Förutsägelse SuC V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Håller med, snabbare laddhastigheter är en stor fördel och kommer öka flexibiliteten och valmöjligheterna vid långresor.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Remuz »

Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
Ja nåt sånt. De allra snabbaste blir då att jämföra med ett ordinärt stopp på en bensinmack eller en pisspaus. Sen kan man som ren bonus ladda lite lagom snabbt när man ändå ska äta. Men man måste inte.

Det fina med laddning jämfört med tankning är att man inte behöver vara kvar vid bilen. När jag varit på långresa med bensin eller dieselbil så ser ett ordinärt tankstopp ut ungefär så här: Åk fram till pumpen, betala, tanka, flytta på bilen, gå in i butiken och besöka muggen, köpa en kopp kaffe och kanske en macka, bulle eller glass, dricka kaffet, gå tillbaka till bilen och köra iväg. Det tar lätt 15-20 minuter.

Däremot en vardagstankning var ju snabbt in och ut. Men såna tänker jag inte göra. Tycker det är bättre om vi bygger ut nattladdningen även för de som bor i lägenhet än att ha en massa snabbladdare runt städerna. Det blir ju krångligt även om det tar bara tar nån minut som en tankning tar eftersom ett batteri inte klarar sig lika långt som en tank. Jag hade en BMW M2 för några år sen och den har en räckvidd på ca 40-45 mil. Det kändes jobbigt att hela tiden behöva tänka på tankning. Fick tanka flera ggr i veckan.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av gellerstam »

Remuz skrev:
Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
Japp, håller med.

Jag är också hellre rik och frisk än sjuk och fattig. ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av bylund »

Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Tror tanken var att i stället för att lägga pengar på att bugga en super snabb laddare att bygga två snabba laddare. Då kan två bilar ladda i en timme utan att någon behöver flytta bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.

För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.
Kan tänka mig att man har 120kW och 350kW laddare på samma sajt.
Och att det är dyrare att ladda 350kW, om man har bråttom laddar man dyrt i 350kW, annars laddar man billigt medans man äter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.

För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Fast nu ville ju en del ha långsamma laddare för att slippa flytta bilen. Enda fördelen med det är att de är billigare att bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
Verdi skrev:
bylund skrev:
Vad är den praktiska fördelen att blockera en laddplats i en timme för att den är långsam och laddar hela tiden, jämfört med att blockera en snabb laddplats i en timme varav man laddar hälften av tiden?

I båda fallen hindras andra från att ladda på den platsen i en timme. Men det känns bättre om anledningen är tekniska begränsningar snarare än att man inte är beredd att flytta?

Om det finns gott om lediga platser kan man ju äta upp även fast man inte laddar längre. Är det fullt är det ju bättre att det är möjligt att flytta bilen och ge plats till någon annan.

För att halva vitsen med en snabbare laddare är att öka genomströmningen på laddplatsen. Att kunna betjäna fler bilar på samma tid.
Fast nu ville ju en del ha långsamma laddare för att slippa flytta bilen. Enda fördelen med det är att de är billigare att bygga.
Eller som i Teslas fall när två stolpar delar på laddarna. Skulle man kunna ställa in i bilen att jag ska vara borta 1h så kommer jag inte att behöva utnyttja max laddeffekt i början av laddningen utan den som använder stolpe B kommer få fler kw till sin stolpe. :-) Dvs B bilen skulle bli klar tidigare.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Tesla nämner att det ska bli billigare/kräva mindre underhåll för Tesla i samband med V3. Antar att det främst handlar om att snabbare laddning ger mer kWh/laddare vilket ger färre laddare totalt.

En fundering kring det är väl i så fall om de kommer att byta ut befintliga laddare eftersom ?

Kanske givet att man kommer att göra detta på längre sikt, men jag tänkte att man gör det rätt omgående. På högt trafikerade platser byter man ut befintliga laddare, dessa flyttas sedan till områden där det saknas laddare. Norrlands inland exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Tesla nämner att det ska bli billigare/kräva mindre underhåll för Tesla i samband med V3. Antar att det främst handlar om att snabbare laddning ger mer kWh/laddare vilket ger färre laddare totalt.

En fundering kring det är väl i så fall om de kommer att byta ut befintliga laddare eftersom ?

På högt trafikerade platser byter man ut befintliga laddare, dessa flyttas sedan till områden där det saknas laddare. Norrlands inland exempelvis.
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Rimligen måste en bil kunna få betydligt högre effekt än 125 kW om vi tänker på kommande Roadster, Pickup. Vore märkligt om inte V3 är förberedd för detta. Och då antar jag att man även måste höja spänningen = nya transformatorer/laddare.

Blir spännande att se vad det blir.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av 12man »

Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kan ju vara så att de höjer effekten på transformatorn från 145kW till 250kW.
Då kan 2 bilar samtidigt ladda med 125kW.
Rimligen måste en bil kunna få betydligt högre effekt än 125 kW om vi tänker på kommande Roadster, Pickup. Vore märkligt om inte V3 är förberedd för detta. Och då antar jag att man även måste höja spänningen = nya transformatorer/laddare.

Blir spännande att se vad det blir.
Pratas ju om att Tesla 3 har laddkablage som klarar upp till
180kW laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Teslaspolen »

12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Svaret stavas nog CCS.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av strejf »

fth skrev:
12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
Laddsladdarna i Sundsvall var ganska länge skadade vet jag. Men det var ett bra tag sedan det fixades nu, dåligt att det tog sån tid för Tesla att fixa... det känns inte bra att ladda när kontakten ser skadad ut.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av 12man »

fth skrev:
12man skrev:
Mindre underhåll? nuvarande kontakt har ofta värmeskador, sprickor och plastbitar som saknas, kanske de jobbat med det
Har dom verkligen det "ofta"? Jag har laddat på kanske 40-50 SuC i Europa och aldrig råkat ut för en trasig kontakt.

Har jag bara haft tur? :?

/fth
kanske ofta var att ta i, men de kan se rejält "kaputt" ut och fortfarande funka, t.o.m en gång där jag kunde använda en där de före mig misslyckats pga plastbit som satt ivägen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Pratas ju om att Tesla 3 har laddkablage som klarar upp till
180kW laddning.
Tänker att de nog vill gå upp lite högre än så med 200 kWh pack. Känns inte framtidssäkert annars. Sen kanske de inte behöver leverera den effekten detta år men åtminstone vara föreberedda för det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av helix »

Det ska bli väldigt intressant att se hur Tesla kokar ihop den här soppan.

CCS känns som det mest naturliga framåt för Tesla (i EU åtminstone). Dock behövs det väl vätskekylda kablar för CCS2 och kunna skruva upp effekterna mot 200kW? De CCS-kablarna som Tesla nu monterar är inte vätskekylda, precis som de Type2DC som sitter där sedan tidigare. Frågan är hur mycket dessa kablar orkar med innan de når sin övre gräns? Jag trodde att Teslas Type2DC-modifierade variant redan nått sitt tak. Men Teslas ingenjörer har kanske en väg runt detta och kan skrämma upp hastigheten i befintliga kablar även om de inte är vätskekylda.

Blir också intressant att se om Tesla går över till CCS i USA. Den största utmaningen blir väl att hantera hela befintliga flottan av bilar. Man vill inte heller knäppa de på näsan som precis gått och köpt en sprillans 100D med Type2DC i EU eller motsvarande i USA.

Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med. Tveksamt att en adapter till Model S/X skulle kunna ladda i exempelvis 175kW. Blir också intressant att se vad de olika batterierna kommer att kunna få för effekt på v3. Tveksamt att 75-batterierna kommer få någon ökad effekt då de redan idag är begränsade till 100kW, men med högre Ampere kanske man kan få upp även hastigheten på dessa?

Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.

Många frågor som ska bli intressant att få svaret på kommande månader :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

helix skrev:
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med.
Jag gissar att den kommer att vara begränsad till CCS 1.0-nivåer, dvs 80kW.

Jag hoppas att jag har fel och att den stödjer 100kW+, men även 80kW skulle ju vara ett lyft jämfört med CHAdeMO-adapterns c:a 48kW.

Med dagens laddkurva för S/X så skulle laddtiderna med 80kW CCS vara hyfsat jämförbara med SuC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av helix »

Laban skrev:
helix skrev:
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Ja det känns väldigt märkligt om så inte blir fallet. Ny design på lamphuset i stil med Model 3 så är problemet löst. Kan inte vara något större problem.
Precis. Model S behöver dessutom en facelift bak. Specifikt LED-lamporna på Model S känns lite utdaterade i sin look jämfört med varianten på Model 3 och Model X.

En fullösning skulle vara att använda samma som för Kinesiska bilar där det sitter ett extra lock på bakskärmen där det får plats en större laddport. Men hoppas Tesla gör en ny fräsch design istället och att då även kineserna får sin laddport bättre integrerad med bakpartiet.

Jag skulle inte bli helt förvånad om den här uppdateringen kommer till EU i samband med att nu de nya modellbeteckningarna introduceras.
Skriv svar