel men troligen inte mer än en gång per förare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Det antar jag med. Men frågan är om alla kommer att uppfatta det innan de går iväg?

Jag menar inte nödvändigtvis att det blir en epidemi av förvirring, men vi har ju sett hur folk parkerat på SuC:ar med sina laddhybrider och "pluggat in" dom.
Jag gissar att Model 3 laddport kommer att lysa rött om man sätter in "old school" SuC-kontakt, det bör man väl inte kunna missa så lätt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Nej, det var ju ett av mina scenarion som jag tidigare nämnt, att de förmodligen gör 1-2 stycken per SuC-station för att få en större geografisk spridning fortare. På bekostnad då av effektiviteten, eftersom teknikerna behöver besöka samma SuC flera gånger.
Var ungefär vad jag föreställt mig också faktiskt men inte 1-2 stycken kanske om vi pratar de större. Det verkar som det var typ 6 av 24 konverterade där iaf.
Ja, stora SuC verkar vara vanligare utanför Sverige. Vi har väl typ 16st max i Sverige. Men I det långa loppet så kommer väl alla att konverteras. Det lär säljas betydligt fler Model 3 än S/X i Sverige.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av themax »

OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

themax skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar ju inte som att de planerar att hinna med att konvertera alla laddplatser på alla laddare innan Model 3an kommer. De laddarna med dubbla kablar är uppmärkta på laddaren i Nederländerna som synts tidigare, skulle ju vara meningslöst om de planerade att konvertera alla laddare på stationen.

Vad jag gillar med den där filmen (som blivande Model 3-ägare) är märkningen "Model 3 Priority" på laddaren... :-D
Japp, gissningsvis för att visa S/X ägare att finns det en annan laddare lämna denna till en 3a. Hade de bara märkt den med "CCS available" hade nog de flesta inte fattat.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Henrik Torphammar »

Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Om bilarna klarar att hålla 120 kW under längre tid än tidigare, så skulle jag hävda att det är bra nog så länge. 70 mil i timmen är inte fy skam. Så jag själv ser inte något stort problem med att SuC bara klarar 120 kW. Går det väsentligt fortare än så hinner man knappt gå på muggen.
Redan känns det ibland lite stressigt att få i sig lunch + nödvändiga besök...Fast jag gillar inte att jäkta i mig mat å besök på ”stället” å andra sidan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av olza »

Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

olza skrev:
Jag känner mer och mer att det här med dubbla laddkablar bara är en temporär fix. Detta kan ju inte vara SuC v3 som ska stödja 200-256 kW. Dessutom borde man ju rimligen samtidigt fixa så att bilarna blir självladdande, vilket kräver den tidigare visade "snake arm", eller någon annan lösning.

Vilket borde innebära att SuC v3 är försenad, igen.
De lär ju inte introducera v3 i större skala innan S/X faktiskt kan dra nytta av hastigheten, det blir ju lite som att skjuta sig i foten för försäljningen av de S/X de kan tillverka idag.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Kalle »

Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av MangeT »

Låter inte alls troligt att model 3 kan köra vanliga typ 2 SuC.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Så, Ionity får inte upp farten i sina laddare pga vattenkylda kablar saknas i många fall. Tesla har ju inte vattenkylt. Kan dom ändå tänkas kunna komma upp i fart med CCS 2.0 pga korta grövre kablar tro? Några 350kW lär vi inte få se givetvis men mer än 120kW? Eller är vi fast på CCS 1.0?
SuC klarar ju max att leverera 330A fördelat på två laddpunkter, det kommer inte ändras med en ny kabel mellan laddaren och bilen. Med maxspänningen på 410V för SuC blir ju max effekt 135 kW. Om det är kabeln till bilen som har begränsat till 120kW istället för 135 kW per bil skulle eventuellt CSS kunna göra att man nu kan ta ut 135 kW istället. Men det kanske finns andra begränsningar än kabeln.

Ionitys laddare ska klara 375A per laddpunkt som jämförelse, med möjlighet att uppgradera till 500A läste jag.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Geni87 »

Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
Det låter konstigt. Då faller ju argumentet att kunna göra bilen enklare och billigare genom att ta bort ett gäng kontaktorer som behöver öppna och stänga beroende på AC- eller DC-laddning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Generalbogge »

OfarligTesla skrev:
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.
Fast han har ju rätt på sätt och vis. M3 kommer ju att kunna ladda på befintliga SuC, när de väl är ombyggda.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Kalle »

Generalbogge skrev:
OfarligTesla skrev:
Kalle skrev:
Jag pratade med tesla nyss, och han ja pratade med hävdade att model 3 kan ladda både via CCS men ochså via befintliga SC..
den spännande frågan är då, varför sätta dit cca på SCs?
När Tesla gick ut och sa att de skulle sätta upp CCS på stationerna så sa man att det var för att möjliggöra för 3an att använda dem. Frågan är vad den du pratade med arbetar med, de flesta har nog inte en susning. Annars skulle de ju inte sätta upp dem alls.
Fast han har ju rätt på sätt och vis. M3 kommer ju att kunna ladda på befintliga SuC, när de väl är ombyggda.
Han sa specifikt att de skulle funka innan de va ombyggda, men han sa ochså att han hadde jobbat en vecka ungefär. (Men han dubbelkolla med nån när jag tvivlade på svaret)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Kalle skrev:
Han sa specifikt att de skulle funka innan de va ombyggda, men han sa ochså att han hadde jobbat en vecka ungefär. (Men han dubbelkolla med nån när jag tvivlade på svaret)
Jag skulle nog våga sätta en slant på att han har fel och att Model 3 "bara" kommer att ha en vanlig CCS-kontakt, det är vad all tillgänglig information tyder på.

Om Model 3 kan ladda via "old school" SuC-kontakt så finns det ju ingen orsak öht att sätta dubbla kontakter på stolparna (iaf tills andra märken skall kunna ladda där, och det finns det väl inget som tyder på i dagsläget).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Laban »

fth skrev:
Om Model 3 kan ladda via "old school" SuC-kontakt så finns det ju ingen orsak öht att sätta dubbla kontakter på stolparna (iaf tills andra märken skall kunna ladda där, och det finns det väl inget som tyder på i dagsläget).
/fth
En möjlighet skulle väl kunna vara att det går att ladda Model 3 med typ 2 SuC kontakten men då med lägre hastighet eftersom kontakten är kortare. Inte för att jag ser det som troligt men..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Laban skrev:
En möjlighet skulle väl kunna vara att det går att ladda Model 3 med typ 2 SuC kontakten men då med lägre hastighet eftersom kontakten är kortare. Inte för att jag ser det som troligt men..
Det mesta talar mot det som sagt, CCS tillåter inte att man ansluter laddaren till "hybrid"-kontakter, det är därför en adapter är ok eftersom det är en vanlig CCS i ena änden. Och som sagt, varför skulle Tesla sätta dubbla sladdar på befintliga SuC om Model 3 kan ladda där ändå?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar