Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har höjt laddningsprisert från 1.90kr per kWh till 2.56kr per kWh.

Norge höjde från 1.40NOK till 1.86NOK per kWh.

https://www.tesla.com/no_NO/support/sup ... edirect=no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Verdi »

Ja nu försöker de verkligen att spara in på allt.

- Uppsägning av 7% av arbetsstyrkan.
- Slut på referralprogrammet.
- Höjt pris på SuC.
- Begränsningar av internetkopplingen.

Nåt mer?

Är det lite kris månne? Känns lite skakigt. Jag tror de överskattade efterfrågan efter LR och P i resten av världen och står nu inför en jätteutmaning i att få SR lönsam.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
Ja nu försöker de verkligen att spara in på allt.

- Uppsägning av 7% av arbetsstyrkan.
- Slut på referralprogrammet.
- Höjt pris på SuC.
- Begränsningar av internetkopplingen.

Nåt mer?

Är det lite kris månne? Känns lite skakigt. Jag tror de överskattade efterfrågan efter LR och P i resten av världen och står nu inför en jätteutmaning i att få SR lönsam.
Nu är även insparingar på "slitagedelar" i de nordiska länderna infört (Norge, Sverige, Danmark, Finland) Bilar som är i garantiperioden kommer inte lika lätt få bytt delar som kan skyllas på slitage, så som chassi/bromsdelar. Fick själv höra orden från en högt upp i näringskedjan här i Norge.

Talar av egen erfarenhet, min första Tesla fick jag nya bakdäck pga snedslitage, något som är vanligt på TMS. Fick två nya uppsättningar bakdäck. Skulle gärna vilja veta någon som fått detta igenom 2018-2019.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av chaffis75 »

Kanske de snarast skulle få till den där omtalade kroken i Europa åtminstone, tror bara de kan sälja en hel del bilar.

En annan sak de skulle kunna göra är att sälja en ren adaptiv farthållare (endast mjukvara, dvs ingen kostnad för Tesla) för säg 10000kr. Väldigt dyrt men samtidigt väldigt mycket billigare än AP för kunden. Svårt bara att veta hur många som väljer bort AP till förmån för endast adaptiv farthållare istället men samtidigt kanske ytterligare en del hamnar under gränser för vad de accepterar att en bil får kosta. För egen del skull den skillnaden kunna avgöra mitt köp av en M3, alla har ju sin smärtgräns.
Jag tvivlar ju på inköp väldigt mycket så slutsumman ligger väldigt högt idag speciellt med adaptiv farthållare vilket jag måste ha. Jag tvivlar också eftersom jag gärna vill ha krok, ja mest för att kunna använda vårt cykel ställ men även för att dra släp någon gång ibland.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Låter förväntat och vettigt att de gör det, de vill inte längre "investera" massvis på att bygga ut en infrastruktur de får dålig avkastning på. Det blir helt enkelt dåliga kassaflöden om man konstant slänger pengar på saker som inte ger avkastning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Låter förväntat och vettigt att de gör det, de vill inte längre "investera" massvis på att bygga ut en infrastruktur de får dålig avkastning på. Det blir helt enkelt dåliga kassaflöden om man konstant slänger pengar på saker som inte ger avkastning.
Samtidigt ganska lustigt att man höjer priset just nu, finns de någon som betalar för SUC laddning i Europa idag? De första som kommer betala för de är väl Modell 3 ägarna?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Ja nu försöker de verkligen att spara in på allt.

- Uppsägning av 7% av arbetsstyrkan.
- Slut på referralprogrammet.
- Höjt pris på SuC.
- Begränsningar av internetkopplingen.

Nåt mer?

Är det lite kris månne? Känns lite skakigt. Jag tror de överskattade efterfrågan efter LR och P i resten av världen och står nu inför en jätteutmaning i att få SR lönsam.
Man kan ju hoppas på att det inte är så illa och det snarare har att göra med att Elon fått lämna ordförandeposten och Robyn Denholm tagit över. Det känns som om Elon är bättre på visioner än att tänka affärsmässigt långsiktigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
Låter förväntat och vettigt att de gör det, de vill inte längre "investera" massvis på att bygga ut en infrastruktur de får dålig avkastning på. Det blir helt enkelt dåliga kassaflöden om man konstant slänger pengar på saker som inte ger avkastning.
Samtidigt ganska lustigt att man höjer priset just nu, finns de någon som betalar för SUC laddning i Europa idag? De första som kommer betala för de är väl Modell 3 ägarna?
Det talar ju för nyttan av att höja just nu, eftersom att fler kommer börja betala så en höjning för bättre effekt (inte bara i USA de betalar) samt att de kommer behöva investera mer för att de kommer fler bilar på vägen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Gustafsson »

Att man sparkar några tusen, tar bort förmåner å höjer priser och flaggar för lägre vinst visar nog på att det går lite sämre än väntat med försäljningen. Gäller att krympa kostymen så den passar medan man kan...
Eller också är det Larry Ellisons fel. Han vet att ta betalt iaf...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Geni87 »

Tycker Elons mail är ganska tydligt:

"As a result of the above, we unfortunately have no choice but to reduce full-time employee headcount by approximately 7% (we grew by 30% last year, which is more than we can support) and retain only the most critical temps and contractors."

De måste minska på utgifterna och öka inkomsterna för att inte få det för jobbigt finansiellt..
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Tycker Elons mail är ganska tydligt:

"As a result of the above, we unfortunately have no choice but to reduce full-time employee headcount by approximately 7% (we grew by 30% last year, which is more than we can support) and retain only the most critical temps and contractors."

De måste minska på utgifterna och öka inkomsterna för att inte få det för jobbigt finansiellt..
Jupp. Det funkade ju bra med fri laddning och generösa garantier och hög kundservice när kunderna inte är jättemånga i antal. Då är kostnaden lite lättare att ta. Men nu har Tesla sålt lika många bilar under 2018 som alla andra år tillsammans. Då blir det svårt att täcka kostnaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Tycker Elons mail är ganska tydligt:

"As a result of the above, we unfortunately have no choice but to reduce full-time employee headcount by approximately 7% (we grew by 30% last year, which is more than we can support) and retain only the most critical temps and contractors."

De måste minska på utgifterna och öka inkomsterna för att inte få det för jobbigt finansiellt..
Jupp. Det funkade ju bra med fri laddning och generösa garantier och hög kundservice när kunderna inte är jättemånga i antal. Då är kostnaden lite lättare att ta. Men nu har Tesla sålt lika många bilar under 2018 som alla andra år tillsammans. Då blir det svårt att täcka kostnaden.
Yep så är det. Blir intressant att se om de kommer hålla sitt löfte på lång sikt att aldrig gå med vinst på SuC-laddningen. Det bör ju vara frestande att dra in lite mer kosing där. Samtidigt är det ju ganska svårt för oss att avgöra vart gränsen för vinst på laddningen går. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Zalman3 »

Låter ju som Ionity tar runt 3,50-3,80kr per kWh.
Så Tesla ligger bra till i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker ärligt talat att SuC borde ta marknadspriser på elen. Inte för bilar som sålts med fri SuC förstås, men det är ändå så liten del av kostnaden för ägarna, det skulle leda till fler SuC på attraktiva ställen dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Tittar man lite mer på vad det faktiskt innebär, så handlar det om 60 öre per kWh. Det är väl snarare så att 1,90 var lite för billigt? Så om du stannar på en SuC med 10% och ska upp till 80% med ett 75kWh batteri, så handlar det om 35 kr. När jag tankar fossilbilen så kan det ju lätt skilja mer än så beroende på vad dieseln kostar just den dagen jämfört med nästa :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av dhogborg »

Jeppe_E skrev:
Tittar man lite mer på vad det faktiskt innebär, så handlar det om 60 öre per kWh. Det är väl snarare så att 1,90 var lite för billigt? Så om du stannar på en SuC med 10% och ska upp till 80% med ett 75kWh batteri, så handlar det om 35 kr. När jag tankar fossilbilen så kan det ju lätt skilja mer än så beroende på vad dieseln kostar just den dagen jämfört med nästa :?
Ja, det var billigt. Med skatt, moms och överföring är priset på hushållsel till konsument närmre 1.7 denna vintern.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
MrSteelneck
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
Ort: Vallentuna

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av MrSteelneck »

Hur är det med lönsamheten egentligen - känns som att de behöver dra in mer pengar från alla möjliga håll. :o
Model S LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Zalman3 »

This leads me to believe that this price increase might be in preparation for the Supercharger V3, which is supposed to launch soon and bring even higher charge rates.
https://electrek.co/2019/01/18/tesla-in ... er-prices/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Bjelke »

Jag har sagt det flera gånger sedan länge, den största skillnaden mellan Tesla och vilken annan elbil som helst med stort batteri är Supercharger-nätverket, allt
annat är "bara" en bil. Jag kan inte komma på många saker som är så jäkla speciellt med just Tesla om man tänker sig att det börjar komma ut fler märken på
marknaden, speciellt om vi pratar om etablerade märken som Audi, Porsche, BMW, Jaguar och ett gäng till.

Vi säger ofta här att SuC-nätet är den stora skillnaden, så om dom kör med samma pris som alla andra och dom andra börjar få riktigt bra täckning (det går fort nu)
så ser jag inte direkt varför man ska välja Tesla framför något annat märke, den vanliga konsumenten hittar alltså ingen anledning till att välja det där märket som man
läst så mycket skit om (för det kan man ju tyvärr lugnt säga att läget har varit länge, Tesla har fått stå som representant för allt som drivs med el när man ska sprida
diverse myter eller bara "vanligt" skit om eldriften osv osv), framför sitt favorit-märke.
Jag tror inte heller att förbrukning kommer att bli en stor fråga för gemene man, för när spelar det egentligen någon större roll? Jag förstår skillnaden och att det
inte bara handlar om kostnad per mil, men dom flesta tror jag ändå väljer den bil man gillar mest, och då inte nödvändigtvis en Tesla, varför liksom?

Så, vad riskerar Tesla med att börja ta bra betalt för laddning?
För mig är det solklart, allt!
Inte på kort sikt eftersom efterfrågan är stor i förhållande till tillgång, men hur stor egentligen? Om vi tittar på prisbilden så skulle jag säga att just Teslas segment
inte är så jäkla imponerande när det nu börjar komma ganska många bra alternativ (nåja vi är inte där en riktigt men...).

Det här för mig även tillbaks till ett resonemang jag haft flera gånger (inte här så ofta dock), många som köper en elbil i den här prisklassen har redan
minst en bil till, dvs dom har minst två bilar redan (fossila), och om dom då köper en elbil och kostnaden blir jämförbar på längre resor, varför
ska dom då ta elbilen på långresor när det blir lika dyrt att ta fossilen som än så länge är smidigare?
Och nu kommer det intressanta! Om den nya fina elbilen inte behövs för dom långa resorna, ja då behöver man väl inte köpa en med stort batteri över huvud taget?
Så dom som har råd med en dyrare elbil med stort batteri behöver det inte utan kan lika gärna köpa en med ett mindre batteri, dvs inte Tesla (osmart att ta bort S75D just nu men
jag tänker mer på prisklassen runt 400tkr).
Och jag tror inte att resonemanget att dom som har råd att köpa en bil i den här prisklassen minsann skiter i vad det kostar på någon enstaka långresa, för precis samma resonemang
gör ju att dom lika gärna kan ta stora Merchan på semestern, eller hur?
Det gäller i princip dom flesta som har två bilar där den ena är elbil och den andra är fossil, varför ta elbilen på semester då liksom?

Tesla riskerar alltså att tappa den största fördelen dom har, bara genom att börja ta betalt, speciellt om det blir typ samma pris alla andra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker det viktigaste med Tesla är mjukvaran, de är i mångt och mycket även ett IT-bolag. Jag kan nog aldrig gå tillbaka till de hemska infotainmentsystemen som finns hos de andra tillverkana, små skärmar med laggiga menyer och få uppdateringar. På samma sätt som när första iPhonen kom 2007 så visste jag att jag aldrig kunde ha en gammal knapptelefon igen. Det gamla känns helt enkelt gammalt och är inget man vill betala pengar för. Satt i en Audi för ett tag sedan och även deras “Digital-Cockpit” verkar ju vara från 1800-talet.

På kort sikt tror jag att jag kommer vara i en minoritet men ge det 10 år så är även den generation som haft sådana saker sedan barnsben i den köpstarka gruppen och då har den växt massvis. De traditionella tillverkarna måste helt enkelt spacea till det lite om de vill att folk fortsatt skall “ha deras bil på väggen hemma i barnrummet” (även om det mer handlar om bakgrundsbild i telefonen idag).

Det kan nämligen gå snabbt att få ett bilmärke som Audi/BMW/Mercedes att vara lika ocoolt som Toyota, det har hänt förut och det kommer hända igen.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerka »

Det är egentligen väntat att de andra kommer ifatt Tesla till slut. För Tesla är det bara en fråga om att hinna utöka sitt försprång så mycket som möjligt innan dess. Om de kan lansera Model 3 short range, Model Y, Semi samt en pickup inom 2-3 år så har de etablerat sig som en medelstor biltillverkare. Den stora fördelen de har mot alla andra är kapaciteten att tillverka egna batterier och där kommer ingen annan att kunna utmana på flera år. Andra faktorer som talar för Tesla är teknikkunnandet, laddnätverket och att de ligger långt fram med appar och (nåja) självkörning.

Att Supercharger-nätverket ska bära sina egna kostnader tror jag är en förutsättning för att det ska kunna fortsätta byggas ut. Det kan vara en jättetillgång för Tesla eller en ohållbar belastning beroende på vilka priser de kan ta ut. Jag är alltså inte förvånad över denna prishöjning.

I framtiden, när elbilar står för nästan 100% av alla bilar på vägarna och Tesla för typ 5-10% om ens det, så tror jag Supercharger-nätverket kommer försvinna. Vem vill upplåta dyrbar plats till laddstationer där bara några få kan ladda om man når tio gånger fler kunder med en annan lösning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av LarsL »

Ja, hade Model 3 varit en kombi med dragkrok och haft 30 mils räckvidd hade den sålt betydligt bättre. Just nu är bilen alldeles för mycket en kompromiss med mina behov för att jag ska kunna motivera att betala så mycket som Tesla vill ha.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Skriv svar