Första längre resa I Sverige - tips?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanielKihlgren
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 nov 2018 21:30

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av DanielKihlgren »

Gjorde precis min första långresa i min S 85 -2014. Resan gick från Vagnhärad till Svedala utanför Malmö. Laddade till 95% innan vi lämnade hemmet. Första stopp blev lunch i Ödeshög. Bilen fick mer laddning än den ville eftersom det tar lite tid ibland med barn och ätandet.. Laddade upp den till 90% igen. Nästa stopp blev Toftaholm. Riktigt trevligt ställe att stanna på. För att slippa stanna i Löddeköpinge så blev det ett 40-minutersstopp och 90% igen. Går rätt långsamt på slutet. Kom fram med ca 70km räckvidd i "tanken". Kopplade in UMC:n i ett 1-fasuttag som jag bara kunde dra 5A från. Laddade nog med 7km/h tror jag :D Tog en liten shoppingtur dagen efter. Först en sväng söderut och sen till Lödde för lite supercharger. Kom fram där med 25km kvar i batteriet..

Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!

Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.

Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.

Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p

Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.

Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Senast redigerad av DanielKihlgren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Vrider/vänder man 230V stickproppen så brukar det funka.

Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Kalle »

Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av AnteF »

Kalle skrev:
Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
Jo, numera får man det.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av kallekula »

bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av AnteF »

kallekula skrev:
bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Bjelke »

AnteF skrev:
kallekula skrev:
bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...
Samma här, gillar inte att ligga på gränsen och det kan ju alltid hända oväntade saker liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

Folk är helt klart mycket olika. När jag väl stannar på SuC kan batteriet lika gärna vara på noll, kommer ändå stanna en timme... bättre att trycka lite mer på den högra pedalen än att ha 5% kvar i Ödeshög brukar jag tänka :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust ;-)

Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.

Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.

Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av fth »

jeppe_sthlm skrev:
Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust ;-)
Med 90-batteriet är det däremot rätt trist att rulla in med <10% SoC eftersom laddningen går så långsamt i början.

Jag låter ABRP optimera laddstoppen med "Charger Arrival Charge" på 9%, det funkar för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av macksie »

Referenserna till att 90-batteriet laddar långsammare under 10% har inte jag upplevt, vet inte om det skiljer mellan generationer eller modeller kanske. Säger inte att det inte stämmer, för jag har läst det på andra ställen också. Har en X90D och har vid flera tillfällen rullat in på superchargers runt 5%. Får i ett par minuter lägre laddhastighet, men inom ett par minuter rullar den upp till 110kW som är det mesta jag får ut.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

En fråga från en nybörjare som snart ska åka till Gbg: Behövs någon förberedelse för att kunna ladda på superchargers mer än att man ska registrera sitt kreditkort i MyTesla kontot? Vill ju att det ska fungera när man väl är där :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av lator »

FutureTesla skrev:
En fråga från en nybörjare som snart ska åka till Gbg: Behövs någon förberedelse för att kunna ladda på superchargers mer än att man ska registrera sitt kreditkort i MyTesla kontot? Vill ju att det ska fungera när man väl är där :)
Enkelt svar: NEJ!

Dessutom lär du ju har lite gratis laddning att ta av... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Tackar för svar :)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Resan till Gbg gick bra med ett stopp i Ödeshög för laddning i ca 30 min, hade då ca 18% batteri kvar framme i Gbg:)

Dock hade inte Ödeshög så mycket mer än Burger King och Rasta.
På vägen tillbaka till Stockholm vore det Nice med ett stopp där även mcdonald eller max finns, vet dock inte om det finns någon sådan plats med snabbladdare? Tar emot tips:)
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Hammar »

FutureTesla skrev:
Resan till Gbg gick bra med ett stopp i Ödeshög för laddning i ca 30 min, hade då ca 18% batteri kvar framme i Gbg:)

Dock hade inte Ödeshög så mycket mer än Burger King och Rasta.
På vägen tillbaka till Stockholm vore det Nice med ett stopp där även mcdonald eller max finns, vet dock inte om det finns någon sådan plats med snabbladdare? Tar emot tips:)
Mjölby har McDonalds, max och Burgerking
Bee, Fortum och Eon, har tydligen laddare där
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

FutureTesla skrev:
Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
Når du Arboga med din bil så finns det lite större utbud där, med bla mcd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Åker E4 hela vägen, tror inte jag passerar Arboga.
Model S Plaid 2023
Verdi

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Verdi »

FutureTesla skrev:
Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
Köp med dig mat från en drive in och ta med dig till Ödeshög. Vi åt på Burger King där på vägen ner. Tog 55 minuter att få maten. En kassa öppen och personal som var lite åt det mindre motiverade hållet. Sinnessjukt slöa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

FutureTesla skrev:
Åker E4 hela vägen, tror inte jag passerar Arboga.
Ok, jag brukar ta E4 till Gbg och E20 tillbaka till Stockholm
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Det fick bli Ödeshög på vägen hem också, tycker det är smidigt och vi fick nöja oss med Burger King ;) Kom upp i ca 110-120 KW för vår model S, använde ej CCS. Fick meddelande på mobilen efter ca 25 min att flytta på bilen. Hur länge får man ladda vid en supercharger? När jag fick meddelandet va inte batteriet fullladdat....
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

Du får meddelande om snart klart vid 80% och att flytta vid 90% har jag för mig. Dock kan du sätta laddning till 100% Om du vill. Sällan jag laddar mer ån max 80% på SuC, sista 20% går himla segt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av FutureTesla »

Tack för info. Jo du har rätt, man klarar sig bra med 80-90%
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

FutureTesla skrev:
Tack för info. Jo du har rätt, man klarar sig bra med 80-90%
Jag brukar sätta laddningen till 100% alltid när jag kör långt men bara ladda tills barnen är klara att åka. Oftast sammanfaller det med 70-85% SoC. Någon enstaka gång har dom varit lite snabba och ganska många gånger har dom varit för långsamma
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar