Första längre resa I Sverige - tips?
Moderator: Redaktion
- DanielKihlgren
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 nov 2018 21:30
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Gjorde precis min första långresa i min S 85 -2014. Resan gick från Vagnhärad till Svedala utanför Malmö. Laddade till 95% innan vi lämnade hemmet. Första stopp blev lunch i Ödeshög. Bilen fick mer laddning än den ville eftersom det tar lite tid ibland med barn och ätandet.. Laddade upp den till 90% igen. Nästa stopp blev Toftaholm. Riktigt trevligt ställe att stanna på. För att slippa stanna i Löddeköpinge så blev det ett 40-minutersstopp och 90% igen. Går rätt långsamt på slutet. Kom fram med ca 70km räckvidd i "tanken". Kopplade in UMC:n i ett 1-fasuttag som jag bara kunde dra 5A från. Laddade nog med 7km/h tror jag Tog en liten shoppingtur dagen efter. Först en sväng söderut och sen till Lödde för lite supercharger. Kom fram där med 25km kvar i batteriet..
Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!
Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.
Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.
Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p
Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.
Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!
Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.
Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.
Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p
Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.
Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Senast redigerad av DanielKihlgren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Vrider/vänder man 230V stickproppen så brukar det funka.
Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Jo, numera får man det.Kalle skrev:Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...kallekula skrev:Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Samma här, gillar inte att ligga på gränsen och det kan ju alltid hända oväntade saker liksom...AnteF skrev:Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...kallekula skrev:Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Folk är helt klart mycket olika. När jag väl stannar på SuC kan batteriet lika gärna vara på noll, kommer ändå stanna en timme... bättre att trycka lite mer på den högra pedalen än att ha 5% kvar i Ödeshög brukar jag tänka
P85D svart/svart med gratis SuC
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust
Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.
Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.
Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.
Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.
Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Model S Standard Range Raven
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Med 90-batteriet är det däremot rätt trist att rulla in med <10% SoC eftersom laddningen går så långsamt i början.jeppe_sthlm skrev:Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust
Jag låter ABRP optimera laddstoppen med "Charger Arrival Charge" på 9%, det funkar för mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Referenserna till att 90-batteriet laddar långsammare under 10% har inte jag upplevt, vet inte om det skiljer mellan generationer eller modeller kanske. Säger inte att det inte stämmer, för jag har läst det på andra ställen också. Har en X90D och har vid flera tillfällen rullat in på superchargers runt 5%. Får i ett par minuter lägre laddhastighet, men inom ett par minuter rullar den upp till 110kW som är det mesta jag får ut.
MYP
X90d
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
En fråga från en nybörjare som snart ska åka till Gbg: Behövs någon förberedelse för att kunna ladda på superchargers mer än att man ska registrera sitt kreditkort i MyTesla kontot? Vill ju att det ska fungera när man väl är där
Model S Plaid 2023
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Enkelt svar: NEJ!FutureTesla skrev:En fråga från en nybörjare som snart ska åka till Gbg: Behövs någon förberedelse för att kunna ladda på superchargers mer än att man ska registrera sitt kreditkort i MyTesla kontot? Vill ju att det ska fungera när man väl är där
Dessutom lär du ju har lite gratis laddning att ta av...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Resan till Gbg gick bra med ett stopp i Ödeshög för laddning i ca 30 min, hade då ca 18% batteri kvar framme i Gbg:)
Dock hade inte Ödeshög så mycket mer än Burger King och Rasta.
På vägen tillbaka till Stockholm vore det Nice med ett stopp där även mcdonald eller max finns, vet dock inte om det finns någon sådan plats med snabbladdare? Tar emot tips:)
Dock hade inte Ödeshög så mycket mer än Burger King och Rasta.
På vägen tillbaka till Stockholm vore det Nice med ett stopp där även mcdonald eller max finns, vet dock inte om det finns någon sådan plats med snabbladdare? Tar emot tips:)
Model S Plaid 2023
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Mjölby har McDonalds, max och BurgerkingFutureTesla skrev:Resan till Gbg gick bra med ett stopp i Ödeshög för laddning i ca 30 min, hade då ca 18% batteri kvar framme i Gbg:)
Dock hade inte Ödeshög så mycket mer än Burger King och Rasta.
På vägen tillbaka till Stockholm vore det Nice med ett stopp där även mcdonald eller max finns, vet dock inte om det finns någon sådan plats med snabbladdare? Tar emot tips:)
Bee, Fortum och Eon, har tydligen laddare där
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
Model S Plaid 2023
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Når du Arboga med din bil så finns det lite större utbud där, med bla mcd.FutureTesla skrev:Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
P85D svart/svart med gratis SuC
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Åker E4 hela vägen, tror inte jag passerar Arboga.
Model S Plaid 2023
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Köp med dig mat från en drive in och ta med dig till Ödeshög. Vi åt på Burger King där på vägen ner. Tog 55 minuter att få maten. En kassa öppen och personal som var lite åt det mindre motiverade hållet. Sinnessjukt slöa.FutureTesla skrev:Tack för info! Men dessa är inga tesla supercharger, kanske tar en timme att ladda då?
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Ok, jag brukar ta E4 till Gbg och E20 tillbaka till StockholmFutureTesla skrev:Åker E4 hela vägen, tror inte jag passerar Arboga.
P85D svart/svart med gratis SuC
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Det fick bli Ödeshög på vägen hem också, tycker det är smidigt och vi fick nöja oss med Burger King Kom upp i ca 110-120 KW för vår model S, använde ej CCS. Fick meddelande på mobilen efter ca 25 min att flytta på bilen. Hur länge får man ladda vid en supercharger? När jag fick meddelandet va inte batteriet fullladdat....
Model S Plaid 2023
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Du får meddelande om snart klart vid 80% och att flytta vid 90% har jag för mig. Dock kan du sätta laddning till 100% Om du vill. Sällan jag laddar mer ån max 80% på SuC, sista 20% går himla segt
P85D svart/svart med gratis SuC
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Tack för info. Jo du har rätt, man klarar sig bra med 80-90%
Model S Plaid 2023
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Jag brukar sätta laddningen till 100% alltid när jag kör långt men bara ladda tills barnen är klara att åka. Oftast sammanfaller det med 70-85% SoC. Någon enstaka gång har dom varit lite snabba och ganska många gånger har dom varit för långsammaFutureTesla skrev:Tack för info. Jo du har rätt, man klarar sig bra med 80-90%
P85D svart/svart med gratis SuC