Låter logiskt. Någonstans måste man börja. En annan tanke jag har är att Tesla börjar med ex 2st laddstolpar per Superchargingdestinaton (så kan man redan i April ta sig runt i Europa även om inte alla laddstolpar per Supercharging destination är färdiga).Bod skrev:Kanske blir Storuman först. Tänkte att de möjligen fixar till det när gör nya nu.
CCS ombyggnation av alla Superchargers
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quotGeni87 skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Har väl att göra med att CCS blir standarden för Europa när det kommer till DC laddning. Teslas Befintliga DC laddning är en egen variant av Typ 2 uttaget. CCS kommer kunna möjliggöra laddhastigheter på 350kw (vet inte/tror inte Teslas Befintliga DC laddlösning möjliggör dom hastigheterna).
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Precis, och den varianten som Tesla nu har på Typ 2 uttaget kräver att bilen kan koppla om strömmen beroende på om det är AC som ska in i ombordladdaren, eller DC som ska in direkt i batteriet. En sådan omkoppling medför dyra kontaktorer som man kan slippa i Model 3 om man enbart stödjer CCS. Så om man på lång sikt jämför kostnaden för att sätta extra kablar på laddstationerna med att montera en "omkopplare" på varje bil i framtiden lär det förstnämnda vara att föredra.NiklasTesla skrev:Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quotGeni87 skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Har väl att göra med att CCS blir standarden för Europa när det kommer till DC laddning. Teslas Befintliga DC laddning är en egen variant av Typ 2 uttaget. CCS kommer kunna möjliggöra laddhastigheter på 350kw (vet inte/tror inte Teslas Befintliga DC laddlösning möjliggör dom hastigheterna).
350 kW med CCS kräver ca dubbla spänningen jämfört med de ~400 V som Tesla kör med för tillfället, annars kommer laddaren gå in i sin strömgräns långt innan 350 kW nås.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Finns flera teorier.
1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.
Eller nån slags kombination av dessa anledningar.
Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Det är ju uppenbart att det är affärsmässigt lämpligt att gå över till CCS för skapa en framtida möjlighet att sälja tillgång till Superchargers för alla som vill betala för det. Andra faktorer spelar säkert också in, men enbart denna är stark nog för att motivera bytet.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Måste ju vara bättre att byta alla B stolpar till CCS gör att man kan flytta gamla stolpar till nya platser samt att man slipper att M3 korkar igen vissa SUC totalt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Hur mycket måste bytas ut egentligen? Hela stolpen, sladden eller räcker det med hanen? Om en hane spricker sönder byter man väl inte hela stolpen? Kanske räcker med en halvtimme, chopchop nancy och alla b-stolpar har CCS före lunch
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...Verdi skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Finns flera teorier.
1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.
Eller nån slags kombination av dessa anledningar.
Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
2: Det har ju pratats om CCS-adaptrar i samband med detta. Jag reagerade också på att det tidigare inte var tillåtet...
3: För att det ska bli intressant med högre effekter så krävs det ju som sagt högre systemspänning, inget som kommer än på länge vad det verkar. Befintliga Tesla DC laddningen klarar ju minst 150 kW.
Den som lever får se som vanligt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Tror inte de kommer göra det så, det är nog inte stolparna i sig som begränsar hur många platser de har. Alla stolpar lär få CCS till sist ändå då S och X lär ha CCS också.Smutt skrev:Måste ju vara bättre att byta alla B stolpar till CCS gör att man kan flytta gamla stolpar till nya platser samt att man slipper att M3 korkar igen vissa SUC totalt
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Tesla har ju full koll på vilka SuC som används mest. Lite meck med logistiken kring detta om de väljer att bara sätta upp en sladd per SuC-ställe, men det får ju störst geografisk spridning snabbt. Det andra alternativet är förstås att sätta ccs på säg 50% av dem. Då tar utbyggnaden längre tid, men Installatörerna slipper att köra onödigt långt. Sedan finns det ju en hel del elektriker att tillgå. Men jag tror inte det händer något än på någon månad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.lator skrev:1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...Verdi skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Finns flera teorier.
1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.
Eller nån slags kombination av dessa anledningar.
Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
2: Det har ju pratats om CCS-adaptrar i samband med detta. Jag reagerade också på att det tidigare inte var tillåtet...
3: För att det ska bli intressant med högre effekter så krävs det ju som sagt högre systemspänning, inget som kommer än på länge vad det verkar. Befintliga Tesla DC laddningen klarar ju minst 150 kW.
Den som lever får se som vanligt.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Du slipper massa brytare i varje bil som skall koppla om mellan AC och DC på samma kontakter som sker i dagens bilar. CCS har en överdel dedikerad till AC och underdelen som kör DC.lator skrev:Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
lator skrev:Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Nej, Model 3 kommer inte kunna laddas med "Tesla-typ". Bara med CCS. (och vanlig AC Typ2)
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Ja det är ju det jag säger, om man tar bort möjligheten att ladda med SuC via Tesla-typ2 minskar komplexiteten.lator skrev:Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...
Hehe sant, men man vet aldrig.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Får se vad det blir här:
10 nya platser på Nebbenes, fullt på de 30 som finns idag när jag laddade...
10 nya platser på Nebbenes, fullt på de 30 som finns idag när jag laddade...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Många optimister, ni vet ju hur Tesla och tidsplaner funkar eller hur?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Jo, iofs, men i det här fallet har dom inget annat val än att leverera. Model 3-köpare kommer nog inte i lika stor utsträckning som tidigare Tesla-ägare vara sektmedlemmar och elbilsnördar. Hur ska Tesla förklara för dom varför dom kan ladda på vissa SuC men inte andra, eller på vissa stolpar men inte andra?LarsL skrev:Många optimister, ni vet ju hur Tesla och tidsplaner funkar eller hur?
Jag tror att dom kommer att sätta dit CCS-sladdar på varenda SuC-stolpe under vintern, allt annat vore näst intill ett PR-mässigt självmord.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
"Försäljaren" i Göteborg försäkrade mig om att de skulle ha byggt ut samtliga stationer innan M3 levererades.
Personligen tror jag inte ett skit på honom, eftersom han agerade som en försäljare för gamla uttjänta diselbilar
Men hoppas kan man alltid
Personligen tror jag inte ett skit på honom, eftersom han agerade som en försäljare för gamla uttjänta diselbilar
Men hoppas kan man alltid
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Ja, just nu ser jag inte ens hur de ska lyckas att få till det på samma stolpe.
Kanske möjligen att de byter på några av stolparna först för att sedan tex sätta alla B stolpar som CCS.
Kanske möjligen att de byter på några av stolparna först för att sedan tex sätta alla B stolpar som CCS.
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
Precis så tror jag att det blir.Smutt skrev:Sätta en andra kabel på nuvarande hållare tror jag inte en sekund på. Självklart blir det nya och olika stolpar i början och med tiden kommer dom gamla bli mer och mer i minoritet tills dom försvinner helt och dom som har gamla bilar får använda adapter
Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers
En annan stor fråga är när byter dom på S och X? Byter dom direkt kommer dom inte gå att ladda på SUC, väntar dom kommer köpare avvakta
En lösning vore ju dubbla luckor alltså den gamla plus en kina lucka med CCS
En lösning vore ju dubbla luckor alltså den gamla plus en kina lucka med CCS
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd