Första längre resa I Sverige - tips?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kvasi
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 okt 2018 20:42
Ort: Tyresö, Stockholm

Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av kvasi »

Ska göra vår första längre resa; Stockholm - Simrishamn /Skåne och har ett par funderingar...
- Kan man lita på beräkningen för hur mycket energi som finns kvar vid ankomst? T.ex. om beräknas ha kvar 4%, så tycker jag det känns lite läskigt...
- Brukar det vara kö eller undvikas av annat skäl vid någon specifik SuC på sträckan?
- Är det värt att sätta bilen i long range mode?
- Andra tips...?

Thx!
MS85D 2015
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av NEO »

Beräkningen är oftast väldigt noggrann, när jag kör långresor så brukar den estimera väldigt bra. Och den anpassar sina beräkningar beroende på hur fort du kör också, men även topografi. Svårt att säga om 4% är safe, har du en splitterny Tesla och batteriet är helt nytt kan du till och med köra en stund när den visar 0%, är Teslan några år och har några mil på nacken bör du vara försiktig med runt nollan och istället följa med på effektbegränsningen. Sätter du bilen i range mode så får halva värmareffekten i kabinen och ingen batterivärmare, kan fungera riktigt bra om du laddat bilen fullt precis innan avfärd och batteriet är tillräckligt varmt. Tips är att inte sätta bilen i low för att spara på energi, slutar upp med sjukt slitna däck på innersidan på kort tid.

Denna är också fin: https://abetterrouteplanner.com

Lycka till!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av frippe »

Att använda range mode vid långkörning ger väl inte så mycket besparing vad jag förstått. Samt det riskerar väl även att sakta ned SUC om batteriet inte är tillräckligt varmt vid ankomst till SUC.

Vid långkörning brukar förbrukningen vara högre i början när uppvärmning sker, sedan gå ned till normal förbrukning, beroende på väglag och vind.

Jag brukar lita på bilen samt använda ABRP som redan tipsats om. Är det så att det ser lite jobbigt ut att nå SUC för att det hänt något på resan, är det bara att slå av på farten och kanske lägga sig bakom en lastbil. Visst, inte så roligt om det är blött.

Det som jag märkt ör problematiskt vid resa iväg från hemmet när det är kallt och vi inte har tillgång till nattladdning. Det är att bilen gör av med 5% per natt. Vilket kan bli lite jobbigt om det är flera nätter i rad.

Men det finns väl någon gratisladdare i Simrishamn och SUC i Kristianstad är inte så långt bort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av mati »

Det brukar vara så att man kan lita på GPS:ens beräknade batterinivå vid ankomst. Dock krävs det att man har kört några mil innan det pendlar in sig på en hyfsat rätt nivå. I början av resan brukar den vara lite överoptimistisk och visar ett antal procentenheter för mycket.
Du skiver inte vilken bilmodell du har, men för vissa bilar, t.ex. 90D, rekommenderas det starkt att inte ha mindre än 10% när man anländer till superchargern, för då laddar den väldigt långsamt. För andra, t.ex. 85D, är det tvärtom, ju mindre batteri desto snabbare laddning.
Om bilen anser att du har för lite kvar i batteriet får du en massa varningar som anger en rekommenderad max hastighet för att du ska kunna nå din destination. Denna information kan vara lite motsägelsefull, dvs olika meddelanden i stora och lilla skärmen, men du vet iaf att det blir tajt. Att sänka hastigheten är alltid bästa sättet att förlänga räckvidden.

Kö vid superchargern behöver du inte räkna med. Troligen är du helt ensam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av bylund »

Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av bylund »

Undvik:
- Range mode, lite icke-intuitivt bara användbart vid många korta resor där man inte kan ladda mellan gångerna. Det gör att batteriet och kupén inte värms lika hårt i början av varje kort körning.
- Daisys vid Sillekrog, om ni stannar och laddar där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kvasi
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 okt 2018 20:42
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av kvasi »

Stort tack för bra och snabba svar! :-)
Ang. hastigheten - Ex om jag håller 130 km/h på 120-väg - kommer det då vara avsevärd skillnad i förbrukning? Antar range'n förutsätter att man håller hastighetsbegränsningen till punkt och pricka.

Jag kör btw en Model S 2015.
MS85D 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Gustafsson »

Om du använder navigatorn och tittar på energiappen så finns en flik som visar beräknad energi under resan. Den tyckte jag var väldigt bra att ha i början. Eftersom den tar hänsyn till aktuell förbrukning gör den en mycket bra prognos för hur energin räcker till. Så här års kan förbrukningen bli överraskande hög vid t.ex snömodd, men vid torr väg överraskande låg när bilen väl är varm.
Undvik att köra på marginalen, det är stressande tycker jag och medpassagerarna.
Ladda fullt strax innan du reser hemifrån.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Gustafsson »

Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av miksch »

Beste måten å redusere sitt strømforbruk (hvis man vil langt og ikke kan lade underveis) er:
- Sett ned kupe-temp til 20 grader og bruk sete/rattvarmer
- har du en modell med to motorer så kjører du bare på en hvis du ligger under 100 km/time
- hastighet suger strøm.
- reduser forbikjøringer og hard aksellerasjon
- hvis det er kaldt så bør du ikke ha mindre enn 4% på batteriet. Er batteriet på ca 4% bør du unngå sterk aksellerasjon.
- våt asfalt drar strøm. Kjører du i regn må du alltid regne med 10% økt forbruk.

Hvis du merker at det blir snaut kan du de siste kilometene før lading slå av viften og alt som ikke er absolutt nødvendig, og så redusere hastigheten. Så må du prøve å legge merke til stemningen i bilen når prosentene faller til rødt område. Samtalene ebber ut, og det blir ganske stille i bilen.

Enda bedre er det å ta en liten ladepause et eller annet sted for fylle på noen «kilo watt». Da slipper du mye stress.

Lykke til.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Jjakobb »

Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Ja gasa på tills att batterinivå vid ankomst har krupit ner alltför mycket och modulera därefter vad gäller främst hastighet
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Brukade ladda till 10-15% MER än bilen föreslog. Då kom vi i regel fram med 7-12%. Då slapp vi ett hysteriskt tjatande om att sakta ner och andra varningar.

Brukade köra 110-120km/h.

Är det första gången så ladda lite ”extra” så lär du dig snabbt hur bilen beteer sig.

Inge kul att behöva vara nervös eller stressa medpassagerarna första resan.

Tänja gränserna kan du utforska framöver istället!

Tänk även på att det kan vara skönt med lite marginal för ev ”felkörningar”, omdirigeringar (vägbyggen) och köer som kryper fram. Vid ren krypkörning 5-15km/h upplever jag att vår drog mer än körning i tex 40km/h, eller start/stopp körning.

Är det en S85 så funkar det bra att komma till SuC med låg laddning. På nyare (tex 100) så vill man helst komma fram med >10% så att den laddar snabbt redan från början.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Förvärm innan du åker.

Se till att ha hyfsat däcktryck. Tex 3,1-3,3kg med varma däck.

Skippa Long Range inställningen. Den gör nog mest nytta vid upprepad kortkörning som det låter från många.

Håll gärna aningens långsammare tempo än du brukar. Brukar du tex köra 130 sänkt till 115-120. Gör förvånansvärt stor skillnad.

Vid SuC försök hitta ett ledigt ”stolppar”. De sitter ihop 1A-1B, 2A-2B osv där ett stolppar ”delar” på laddningen. Är ni flera Tesla som verkar åka samma sträcka, undvik särskilt de som kommit in i stort sett samtidigt som dig själv. (De har precis börjat ladda)

Flytta bilen om den är färdigladdad, om ni själva vill ta paus lite längre.

Ta med din UMC hemifrån i ”reserv” även om ni bara tänkt utnyttja SuC under resan. Ha gärna med en 10m 400V 3-fas skarvkabel också. Då kommer man åt de flesta uttag hemma hos bekanta och deras garage utan att flytta om bilar osv. (Vanliga 230V skarvsladd har de säkert redan att låna ut om det kniper)

Lite snöslask eller hällregn så ökar förbrukningen en hel del.

Lycka till!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av frippe »

miksch skrev:
- har du en modell med to motorer så kjører du bare på en hvis du ligger under 100 km/time
Det där har jag missat, stämmer det verkligen att bilen slår av ena motorn under 100km/h. Eller gäller det bara landsvägskörning?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av miksch »

Jeg er ganske sikker på det. Da d-modellene kom på markedet informerte Tesla om «intelligent torque-distribution» som man under kjøringen ikke ville merke, foruten at forbruket gikk ned. Dette slår inn tidligere ved long-range-modus.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av jpetters »

Med Range Mode på så viner det mer från frammotorn på min SP90D, dvs den driver mer fram åtminstone under 100km/h där man kan höra skillnaden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av NEO »

Det som diskuteras ovanför gällande torque-sleep gäller enbart när temperaturen är över 0°C.

Med range mode på så används FDU upp till 100 och därefter RDU. Detta märkte jag väl när jag hade P100D och hade ludicrous+ mode aktiverat, då ser man fördelningen mellan FDU och RDU i olika hastigheter. Testade sommartid så inte säkert det är så vintertid, under nollan är alla D modeller permanent AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

Ingen rangemode. Ladda 100% precis innan du drar och värm bilen max. Sedan kör du på. I början minskar beräknad kvarvarande energi fort, så har du 20% vid ankomst när du startar är den snart 10%, men sedan krymper det inte så mycket mer. Hastigheten är bästa sättet att förändra förbrukning, men ha alltid lite extra energi, om det tex börjar vräka ner blötsnö kommer förbrukningen öka rejält...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av mati »

Tänk också på att den beräknade laddnivån vid ankomst bygger på nuvarande och historisk förbrukning. Nu på vintern kan vägförhållandena ändras snabbt. Du kanske har kört med en moderat förbrukning runt 220Wh/km de senaste milen, men plötsligt kommer det regn - eller än värre snöslask - och förbrukningen skjuter i höjden. Då minskar marginalerna betänkligt.
Som så många har påpekat, ladda hellre för mycket än för lite. Själv tar jag fortfarande det säkra före det osäkra på långresor. Det finns gott om laddare numera och ingen anledning att utmana ödet i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av leiflodde »

Som många skriver ladda extra.

Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

leiflodde skrev:
Som många skriver ladda extra.

Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Har testat att stå i bilkö i -15 i 30min, drog en procent på min 100D. Dock är det extremt yxigt mått då det kanske precis blev 62% och kanske precis skulle blir 60% kvar så max 2% kan det teoretiskt ha dragit.

Märkte när jag utan att veta det körde värmen vid -25 på min 90D att det drog ganska exakt 2kW att hålla bilen varm utan folk i, med folk i borde det rimligen vara något mindre.

Så just att hålla värmen drar extremt lite jämfört med att flytta 3000kg. Tror min 100 skulle klara två dygn i -25 eller så...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av LarsL »

Ja, värme är ju ettganska litet bekymmer som trots det envisas med att hela tiden dyka upp. Det är ju i så fall betydligt värre med extra blött väglag eller kanske en trafikomläggning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Jeppe_E »

Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 då :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 då :lol: :lol: :lol:
Men ibland så stannar man ju till vid ett flygfält och kör några mil i 140 bara för skoj skull... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av larsw »

Kört många långresor, senast Gbg-Västerås-Gbg på samma dag. Estimaten om batteri kvar brukar stämma på enskilda procentenheter, alltid till det bättre, t ex estimat 5%, slutade på 6%. En annan erfarenhet är att pauser ofta blir längre än absolut nödvändigt.

Varningar om "kör långsammare än X för att nå din destination" verkar avse att laddningen kommer vara under 5% vid ankomst, och kan slå till i uppförsbackar. När man sedan kör på plan mark igen försvinner varningen, så den beräknas på "instant range" och inte medelförbrukningen.

Skrev några rader här.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
Författare och bloggare. Model S 2023
Skriv svar