Ny typ av laddare
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Ny typ av laddare
Enligt VW kommer de att börja med en ny typ av laddare med ett rejält batteriunderstöd. Sådana lösningar kan verkligen bidra till en miljövänlig och bra energiförsörjning genom att utjämna toppar och lagra sol/vindkraft samt buffra näten i allmänhet. I mindre skala skulle de vara perfekta som laddare med dålig starkströmstillgång och glesa laddbesök för att ändå medge snabb laddning.
https://electrek.co/2018/12/27/vw-mobil ... g-station/
https://electrek.co/2018/12/27/vw-mobil ... g-station/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny typ av laddare
Coolt. En bajamaja för elbilar, typ. Här är originalartikeln:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... e-car.html
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... e-car.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny typ av laddare
My thoughts exactly.mati skrev:Coolt. En bajamaja för elbilar, typ.
Förhållandevis smart, men är det verkligen ett rimligt steg? Är det verkligen event-baserad laddning som är den största bristen i systemet för att skaffa elbil? I think not.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny typ av laddare
Om tekniken används i fasta installationer kan den efterhand som utbyggnaden sker spela en stor roll både för laddinfrastuktur med tillgång till snabba laddare och för modernisering av ett elnät som saknar lagringsmöjligheter och förmåga till snabba anpassningar till förändringar i effektbehov. Det borde både kraftindustrin och elbilisterna kunna dra stor nytta av. En kombo av musks batteriteknik i Australien/ powerwall och snabbladdarutbyggnad på en gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny typ av laddare
Man får väl tänka såhär. En snabbladdare behöver matning som är dimensionerad för worst case. Alltså riktigt feta kablar med en massa kräm i. Det är mycket koppar och mycket effekt som kostar mycket pengar. En sån här bajamaja-laddare klarar sig med en betydligt klenare matning. Det finns många tänkbara platser där man kanske skulle behöva en snabbladdare, men framdragning av 100+ kW skulle bli alldeles för dyrt. I glest befolkade områden är detta säkert en mycket bra lösning till exempel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ny typ av laddare
Verkar nog inte helt fel, tycker jag!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ny typ av laddare
Är inte det här den ide som Elon pratat om i åratal nu med ”självförsörjande” Superchargers med batterier och solceller. Om någon kan fixa det så är det ju Tesla, men ännu har det tydligen inte riktigt varit värt det.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny typ av laddare
Om batteripriserna går ner tillräckligt blir säkert sådana lösningar vanligare. Man måste dock skilja på självförsörjande billaddarstationer och stationer som kan både ta emot och leverera energi både till och från elnätet och till bilarna.
Utifrån erfarenheterna i Australien där kraftbolagen tjänar miljontals dollar på de stora batterilagren som Tesla levererat, bör ju elbolagen (eller andra) kunna vara med och finansiera uppbyggnaden av en laddinfrastruktur av det här slaget.
Utifrån erfarenheterna i Australien där kraftbolagen tjänar miljontals dollar på de stora batterilagren som Tesla levererat, bör ju elbolagen (eller andra) kunna vara med och finansiera uppbyggnaden av en laddinfrastruktur av det här slaget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny typ av laddare
Nja med nordisk vinter lär inte ens Tesla klara dig offgrid men principen är väl densamma, dvs inte så fet (dyr) el anslutning men ändå kunna erbjuda riktigt snabb laddning.LarsL skrev:Är inte det här den ide som Elon pratat om i åratal nu med ”självförsörjande” Superchargers med batterier och solceller. Om någon kan fixa det så är det ju Tesla, men ännu har det tydligen inte riktigt varit värt det.
Titta på hur sen SUC ser ut, jag bor ju vid lödde och där ser man ganska sällan att de närmar de sig fullt, ofta är de bara några enstaka (3-6) bilar som laddar... Istället att som idag ha en anslutning anpassad för alla ska kunna ladda samtidigt så kanske de hade räckt med typ 70% effekt in och resten sköts med batterier som laddas när lasten på siten går ner... Hur ekonomiskt de är, nja de får någon annan räkna på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ny typ av laddare
Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny typ av laddare
Bra fråga, vore intressant att veta faktisktmati skrev:Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny typ av laddare
Ja men säg att alla bilar har i snitt 40-50% SOC, då borde de maxa laddaren, oavsett vilka batterier de har. Inte så osannolikt kan man tycka. Det är bara att det måste vara hyfsat fullt, och det är ju inte så vanligt att det händer. 17 maj kanske.Bjelke skrev:Bra fråga, vore intressant att veta faktisktmati skrev:Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny typ av laddare
Fullt i Ödeshög när jag laddade i torsdags vid lunch. Omöjligt att veta soc på bilarna. Var ensam på min när jag kopplade in men fick snart sällskap, men den bilen fick nog vänta på effekt. Gissar att alla 7 laddare gick på max minst en stund, när 14 bilar laddade, så 135x7 typ 945kW. Avrunda till 900kW utan att någon märker. Finns den matningen till Ödeshög? Bra fråga.
Som vanligt var min bil klar (behövde 20min) långt innan barnen hade ätit, varit på toa, spillt mjölk, lekt lekland, ålat i gegga, tappat bort en mössa, hittat samma mössa, glömt en vante, tjatat om glass och inte minst tagit 2 burger KI g kronor var...
Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
Som vanligt var min bil klar (behövde 20min) långt innan barnen hade ätit, varit på toa, spillt mjölk, lekt lekland, ålat i gegga, tappat bort en mössa, hittat samma mössa, glömt en vante, tjatat om glass och inte minst tagit 2 burger KI g kronor var...
Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ny typ av laddare
Eller än mindre. Jag tänker mig ett något udda, men ändå fullt realistiskt scenario. En lågtrafikerad väg, säg nånstans i Norrland. Det kommer sällan en bil, men det är låååångt mellan städerna, och likt förbannat måste man ju ändå ladda. I dagsläget får man nöja sig med en typ2-stolpe i bästa fall. Eller ett vägguttag i värsta fall. En sån här laddare skulle teoretiskt kunna vara kopplad till ett trefasuttag nånstans i ödemarken. Det krävs inte mer. Det blir aldrig fråga om någon kö eller rusningtider, bara att man slipper övernatta för att ladda bilen.Remuz skrev:Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny typ av laddare
Perfekt användningsområde för begagnade batterier
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund!
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny typ av laddare
Eller som ”tillfällig utökning” i tex påskrusning, semestertider på västkusten (Norska Teslor) osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny typ av laddare
Nästan värt att starta ett företag för den idén ...Bjelke skrev:Perfekt användningsområde för begagnade batterier
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ny typ av laddare
Finns ju en del möjligheter att mjukvarustrypa en sådan laddare för att undvika att den töms helt om trafiken är lite större. T.ex. att man bara kan snabbladda X kWh, därefter blir laddningen seeegare, så att man hellre kör vidare till nästa laddare. Eller att det blir dyrare ju mer man laddar eller nåt sånt...undrar hur stort ett batterilager bör vara för att optimera en sådan ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ny typ av laddare
Tesla har superladere med batterier for balansering og backup, og de har i visse situasjoner vært i bruk ved strømbrudd i området: https://electrek.co/2017/10/30/tesla-su ... ck-system/LarsL skrev:Är inte det här den ide som Elon pratat om i åratal nu med ”självförsörjande” Superchargers med batterier och solceller. Om någon kan fixa det så är det ju Tesla, men ännu har det tydligen inte riktigt varit värt det.