Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Tycker Elons mail är ganska tydligt:

"As a result of the above, we unfortunately have no choice but to reduce full-time employee headcount by approximately 7% (we grew by 30% last year, which is more than we can support) and retain only the most critical temps and contractors."

De måste minska på utgifterna och öka inkomsterna för att inte få det för jobbigt finansiellt..
Jupp. Det funkade ju bra med fri laddning och generösa garantier och hög kundservice när kunderna inte är jättemånga i antal. Då är kostnaden lite lättare att ta. Men nu har Tesla sålt lika många bilar under 2018 som alla andra år tillsammans. Då blir det svårt att täcka kostnaden.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Tycker Elons mail är ganska tydligt:

"As a result of the above, we unfortunately have no choice but to reduce full-time employee headcount by approximately 7% (we grew by 30% last year, which is more than we can support) and retain only the most critical temps and contractors."

De måste minska på utgifterna och öka inkomsterna för att inte få det för jobbigt finansiellt..
Jupp. Det funkade ju bra med fri laddning och generösa garantier och hög kundservice när kunderna inte är jättemånga i antal. Då är kostnaden lite lättare att ta. Men nu har Tesla sålt lika många bilar under 2018 som alla andra år tillsammans. Då blir det svårt att täcka kostnaden.
Yep så är det. Blir intressant att se om de kommer hålla sitt löfte på lång sikt att aldrig gå med vinst på SuC-laddningen. Det bör ju vara frestande att dra in lite mer kosing där. Samtidigt är det ju ganska svårt för oss att avgöra vart gränsen för vinst på laddningen går. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Zalman3 »

Låter ju som Ionity tar runt 3,50-3,80kr per kWh.
Så Tesla ligger bra till i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker ärligt talat att SuC borde ta marknadspriser på elen. Inte för bilar som sålts med fri SuC förstås, men det är ändå så liten del av kostnaden för ägarna, det skulle leda till fler SuC på attraktiva ställen dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Tittar man lite mer på vad det faktiskt innebär, så handlar det om 60 öre per kWh. Det är väl snarare så att 1,90 var lite för billigt? Så om du stannar på en SuC med 10% och ska upp till 80% med ett 75kWh batteri, så handlar det om 35 kr. När jag tankar fossilbilen så kan det ju lätt skilja mer än så beroende på vad dieseln kostar just den dagen jämfört med nästa :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av dhogborg »

Jeppe_E skrev:
Tittar man lite mer på vad det faktiskt innebär, så handlar det om 60 öre per kWh. Det är väl snarare så att 1,90 var lite för billigt? Så om du stannar på en SuC med 10% och ska upp till 80% med ett 75kWh batteri, så handlar det om 35 kr. När jag tankar fossilbilen så kan det ju lätt skilja mer än så beroende på vad dieseln kostar just den dagen jämfört med nästa :?
Ja, det var billigt. Med skatt, moms och överföring är priset på hushållsel till konsument närmre 1.7 denna vintern.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
MrSteelneck
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
Ort: Vallentuna

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av MrSteelneck »

Hur är det med lönsamheten egentligen - känns som att de behöver dra in mer pengar från alla möjliga håll. :o
Model S LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Zalman3 »

This leads me to believe that this price increase might be in preparation for the Supercharger V3, which is supposed to launch soon and bring even higher charge rates.
https://electrek.co/2019/01/18/tesla-in ... er-prices/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Bjelke »

Jag har sagt det flera gånger sedan länge, den största skillnaden mellan Tesla och vilken annan elbil som helst med stort batteri är Supercharger-nätverket, allt
annat är "bara" en bil. Jag kan inte komma på många saker som är så jäkla speciellt med just Tesla om man tänker sig att det börjar komma ut fler märken på
marknaden, speciellt om vi pratar om etablerade märken som Audi, Porsche, BMW, Jaguar och ett gäng till.

Vi säger ofta här att SuC-nätet är den stora skillnaden, så om dom kör med samma pris som alla andra och dom andra börjar få riktigt bra täckning (det går fort nu)
så ser jag inte direkt varför man ska välja Tesla framför något annat märke, den vanliga konsumenten hittar alltså ingen anledning till att välja det där märket som man
läst så mycket skit om (för det kan man ju tyvärr lugnt säga att läget har varit länge, Tesla har fått stå som representant för allt som drivs med el när man ska sprida
diverse myter eller bara "vanligt" skit om eldriften osv osv), framför sitt favorit-märke.
Jag tror inte heller att förbrukning kommer att bli en stor fråga för gemene man, för när spelar det egentligen någon större roll? Jag förstår skillnaden och att det
inte bara handlar om kostnad per mil, men dom flesta tror jag ändå väljer den bil man gillar mest, och då inte nödvändigtvis en Tesla, varför liksom?

Så, vad riskerar Tesla med att börja ta bra betalt för laddning?
För mig är det solklart, allt!
Inte på kort sikt eftersom efterfrågan är stor i förhållande till tillgång, men hur stor egentligen? Om vi tittar på prisbilden så skulle jag säga att just Teslas segment
inte är så jäkla imponerande när det nu börjar komma ganska många bra alternativ (nåja vi är inte där en riktigt men...).

Det här för mig även tillbaks till ett resonemang jag haft flera gånger (inte här så ofta dock), många som köper en elbil i den här prisklassen har redan
minst en bil till, dvs dom har minst två bilar redan (fossila), och om dom då köper en elbil och kostnaden blir jämförbar på längre resor, varför
ska dom då ta elbilen på långresor när det blir lika dyrt att ta fossilen som än så länge är smidigare?
Och nu kommer det intressanta! Om den nya fina elbilen inte behövs för dom långa resorna, ja då behöver man väl inte köpa en med stort batteri över huvud taget?
Så dom som har råd med en dyrare elbil med stort batteri behöver det inte utan kan lika gärna köpa en med ett mindre batteri, dvs inte Tesla (osmart att ta bort S75D just nu men
jag tänker mer på prisklassen runt 400tkr).
Och jag tror inte att resonemanget att dom som har råd att köpa en bil i den här prisklassen minsann skiter i vad det kostar på någon enstaka långresa, för precis samma resonemang
gör ju att dom lika gärna kan ta stora Merchan på semestern, eller hur?
Det gäller i princip dom flesta som har två bilar där den ena är elbil och den andra är fossil, varför ta elbilen på semester då liksom?

Tesla riskerar alltså att tappa den största fördelen dom har, bara genom att börja ta betalt, speciellt om det blir typ samma pris alla andra.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker det viktigaste med Tesla är mjukvaran, de är i mångt och mycket även ett IT-bolag. Jag kan nog aldrig gå tillbaka till de hemska infotainmentsystemen som finns hos de andra tillverkana, små skärmar med laggiga menyer och få uppdateringar. På samma sätt som när första iPhonen kom 2007 så visste jag att jag aldrig kunde ha en gammal knapptelefon igen. Det gamla känns helt enkelt gammalt och är inget man vill betala pengar för. Satt i en Audi för ett tag sedan och även deras “Digital-Cockpit” verkar ju vara från 1800-talet.

På kort sikt tror jag att jag kommer vara i en minoritet men ge det 10 år så är även den generation som haft sådana saker sedan barnsben i den köpstarka gruppen och då har den växt massvis. De traditionella tillverkarna måste helt enkelt spacea till det lite om de vill att folk fortsatt skall “ha deras bil på väggen hemma i barnrummet” (även om det mer handlar om bakgrundsbild i telefonen idag).

Det kan nämligen gå snabbt att få ett bilmärke som Audi/BMW/Mercedes att vara lika ocoolt som Toyota, det har hänt förut och det kommer hända igen.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerka »

Det är egentligen väntat att de andra kommer ifatt Tesla till slut. För Tesla är det bara en fråga om att hinna utöka sitt försprång så mycket som möjligt innan dess. Om de kan lansera Model 3 short range, Model Y, Semi samt en pickup inom 2-3 år så har de etablerat sig som en medelstor biltillverkare. Den stora fördelen de har mot alla andra är kapaciteten att tillverka egna batterier och där kommer ingen annan att kunna utmana på flera år. Andra faktorer som talar för Tesla är teknikkunnandet, laddnätverket och att de ligger långt fram med appar och (nåja) självkörning.

Att Supercharger-nätverket ska bära sina egna kostnader tror jag är en förutsättning för att det ska kunna fortsätta byggas ut. Det kan vara en jättetillgång för Tesla eller en ohållbar belastning beroende på vilka priser de kan ta ut. Jag är alltså inte förvånad över denna prishöjning.

I framtiden, när elbilar står för nästan 100% av alla bilar på vägarna och Tesla för typ 5-10% om ens det, så tror jag Supercharger-nätverket kommer försvinna. Vem vill upplåta dyrbar plats till laddstationer där bara några få kan ladda om man når tio gånger fler kunder med en annan lösning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av LarsL »

Ja, hade Model 3 varit en kombi med dragkrok och haft 30 mils räckvidd hade den sålt betydligt bättre. Just nu är bilen alldeles för mycket en kompromiss med mina behov för att jag ska kunna motivera att betala så mycket som Tesla vill ha.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Inte så säker på det faktiskt. LR AWD och Performance får väl båda ses som prestandabilar, och de säljs betydligt fler i sedanform än som kombi.
Absoluta majoriteten av alla kombis är volym/basmodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att de hade sålt väldigt mycket bättre av 3:an nu om de gjort en slags halvkombi av den och satt drag på den. Men om den skulle ha gått som smör i solsken från början så skulle SR ha funnits som alternativ. Jag har full förståelse för att de inte kan tillverka den till det priset just nu, men det är i det segmentet de har flest köpare. Så det är ett moment 22: De behöver sälja fler bilar nu för att nå upp till produktionsmål 500000 bilar/år så att det blir möjligt att tillverka SR men för att nå dit skulle de redan nu behöva sälja SR...

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
*Avsaknad av SR i utbudet

För den nordiska marknaden dessutom:
*Avsaknad av dragkrok
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.

Jag ser det som den enda anledning till att så få reservationshållare har beställt är pga att de förväntade sig 35000-dollars bilen (sen om den egentligen kostar mer pga tillägg hör inte hit). Bilen blev ju typ 230.000 kronor dyrare än förväntat. Uppenbarligen så är inte Européerna villiga att betala så mycket för en elbil i den storleken. Personligen, efter att ha varit och tittat på den, så är det en jättefin bil, men har svårt att motivera kostnaden på 660.000 kr.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Inte så säker på det faktiskt. LR AWD och Performance får väl båda ses som prestandabilar, och de säljs betydligt fler i sedanform än som kombi.
Absoluta majoriteten av alla kombis är volym/basmodeller.
Fast Jerker skriver ju halvkombi, inte kombi. :) Model S är ju en form av halvkombi, hur bra hade den sålt som ren sedan? Svårt att gissa men många verkar uppskatta bakluckan/bagaget i nuvarande Model S.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:

Så om ska leta orsaker till att så få av dem som reserverat bilen lägger en beställning så är det:
*Sedanmodell
Men vänta nu här lite... Du menar att de som reserverat bilen inte förstått att det var en sedan? Does not compute.
De hade fått många fler reservanter om det varit en halvkombi och därmed fler som är villiga att betala för en LR i detta viktiga skede.
Kanske det kanske, men det var inte det du skrev :)

Jag tror faktiskt att Tesla överskattat marknadens köpkraft av vad de erbjuder + att priset för den blev för högt. Vi pratar ändå 12,45 SEK per USD och dessutom så straffar den höga dollarkursen Teslas export.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

För övrigt är det väl inte säkert att det är just kombi eller halvkombidelen som är väldigt inne i europa utan det är ju mer mindre bilar i allmänhet vilket ju nu brukar vara halvkombis. Frågan är om folk köper en bil i golfklassen baserat på att det är en halvkombi eller på att det är en bil i den storleksklassen.

Det är ju mest i norr vi är riktigt galna i kombis och då gärna stora kombibilar, till den grad att det kan vara svårt att få provköra eller köpa vissa bilar i sedanutförande.

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Vi får väl se, de beräknas komma i februari (förmodligen är en hel del av första båtlasten personalbilar och testbilar). Jag tror (tyvärr) inte det handlar om massvis med fler bilar bara för att man kan provköra den. Många kommer nog att provköra den för att testa, men när det kommer till att hosta upp pengarna, så tror jag det blir svårare. Jag räknar själv för fullt på det och det är svårt att få ihop ekvationen för en bil som kostar 715.000 kr (ja, många kommer att vilja ha AP).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:

Jag tror Tesla hade kunnat sälja massvis med fler bilar om de haft provkörningar av LR/P just nu.
Vi får väl se, de beräknas komma i februari (förmodligen är en hel del av första båtlasten personalbilar och testbilar). Jag tror (tyvärr) inte det handlar om massvis med fler bilar bara för att man kan provköra den. Många kommer nog att provköra den för att testa, men när det kommer till att hosta upp pengarna, så tror jag det blir svårare. Jag räknar själv för fullt på det och det är svårt att få ihop ekvationen för en bil som kostar 715.000 kr (ja, många kommer att vilja ha AP).
Ja men du får tänka utanför Sverige, i stora delar av Europa så tjänar man faktiskt bra på att ha en utbildning så gruppen som köper denna typ av bilar är mycket större.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

De har helt enkelt inte klarat av att matcha marknadens efterfrågan med sitt utbud. Det finns inte hur många kunder som helst som kan köpa en såpass dyr bil som 3:an i dagsläget är.

Jag vet att jag har fått skit för detta förut, men jag säger det igen: De flesta förväntade sig en bil för $35000 i USA och motsvarande i andra länder (ja, jag vet att det tillkommer tull, frakt, moms och VSG). På presentationen talades det inte om annat än det priset. Senare så kom det fram uppgifter om prestandamodeller m.m. och det var t.o.m. så att de inte skulle göra som med S och X och bara bygga de dyra modellerna först. Det skulle inte heller vara möjligt att boka en, vad det nu kallas, specialutgåva som man fick före alla andra. Nu skulle detta vara folkets bil. Men verkligheten kom ikapp dem och så blev det som vanligt, att de dyrare modellerna kom först och tydligen ser det ut som att det kommer att dröja 2 år efter byggstart innan den billigaste kommer.

Därför är det många som fortfarande väntar på basversionen eller bokar av och skaffar nåt annat.
electricfeel
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
Ort: Helsingborg

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av electricfeel »

Jerker skrev:
De har helt enkelt inte klarat av att matcha marknadens efterfrågan med sitt utbud. Det finns inte hur många kunder som helst som kan köpa en såpass dyr bil som 3:an i dagsläget är.

Jag vet att jag har fått skit för detta förut, men jag säger det igen: De flesta förväntade sig en bil för $35000 i USA och motsvarande i andra länder (ja, jag vet att det tillkommer tull, frakt, moms och VSG). På presentationen talades det inte om annat än det priset. Senare så kom det fram uppgifter om prestandamodeller m.m. och det var t.o.m. så att de inte skulle göra som med S och X och bara bygga de dyra modellerna först. Det skulle inte heller vara möjligt att boka en, vad det nu kallas, specialutgåva som man fick före alla andra. Nu skulle detta vara folkets bil. Men verkligheten kom ikapp dem och så blev det som vanligt, att de dyrare modellerna kom först och tydligen ser det ut som att det kommer att dröja 2 år efter byggstart innan den billigaste kommer.

Därför är det många som fortfarande väntar på basversionen eller bokar av och skaffar nåt annat.
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Jerker »

electricfeel skrev:
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Ja, eller så trodde kanske Elon på sig själv när han sa det medan hans ekonomer stod och skakade på huvudet i kulisserna...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
electricfeel skrev:
Tror att dem mycket väl var medvetna om att dem inte skulle kunna börja sälja 35 000 USD varianten av M3 direkt. Men tror du att dem hade fått lika stor hype/media och fått in kapital (reservationsavgiften) om Elon stod på scen och förklarade hur företagsekonomi fungerar och att de kommer sälja en Model 3 för 58 000 USD första åren? :P
Ja, eller så trodde kanske Elon på sig själv när han sa det medan hans ekonomer stod och skakade på huvudet i kulisserna...
Ja, eller så lyssnade inte de som trodde att de skulle kunna köpa en bil för $35k direkt på alla de som sa att så inte skulle var fallet. Jag fick lite skit när jag sa att det inte skulle skilja mycket i tid för de som reserverade första dagen mot de som lade reservation/beställning väldigt sent.

Det var rätt klart från start att man inte skulle få en bil för $35k men det tar nog längre tid än vad många räknat med för den billigaste varianten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar