Ja gasa på tills att batterinivå vid ankomst har krupit ner alltför mycket och modulera därefter vad gäller främst hastighetGustafsson skrev:Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Första längre resa I Sverige - tips?
Moderator: Redaktion
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Brukade ladda till 10-15% MER än bilen föreslog. Då kom vi i regel fram med 7-12%. Då slapp vi ett hysteriskt tjatande om att sakta ner och andra varningar.
Brukade köra 110-120km/h.
Är det första gången så ladda lite ”extra” så lär du dig snabbt hur bilen beteer sig.
Inge kul att behöva vara nervös eller stressa medpassagerarna första resan.
Tänja gränserna kan du utforska framöver istället!
Tänk även på att det kan vara skönt med lite marginal för ev ”felkörningar”, omdirigeringar (vägbyggen) och köer som kryper fram. Vid ren krypkörning 5-15km/h upplever jag att vår drog mer än körning i tex 40km/h, eller start/stopp körning.
Är det en S85 så funkar det bra att komma till SuC med låg laddning. På nyare (tex 100) så vill man helst komma fram med >10% så att den laddar snabbt redan från början.
Brukade köra 110-120km/h.
Är det första gången så ladda lite ”extra” så lär du dig snabbt hur bilen beteer sig.
Inge kul att behöva vara nervös eller stressa medpassagerarna första resan.
Tänja gränserna kan du utforska framöver istället!
Tänk även på att det kan vara skönt med lite marginal för ev ”felkörningar”, omdirigeringar (vägbyggen) och köer som kryper fram. Vid ren krypkörning 5-15km/h upplever jag att vår drog mer än körning i tex 40km/h, eller start/stopp körning.
Är det en S85 så funkar det bra att komma till SuC med låg laddning. På nyare (tex 100) så vill man helst komma fram med >10% så att den laddar snabbt redan från början.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Förvärm innan du åker.
Se till att ha hyfsat däcktryck. Tex 3,1-3,3kg med varma däck.
Skippa Long Range inställningen. Den gör nog mest nytta vid upprepad kortkörning som det låter från många.
Håll gärna aningens långsammare tempo än du brukar. Brukar du tex köra 130 sänkt till 115-120. Gör förvånansvärt stor skillnad.
Vid SuC försök hitta ett ledigt ”stolppar”. De sitter ihop 1A-1B, 2A-2B osv där ett stolppar ”delar” på laddningen. Är ni flera Tesla som verkar åka samma sträcka, undvik särskilt de som kommit in i stort sett samtidigt som dig själv. (De har precis börjat ladda)
Flytta bilen om den är färdigladdad, om ni själva vill ta paus lite längre.
Ta med din UMC hemifrån i ”reserv” även om ni bara tänkt utnyttja SuC under resan. Ha gärna med en 10m 400V 3-fas skarvkabel också. Då kommer man åt de flesta uttag hemma hos bekanta och deras garage utan att flytta om bilar osv. (Vanliga 230V skarvsladd har de säkert redan att låna ut om det kniper)
Lite snöslask eller hällregn så ökar förbrukningen en hel del.
Lycka till!
Se till att ha hyfsat däcktryck. Tex 3,1-3,3kg med varma däck.
Skippa Long Range inställningen. Den gör nog mest nytta vid upprepad kortkörning som det låter från många.
Håll gärna aningens långsammare tempo än du brukar. Brukar du tex köra 130 sänkt till 115-120. Gör förvånansvärt stor skillnad.
Vid SuC försök hitta ett ledigt ”stolppar”. De sitter ihop 1A-1B, 2A-2B osv där ett stolppar ”delar” på laddningen. Är ni flera Tesla som verkar åka samma sträcka, undvik särskilt de som kommit in i stort sett samtidigt som dig själv. (De har precis börjat ladda)
Flytta bilen om den är färdigladdad, om ni själva vill ta paus lite längre.
Ta med din UMC hemifrån i ”reserv” även om ni bara tänkt utnyttja SuC under resan. Ha gärna med en 10m 400V 3-fas skarvkabel också. Då kommer man åt de flesta uttag hemma hos bekanta och deras garage utan att flytta om bilar osv. (Vanliga 230V skarvsladd har de säkert redan att låna ut om det kniper)
Lite snöslask eller hällregn så ökar förbrukningen en hel del.
Lycka till!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Det där har jag missat, stämmer det verkligen att bilen slår av ena motorn under 100km/h. Eller gäller det bara landsvägskörning?miksch skrev:- har du en modell med to motorer så kjører du bare på en hvis du ligger under 100 km/time
Model Y LR.
Model S70D
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Jeg er ganske sikker på det. Da d-modellene kom på markedet informerte Tesla om «intelligent torque-distribution» som man under kjøringen ikke ville merke, foruten at forbruket gikk ned. Dette slår inn tidligere ved long-range-modus.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Med Range Mode på så viner det mer från frammotorn på min SP90D, dvs den driver mer fram åtminstone under 100km/h där man kan höra skillnaden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Det som diskuteras ovanför gällande torque-sleep gäller enbart när temperaturen är över 0°C.
Med range mode på så används FDU upp till 100 och därefter RDU. Detta märkte jag väl när jag hade P100D och hade ludicrous+ mode aktiverat, då ser man fördelningen mellan FDU och RDU i olika hastigheter. Testade sommartid så inte säkert det är så vintertid, under nollan är alla D modeller permanent AWD.
Med range mode på så används FDU upp till 100 och därefter RDU. Detta märkte jag väl när jag hade P100D och hade ludicrous+ mode aktiverat, då ser man fördelningen mellan FDU och RDU i olika hastigheter. Testade sommartid så inte säkert det är så vintertid, under nollan är alla D modeller permanent AWD.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Ingen rangemode. Ladda 100% precis innan du drar och värm bilen max. Sedan kör du på. I början minskar beräknad kvarvarande energi fort, så har du 20% vid ankomst när du startar är den snart 10%, men sedan krymper det inte så mycket mer. Hastigheten är bästa sättet att förändra förbrukning, men ha alltid lite extra energi, om det tex börjar vräka ner blötsnö kommer förbrukningen öka rejält...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Tänk också på att den beräknade laddnivån vid ankomst bygger på nuvarande och historisk förbrukning. Nu på vintern kan vägförhållandena ändras snabbt. Du kanske har kört med en moderat förbrukning runt 220Wh/km de senaste milen, men plötsligt kommer det regn - eller än värre snöslask - och förbrukningen skjuter i höjden. Då minskar marginalerna betänkligt.
Som så många har påpekat, ladda hellre för mycket än för lite. Själv tar jag fortfarande det säkra före det osäkra på långresor. Det finns gott om laddare numera och ingen anledning att utmana ödet i onödan.
Som så många har påpekat, ladda hellre för mycket än för lite. Själv tar jag fortfarande det säkra före det osäkra på långresor. Det finns gott om laddare numera och ingen anledning att utmana ödet i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Som många skriver ladda extra.
Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Har testat att stå i bilkö i -15 i 30min, drog en procent på min 100D. Dock är det extremt yxigt mått då det kanske precis blev 62% och kanske precis skulle blir 60% kvar så max 2% kan det teoretiskt ha dragit.leiflodde skrev:Som många skriver ladda extra.
Ganska viktigt vid eventuellt stopp på 30-60 minuter pga olycka då behövs värmen.
Märkte när jag utan att veta det körde värmen vid -25 på min 90D att det drog ganska exakt 2kW att hålla bilen varm utan folk i, med folk i borde det rimligen vara något mindre.
Så just att hålla värmen drar extremt lite jämfört med att flytta 3000kg. Tror min 100 skulle klara två dygn i -25 eller så...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Ja, värme är ju ettganska litet bekymmer som trots det envisas med att hela tiden dyka upp. Det är ju i så fall betydligt värre med extra blött väglag eller kanske en trafikomläggning.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 dåGustafsson skrev:Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Men ibland så stannar man ju till vid ett flygfält och kör några mil i 140 bara för skoj skull...Jeppe_E skrev:Vad skönt då att vi bara får köra i 110/120 dåGustafsson skrev:Enorm skillnad på 130 och 110. Räckvidden smälter som snö i solsken i 130+
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Kört många långresor, senast Gbg-Västerås-Gbg på samma dag. Estimaten om batteri kvar brukar stämma på enskilda procentenheter, alltid till det bättre, t ex estimat 5%, slutade på 6%. En annan erfarenhet är att pauser ofta blir längre än absolut nödvändigt.
Varningar om "kör långsammare än X för att nå din destination" verkar avse att laddningen kommer vara under 5% vid ankomst, och kan slå till i uppförsbackar. När man sedan kör på plan mark igen försvinner varningen, så den beräknas på "instant range" och inte medelförbrukningen.
Skrev några rader här.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
Varningar om "kör långsammare än X för att nå din destination" verkar avse att laddningen kommer vara under 5% vid ankomst, och kan slå till i uppförsbackar. När man sedan kör på plan mark igen försvinner varningen, så den beräknas på "instant range" och inte medelförbrukningen.
Skrev några rader här.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/ ... n-dag.html
Författare och bloggare. Model S 2023
- DanielKihlgren
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 nov 2018 21:30
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Gjorde precis min första långresa i min S 85 -2014. Resan gick från Vagnhärad till Svedala utanför Malmö. Laddade till 95% innan vi lämnade hemmet. Första stopp blev lunch i Ödeshög. Bilen fick mer laddning än den ville eftersom det tar lite tid ibland med barn och ätandet.. Laddade upp den till 90% igen. Nästa stopp blev Toftaholm. Riktigt trevligt ställe att stanna på. För att slippa stanna i Löddeköpinge så blev det ett 40-minutersstopp och 90% igen. Går rätt långsamt på slutet. Kom fram med ca 70km räckvidd i "tanken". Kopplade in UMC:n i ett 1-fasuttag som jag bara kunde dra 5A från. Laddade nog med 7km/h tror jag Tog en liten shoppingtur dagen efter. Först en sväng söderut och sen till Lödde för lite supercharger. Kom fram där med 25km kvar i batteriet..
Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!
Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.
Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.
Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p
Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.
Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!
Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.
Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.
Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p
Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.
Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!
Senast redigerad av DanielKihlgren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Vrider/vänder man 230V stickproppen så brukar det funka.
Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Den är lite ovanlig och måste sitta så fas och nolla hamnar ”rätt” på stiften annars ger den röd felindikering.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Jo, numera får man det.Kalle skrev:Får man inte med en typ 2 kabel vid köpet?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...kallekula skrev:Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Samma här, gillar inte att ligga på gränsen och det kan ju alltid hända oväntade saker liksom...AnteF skrev:Sånt gör jag fortfarande hela tiden efter nästan 4 års Teslaägande. Skönt att ha 10-15% procent tillgodo till nästa laddmöjlighet för bilen blir nästan tråkigt trött när man har låg SOC. Bättre med nyare batterier dock...kallekula skrev:Lyssna på Bylund.bylund skrev:Första långresan kan det kanske vara värt att ladda 10 minuter extra för att slippa att det blir onödigt spännande. Annars lär man sig rätt snart hur bilen beter sig. Och som sagt, slå av på takten om det börjar kännas svårt. Det är stor skillnad i förbrukning mellan 120 km/h och 90 km/h.
Ladda tio minuter mer än vad bilen rekommenderar. I övrigt bara tuta och köra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Folk är helt klart mycket olika. När jag väl stannar på SuC kan batteriet lika gärna vara på noll, kommer ändå stanna en timme... bättre att trycka lite mer på den högra pedalen än att ha 5% kvar i Ödeshög brukar jag tänka
P85D svart/svart med gratis SuC
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust
Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.
Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.
Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Då har jag gamla batteriet, som laddar fullt från typ 1% och tappar ganska fort.
Inte jättesmart alla gånger dock. En gång blev det uppror i de södra regionerna och jag behövde kvickt söka upp en toalett. Då var jag glad att det låg en Chademo-adapter bagaget. Shit happens.
Värre är om det händer en olycka och man blir sittande i bilkö i 1 timme i -10. Speciellt om man är närma nästa SuC och redan har lågt batteri.
Model S Standard Range Raven
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Första längre resa I Sverige - tips?
Med 90-batteriet är det däremot rätt trist att rulla in med <10% SoC eftersom laddningen går så långsamt i början.jeppe_sthlm skrev:Allt över 10% kvar när man kommer fram till SuC är en förlust
Jag låter ABRP optimera laddstoppen med "Charger Arrival Charge" på 9%, det funkar för mig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options