Första längre resa I Sverige - tips?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Jjakobb »

Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Ja gasa på tills att batterinivå vid ankomst har krupit ner alltför mycket och modulera därefter vad gäller främst hastighet
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Brukade ladda till 10-15% MER än bilen föreslog. Då kom vi i regel fram med 7-12%. Då slapp vi ett hysteriskt tjatande om att sakta ner och andra varningar.

Brukade köra 110-120km/h.

Är det första gången så ladda lite ”extra” så lär du dig snabbt hur bilen beteer sig.

Inge kul att behöva vara nervös eller stressa medpassagerarna första resan.

Tänja gränserna kan du utforska framöver istället!

Tänk även på att det kan vara skönt med lite marginal för ev ”felkörningar”, omdirigeringar (vägbyggen) och köer som kryper fram. Vid ren krypkörning 5-15km/h upplever jag att vår drog mer än körning i tex 40km/h, eller start/stopp körning.

Är det en S85 så funkar det bra att komma till SuC med låg laddning. På nyare (tex 100) så vill man helst komma fram med >10% så att den laddar snabbt redan från början.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Förvärm innan du åker.

Se till att ha hyfsat däcktryck. Tex 3,1-3,3kg med varma däck.

Skippa Long Range inställningen. Den gör nog mest nytta vid upprepad kortkörning som det låter från många.

Håll gärna aningens långsammare tempo än du brukar. Brukar du tex köra 130 sänkt till 115-120. Gör förvånansvärt stor skillnad.

Vid SuC försök hitta ett ledigt ”stolppar”. De sitter ihop 1A-1B, 2A-2B osv där ett stolppar ”delar” på laddningen. Är ni flera Tesla som verkar åka samma sträcka, undvik särskilt de som kommit in i stort sett samtidigt som dig själv. (De har precis börjat ladda)

Flytta bilen om den är färdigladdad, om ni själva vill ta paus lite längre.

Ta med din UMC hemifrån i ”reserv” även om ni bara tänkt utnyttja SuC under resan. Ha gärna med en 10m 400V 3-fas skarvkabel också. Då kommer man åt de flesta uttag hemma hos bekanta och deras garage utan att flytta om bilar osv. (Vanliga 230V skarvsladd har de säkert redan att låna ut om det kniper)

Lite snöslask eller hällregn så ökar förbrukningen en hel del.

Lycka till!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av frippe »

miksch skrev:
- har du en modell med to motorer så kjører du bare på en hvis du ligger under 100 km/time
Det där har jag missat, stämmer det verkligen att bilen slår av ena motorn under 100km/h. Eller gäller det bara landsvägskörning?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av miksch »

Jeg er ganske sikker på det. Da d-modellene kom på markedet informerte Tesla om «intelligent torque-distribution» som man under kjøringen ikke ville merke, foruten at forbruket gikk ned. Dette slår inn tidligere ved long-range-modus.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av jpetters »

Med Range Mode på så viner det mer från frammotorn på min SP90D, dvs den driver mer fram åtminstone under 100km/h där man kan höra skillnaden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av NEO »

Det som diskuteras ovanför gällande torque-sleep gäller enbart när temperaturen är över 0°C.

Med range mode på så används FDU upp till 100 och därefter RDU. Detta märkte jag väl när jag hade P100D och hade ludicrous+ mode aktiverat, då ser man fördelningen mellan FDU och RDU i olika hastigheter. Testade sommartid så inte säkert det är så vintertid, under nollan är alla D modeller permanent AWD.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

Ingen rangemode. Ladda 100% precis innan du drar och värm bilen max. Sedan kör du på. I början minskar beräknad kvarvarande energi fort, så har du 20% vid ankomst när du startar är den snart 10%, men sedan krymper det inte så mycket mer. Hastigheten är bästa sättet att förändra förbrukning, men ha alltid lite extra energi, om det tex börjar vräka ner blötsnö kommer förbrukningen öka rejält...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av mati »

Tänk också på att den beräknade laddnivån vid ankomst bygger på nuvarande och historisk förbrukning. Nu på vintern kan vägförhållandena ändras snabbt. Du kanske har kört med en moderat förbrukning runt 220Wh/km de senaste milen, men plötsligt kommer det regn - eller än värre snöslask - och förbrukningen skjuter i höjden. Då minskar marginalerna betänkligt.
Som så många har påpekat, ladda hellre för mycket än för lite. Själv tar jag fortfarande det säkra före det osäkra på långresor. Det finns gott om laddare numera och ingen anledning att utmana ödet i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av leiflodde »

Som många skriver ladda extra.

Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

leiflodde skrev:
Som många skriver ladda extra.

Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Har testat att stå i bilkö i -15 i 30min, drog en procent på min 100D. Dock är det extremt yxigt mått då det kanske precis blev 62% och kanske precis skulle blir 60% kvar så max 2% kan det teoretiskt ha dragit.

Märkte när jag utan att veta det körde värmen vid -25 på min 90D att det drog ganska exakt 2kW att hålla bilen varm utan folk i, med folk i borde det rimligen vara något mindre.

Så just att hålla värmen drar extremt lite jämfört med att flytta 3000kg. Tror min 100 skulle klara två dygn i -25 eller så...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av LarsL »

Ja, värme är ju ettganska litet bekymmer som trots det envisas med att hela tiden dyka upp. Det är ju i så fall betydligt värre med extra blött väglag eller kanske en trafikomläggning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Jeppe_E »

Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 då :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Pontus »

Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 då :lol: :lol: :lol:
Men ibland så stannar man ju till vid ett flygfält och kör några mil i 140 bara för skoj skull... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av larsw »

Kört många långresor, senast Gbg-Västerås-Gbg på samma dag. Estimaten om batteri kvar brukar stämma på enskilda procentenheter, alltid till det bättre, t ex estimat 5%, slutade på 6%. En annan erfarenhet är att pauser ofta blir längre än absolut nödvändigt.

Varningar om "kör långsammare än X för att nå din destination" verkar avse att laddningen kommer vara under 5% vid ankomst, och kan slå till i uppförsbackar. När man sedan kör på plan mark igen försvinner varningen, så den beräknas på "instant range" och inte medelförbrukningen.

Skrev några rader här.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
DanielKihlgren
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 nov 2018 21:30

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av DanielKihlgren »

Gjorde precis min första långresa i min S 85 -2014. Resan gick från Vagnhärad till Svedala utanför Malmö. Laddade till 95% innan vi lämnade hemmet. Första stopp blev lunch i Ödeshög. Bilen fick mer laddning än den ville eftersom det tar lite tid ibland med barn och ätandet.. Laddade upp den till 90% igen. Nästa stopp blev Toftaholm. Riktigt trevligt ställe att stanna på. För att slippa stanna i Löddeköpinge så blev det ett 40-minutersstopp och 90% igen. Går rätt långsamt på slutet. Kom fram med ca 70km räckvidd i "tanken". Kopplade in UMC:n i ett 1-fasuttag som jag bara kunde dra 5A från. Laddade nog med 7km/h tror jag :D Tog en liten shoppingtur dagen efter. Först en sväng söderut och sen till Lödde för lite supercharger. Kom fram där med 25km kvar i batteriet..

Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!

Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.

Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.

Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p

Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.

Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Senast redigerad av DanielKihlgren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Leo »

Vrider/vänder man 230V stickproppen så brukar det funka.

Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Kalle »

Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av AnteF »

Kalle skrev:
Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
Jo, numera får man det.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av kallekula »

bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av AnteF »

kallekula skrev:
bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Bjelke »

AnteF skrev:
kallekula skrev:
bylund skrev:
Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Lyssna på Bylund.

Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...
Samma här, gillar inte att ligga på gränsen och det kan ju alltid hända oväntade saker liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av Remuz »

Folk är helt klart mycket olika. När jag väl stannar på SuC kan batteriet lika gärna vara på noll, kommer ändå stanna en timme... bättre att trycka lite mer på den högra pedalen än att ha 5% kvar i Ödeshög brukar jag tänka :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust ;-)

Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.

Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.

Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Första längre resa I Sverige - tips?

Inlägg av fth »

jeppe_sthlm skrev:
Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust ;-)
Med 90-batteriet är det däremot rätt trist att rulla in med <10% SoC eftersom laddningen går så långsamt i början.

Jag låter ABRP optimera laddstoppen med "Charger Arrival Charge" på 9%, det funkar för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar