Förutsägelse SuC V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
Verdi skrev:
bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.

För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Fast nu ville ju en del ha långsamma laddare för att slippa flytta bilen. Enda fördelen med det är att de är billigare att bygga.
Eller som i Teslas fall när två stolpar delar på laddarna. Skulle man kunna ställa in i bilen att jag ska vara borta 1h så kommer jag inte att behöva utnyttja max laddeffekt i början av laddningen utan den som använder stolpe B kommer få fler kw till sin stolpe. :-) Dvs B bilen skulle bli klar tidigare.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Tesla nämner att det ska bli billigare/kräva mindre underhåll för Tesla i samband med V3. Antar att det främst handlar om att snabbare laddning ger mer kWh/laddare vilket ger färre laddare totalt.

En fundering kring det är väl i så fall om de kommer att byta ut befintliga laddare eftersom ?

Kanske givet att man kommer att göra detta på längre sikt, men jag tänkte att man gör det rätt omgående. På högt trafikerade platser byter man ut befintliga laddare, dessa flyttas sedan till områden där det saknas laddare. Norrlands inland exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Tesla nämner att det ska bli billigare/kräva mindre underhåll för Tesla i samband med V3. Antar att det främst handlar om att snabbare laddning ger mer kWh/laddare vilket ger färre laddare totalt.

En fundering kring det är väl i så fall om de kommer att byta ut befintliga laddare eftersom ?

På högt trafikerade platser byter man ut befintliga laddare, dessa flyttas sedan till områden där det saknas laddare. Norrlands inland exempelvis.
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Rimligen måste en bil kunna få betydligt högre effekt än 125 kW om vi tänker på kommande Roadster, Pickup. Vore märkligt om inte V3 är förberedd för detta. Och då antar jag att man även måste höja spänningen = nya transformatorer/laddare.

Blir spännande att se vad det blir.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av 12man »

Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Rimligen måste en bil kunna få betydligt högre effekt än 125 kW om vi tänker på kommande Roadster, Pickup. Vore märkligt om inte V3 är förberedd för detta. Och då antar jag att man även måste höja spänningen = nya transformatorer/laddare.

Blir spännande att se vad det blir.
Pratas ju om att Tesla 3 har laddkablage som klarar upp till
180kW laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Teslaspolen »

12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Svaret stavas nog CCS.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av strejf »

fth skrev:
12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
Laddsladdarna i Sundsvall var ganska länge skadade vet jag. Men det var ett bra tag sedan det fixades nu, dåligt att det tog sån tid för Tesla att fixa... det känns inte bra att ladda när kontakten ser skadad ut.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av 12man »

fth skrev:
12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
kanske ofta var att ta i, men de kan se rejält "kaputt" ut och fortfarande funka, t.o.m en gång där jag kunde använda en där de före mig misslyckats pga plastbit som satt ivägen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Pratas ju om att Tesla 3 har laddkablage som klarar upp till
180kW laddning.
Tänker att de nog vill gå upp lite högre än så med 200 kWh pack. Känns inte framtidssäkert annars. Sen kanske de inte behöver leverera den effekten detta år men åtminstone vara föreberedda för det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av helix »

Det ska bli väldigt intressant att se hur Tesla kokar ihop den här soppan.

CCS känns som det mest naturliga framåt för Tesla (i EU åtminstone). Dock behövs det väl vätskekylda kablar för CCS2 och kunna skruva upp effekterna mot 200kW? De CCS-kablarna som Tesla nu monterar är inte vätskekylda, precis som de Type2DC som sitter där sedan tidigare. Frågan är hur mycket dessa kablar orkar med innan de når sin övre gräns? Jag trodde att Teslas Type2DC-modifierade variant redan nått sitt tak. Men Teslas ingenjörer har kanske en väg runt detta och kan skrämma upp hastigheten i befintliga kablar även om de inte är vätskekylda.

Blir också intressant att se om Tesla går över till CCS i USA. Den största utmaningen blir väl att hantera hela befintliga flottan av bilar. Man vill inte heller knäppa de på näsan som precis gått och köpt en sprillans 100D med Type2DC i EU eller motsvarande i USA.

Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med. Tveksamt att en adapter till Model S/X skulle kunna ladda i exempelvis 175kW. Blir också intressant att se vad de olika batterierna kommer att kunna få för effekt på v3. Tveksamt att 75-batterierna kommer få någon ökad effekt då de redan idag är begränsade till 100kW, men med högre Ampere kanske man kan få upp även hastigheten på dessa?

Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.

Många frågor som ska bli intressant att få svaret på kommande månader :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av helix »

Laban skrev:
helix skrev:
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.
Precis. Model S behöver dessutom en facelift bak. Specifikt LED-lamporna på Model S känns lite utdaterade i sin look jämfört med varianten på Model 3 och Model X.

En fullösning skulle vara att använda samma som för Kinesiska bilar där det sitter ett extra lock på bakskärmen där det får plats en större laddport. Men hoppas Tesla gör en ny fräsch design istället och att då även kineserna får sin laddport bättre integrerad med bakpartiet.

Jag skulle inte bli helt förvånad om den här uppdateringen kommer till EU i samband med att nu de nya modellbeteckningarna introduceras.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av helix »

fth skrev:
helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth
Låter som en rimlig teori med 80kW och CCS1. Men vi får såklart hoppas att adaptern skulle kunna klara även högre hastigheter.
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth

80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.

Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt. :(
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
fth skrev:
helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth

80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.

Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt. :(
Fast att förhindra utveckling pga begränsningar i gamla system är ju också ganska trist. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
fth skrev:
helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth

80 kWh skulle fungera för mig. Är ju bara nödladdning det är fråga om eftersom SuC-nätet är så pass utbyggt.

Det som vore riktigt trist är dock om de ökar CCS på SuC till 150-180 kW men inte de gamla kontakterna. Då blir man ju B-lag på riktigt. :(
Fast att förhindra utveckling pga begränsningar i gamla system är ju också ganska trist. :)

Nu har jag, som jag tjatat om, garanterat återköpspris och personligen behöver jag ingen snabbare laddning. Så jag klarar mig väl...

Däremot så måste ändå Tesla skydda sina existerande kunder också. Det måste vara en del i det hela. Om alla som köper elbil åker dit på 70% värdeminskning på 3 år så kommer ju ingen vilja köpa en ny elbil till sist. Det är den stora faran om utvecklingen går för snabbt. Datorer, tv-apparater osv är en annan sak. Där rör det sig om rätt små pengar. Dyra elbilar kan bli rena katastrofen för mångas privatekonomi.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av bylund »

Tesla har inte en historia av att försöka hålla värdet på levererade bilar uppe genom att begränsa sin utvecklingstakt. Visst var det säkert surt att ta leverans av en P85D några dagar innan P90D lanserades, men med Tesla har man helt enkelt inte det allra senaste särskilt länge. Men så länge de håller några stolpar per superladdarstation kompatibla med äldre bilar, rentav med adapter så krävs, tycker jag inte det finns något att uppröras över.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Tesla har inte en historia av att försöka hålla värdet på levererade bilar uppe genom att begränsa sin utvecklingstakt. Visst var det säkert surt att ta leverans av en P85D några dagar innan P90D lanserades, men med Tesla har man helt enkelt inte det allra senaste särskilt länge. Men så länge de håller några stolpar per superladdarstation kompatibla med äldre bilar, rentav med adapter så krävs, tycker jag inte det finns något att uppröras över.
Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.

Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.

Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
Jag tror nog att nya stationer åtminstone i år, och åtminstone tills Model S och X har fått CCS kommer att åtminstone ha några stolpar där Model S och X kan ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av bat »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Gissar att de inte bygger några nya Tesla stolpar.
Så alla nya är CCS.
Tror också att nya S och X får CCS.
Därmed finns det begränsat behov av Teslastoplar.

Energibolagen kör samma taktik. De tar inte bort gamla 50kW Chademo, men de bygger inga nya heller.
Jag tror nog att nya stationer åtminstone i år, och åtminstone tills Model S och X har fått CCS kommer att åtminstone ha några stolpar där Model S och X kan ladda.
Tror du inte de gör en adapter som det kommunicerats? Det är ju en ok lösning. Jag gissar på att S/X rätt snart kommer ha CCS port från fabrik. Vore rätt underligt annars.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av EnTraktor »

120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
Är det också en förutsägelse, eller är det på riktigt? Jag frågade Tesla SC senast igår om adaptern, och dom hade ingen information öht.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar