Ny typ av laddare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Bra fråga, vore intressant att veta faktiskt :)
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Bra fråga, vore intressant att veta faktiskt :)
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...
Ja men säg att alla bilar har i snitt 40-50% SOC, då borde de maxa laddaren, oavsett vilka batterier de har. Inte så osannolikt kan man tycka. Det är bara att det måste vara hyfsat fullt, och det är ju inte så vanligt att det händer. 17 maj kanske. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Remuz »

Fullt i Ödeshög när jag laddade i torsdags vid lunch. Omöjligt att veta soc på bilarna. Var ensam på min när jag kopplade in men fick snart sällskap, men den bilen fick nog vänta på effekt. Gissar att alla 7 laddare gick på max minst en stund, när 14 bilar laddade, så 135x7 typ 945kW. Avrunda till 900kW utan att någon märker. Finns den matningen till Ödeshög? Bra fråga.

Som vanligt var min bil klar (behövde 20min) långt innan barnen hade ätit, varit på toa, spillt mjölk, lekt lekland, ålat i gegga, tappat bort en mössa, hittat samma mössa, glömt en vante, tjatat om glass och inte minst tagit 2 burger KI g kronor var...

Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
Eller än mindre. Jag tänker mig ett något udda, men ändå fullt realistiskt scenario. En lågtrafikerad väg, säg nånstans i Norrland. Det kommer sällan en bil, men det är låååångt mellan städerna, och likt förbannat måste man ju ändå ladda. I dagsläget får man nöja sig med en typ2-stolpe i bästa fall. Eller ett vägguttag i värsta fall. En sån här laddare skulle teoretiskt kunna vara kopplad till ett trefasuttag nånstans i ödemarken. Det krävs inte mer. Det blir aldrig fråga om någon kö eller rusningtider, bara att man slipper övernatta för att ladda bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Bjelke »

Perfekt användningsområde för begagnade batterier :)
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Leo »

Eller som ”tillfällig utökning” i tex påskrusning, semestertider på västkusten (Norska Teslor) osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Perfekt användningsområde för begagnade batterier :)
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund! :)
Nästan värt att starta ett företag för den idén ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Gustafsson »

Finns ju en del möjligheter att mjukvarustrypa en sådan laddare för att undvika att den töms helt om trafiken är lite större. T.ex. att man bara kan snabbladda X kWh, därefter blir laddningen seeegare, så att man hellre kör vidare till nästa laddare. Eller att det blir dyrare ju mer man laddar eller nåt sånt...undrar hur stort ett batterilager bör vara för att optimera en sådan ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Adrian
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 sep 2017 22:07

Re: Ny typ av laddare

Inlägg av Adrian »

LarsL skrev:
Är inte det här den ide som Elon pratat om i åratal nu med ”självförsörjande” Superchargers med batterier och solceller. Om någon kan fixa det så är det ju Tesla, men ännu har det tydligen inte riktigt varit värt det.
Tesla har superladere med batterier for balansering og backup, og de har i visse situasjoner vært i bruk ved strømbrudd i området: https://electrek.co/2017/10/30/tesla-su ... ck-system/
Skriv svar