Många rätt här Svenssons , men vi måste lägga till att avgasbilar säljer fortfarande bar och tillverkarna är inte tvingade att sälja många elbilar än. Först när de blir tvingade kommer de leverera volymer och vettiga priserSvenssons skrev:Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...Jeppe_E skrev:
Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Moderator: Redaktion
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Frågan är helt hur häftiga de andra biltillverkarna kommer kännas när de kommer med sina elbilar, kommer Audi/BMW/Mercedes/Porsche osv vara lika häftiga när de helt plötsligt går över till el och leker catch-up med Tesla? Dessutom när de försöker hålla kvar i gammaldesign av både exteriör och interiör?Jeppe_E skrev:Fördelen som Tesla har, är ju att de inte har något bagage. Övriga tillverkare har sina fossilbilar i bagaget, det är självmord att bara växla över. De är mer eller mindre tvingade rent företagsekonomiskt att ha en mjuk övergång till elbilar. När väl övergången har skett, så kommer Tesla "bara" att vara en i mängden. Men det är ju även Elons vision. Då har han lyckats. Vet inte riktigt om MS lanserades 2012 eller 2013. men det är alltså 5-6 år sedan. Det är ingen tid att tala om när det gäller en så pass stor omställning som detta ändå är.Svenssons skrev:Visst ligger det en viss sanning i detta men det är också något vi har hört sedan innan första Model S levererades 2012. Vi har också fått läsa om den ena "Tesladödaren" efter den andra...Jeppe_E skrev:
Tesla har ett försprång (edge?) men man ska nog inte underskatta den traditionella bilindustrins muskler. Du måste tänka på att när de väl sätter fart så kommer de att hämta in försprånget snabbt.
De stora biltillverkarna må ha stora muskler och brett kontaktnät på alla fronter men när de väl kommer till att producera rena elbilar så verkar det inte vara så lätt som görs gällande. Antingen outsourcas allt likt
GMs Bolt. Ingen kunskap verkar då byggas av biltillverkaren och lönsamheten verkar bli lidande. Alternativt verkar man bygga som man byggt avgasbilar utan att ha möjlighet att stoppa i tillfällig mängd batterier så att bilen blir ineffektiv med kort räckvidd. De flesta om inte alla konkurrenter verkar ha problem med att möta efterfrågan med följd att det är samma eller längre leveranstid än för Teslas bilar. Verkar som flaskhalsen ligger i produktion av batteripack till bilarna.
Jag själv är ju redan för gammal (30+) för att vara med och styra några trender för framtiden men till och med jag tycker inte att t.ex. en Audi RS7a känns speciellt häftig längre. Det måste inte handla om flest antalet bilar utan Tesla kan leva kvar länge på att helt enkelt anses häftigare hos de vars intressen är de viktiga i framtiden.
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Elbilar är inte så lätt som många verkar tro och Tesla är inte bara ett snabbladdarnätverk. Hittills verkar ingen annan tillverkare kunna matcha de bilar som Tesla lyckas producera. Många bilar bygger fortfarande på ICE tänk med en stor motor i fram, precis som de alltid gjort. Deras bilar blir antingen ineffektiva och drar för mycket energi eller så blir de långsamma att ladda. Så länge avgastillverkarna inte tar till sig tekniken på allvar och lär sig kontrollera hela kedjan så kommer de ha problem.
Tesla verkar ha filosofin att allt ska göras inhouse, vilket nog är klokt i början. Det skulle alltså inte alls föarvåna mig om de skulle börja med egen gruvbrytning, speciellt om de ser att de som driver gruvorna inte tar till sig ny teknik och utvecklas. Kanske börjar som en ny avknoppning likt The Boring Company, då det precis som tunnlar även krävs gruvor om andra planeter ska kolonialiseras.
Tesla verkar ha filosofin att allt ska göras inhouse, vilket nog är klokt i början. Det skulle alltså inte alls föarvåna mig om de skulle börja med egen gruvbrytning, speciellt om de ser att de som driver gruvorna inte tar till sig ny teknik och utvecklas. Kanske börjar som en ny avknoppning likt The Boring Company, då det precis som tunnlar även krävs gruvor om andra planeter ska kolonialiseras.
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
LarsL skrev:Elbilar är inte så lätt som många verkar tro och Tesla är inte bara ett snabbladdarnätverk. Hittills verkar ingen annan tillverkare kunna matcha de bilar som Tesla lyckas producera. Många bilar bygger fortfarande på ICE tänk med en stor motor i fram, precis som de alltid gjort. Deras bilar blir antingen ineffektiva och drar för mycket energi eller så blir de långsamma att ladda. Så länge avgastillverkarna inte tar till sig tekniken på allvar och lär sig kontrollera hela kedjan så kommer de ha problem.
Tesla verkar ha filosofin att allt ska göras inhouse, vilket nog är klokt i början. Det skulle alltså inte alls föarvåna mig om de skulle börja med egen gruvbrytning, speciellt om de ser att de som driver gruvorna inte tar till sig ny teknik och utvecklas. Kanske börjar som en ny avknoppning likt The Boring Company, då det precis som tunnlar även krävs gruvor om andra planeter ska kolonialiseras.
Elbilar är inte svårare än fossilbilar. Men som sagt, vi pratar omställning från en teknologi till en annan. Rent företagsekonomiskt, så är det självmord att bara gå från ett läge till ett annat. Det krävs en mjuk övergång och det är den vi befinner oss i nu. Ett företag som tillverkat bilar i 70 år, så är inte 5-7 år speciellt lång tid. Vi köper ju fortfarande fossil/hybridbilar. Det är även en ekonomisk fråga, bilen är efter boendet den största utgiften. Det är väldigt svårt att motivera varför man ska lägga lika mycket eller mer pengar på en bil, som på sitt boende.
Det är ju först när alla säger - jag tänker aldrig mer köpa en fossilbil. Som tillverkarna måste sluta att tillverka fossilbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Nu har dom tydligen sänkt lite efter klagomål från kunderna. Enligt Electrek.
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Fortfarande 2.56 SEK/kWh i Sverige dock. Norge har fått sänkt pris till 1.70 NOK/kWh
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Jag tror att det kan komma ytterligare prishöjning.
El är inte gratis. (har fått hutlösa offerter från elkillarna, huga). Svensk kraftnät varnar att elnätet inte räcker till när mer och mer krav på högre spänning kommer (för 3 år sedan var det ingen problem, vilket innebär ökade investeringbehov och mer kostnader). vi kan nog se närmare 3 kr/kwh inom något år.
Det behövs för att ta fram billigare bilar. (det man förlorar på karusselen kommer man ta igen på gungorna) Tror att de rörliga kostnaderna för att köra elbil kommer öka när priset går ned. Det kommer vara i paritet vad det kostar att framdriva fossilbilar. och staten kommer givetvis vara med på ett hörn)
El är inte gratis. (har fått hutlösa offerter från elkillarna, huga). Svensk kraftnät varnar att elnätet inte räcker till när mer och mer krav på högre spänning kommer (för 3 år sedan var det ingen problem, vilket innebär ökade investeringbehov och mer kostnader). vi kan nog se närmare 3 kr/kwh inom något år.
Det behövs för att ta fram billigare bilar. (det man förlorar på karusselen kommer man ta igen på gungorna) Tror att de rörliga kostnaderna för att köra elbil kommer öka när priset går ned. Det kommer vara i paritet vad det kostar att framdriva fossilbilar. och staten kommer givetvis vara med på ett hörn)
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Fortsättning vad betalar folk för strömmen hemma egentligen, inkl allt abb+nät+avgifter+el+moms, i mina fall runt 1:10 resp över 3:- /kWhchaffis75 skrev:Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Verkar som de ska sänka priset lite
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
1,74 kr/kWh inklusive allt på senaste fakturan. Förbrukar dock inte så mycket så de fasta avgifterna upptar en relativt stor del.12man skrev:Fortsättning vad betalar folk för strömmen hemma egentligen, inkl allt abb+nät+avgifter+el+moms, i mina fall runt 1:10 resp över 3:- /kWhchaffis75 skrev:Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Mina rörliga avgifter är:12man skrev:Fortsättning vad betalar folk för strömmen hemma egentligen, inkl allt abb+nät+avgifter+el+moms, i mina fall runt 1:10 resp över 3:- /kWhchaffis75 skrev:Helt ärligt så tror jag detta är vad de kostar tesla, ja kanske mer t.o.m om man räknar med el abonnemang också..
Men de är klart 2 kr jämnt vore nice, de är de typ dubbla priset mot hemma.
Elöverföringsavgift öre/kWh: 23,13 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 43,38 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 76,93 öre/kWh
Totalt: 1,43 kr/kWh
Billigaste rörliga i mitt postnummer just nu är 72,40 öre/kWh. Vill jag binda mitt avtal i 3 år så kan jag komma ner mer.
Min fasta kostnad är 5 712:-/år för 25A huvudsäkring och så några statliga småposter på tillsammans under 100:-/år.
Tesla har väl lite bättre avtal skulle jag tror och deras fasta kostnader sprids ut på fler kWh. Men några stora pengar kommer de knappast att tjäna. Jag skulle säga att de minskar förlusterna.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
2018 hade jag 1,40kr/kWh i snitt inkl allt. Marginalkostnad för elen till bilen på ca 1,18kr/kWh (el+elöverföring+energiskatt).
Tyvärr bor jag i ett "gammalt", relativt dåligt isolerat hus (med självdrag) så jag förbrukar mer el än jag vill (därav relativt låg total elkostnad/kWh). Ser fram emot vad resultatet av framtida renovering (inkl bättre isolering) kommer göra för elförbrukningen givetvis kommer det även installeras solceller då.
Tyvärr bor jag i ett "gammalt", relativt dåligt isolerat hus (med självdrag) så jag förbrukar mer el än jag vill (därav relativt låg total elkostnad/kWh). Ser fram emot vad resultatet av framtida renovering (inkl bättre isolering) kommer göra för elförbrukningen givetvis kommer det även installeras solceller då.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
ellerstrom skrev:2018 hade jag 1,40kr/kWh i snitt inkl allt. Marginalkostnad för elen till bilen på ca 1,18kr/kWh (el+elöverföring+energiskatt).
Tyvärr bor jag i ett "gammalt", relativt dåligt isolerat hus (med självdrag) så jag förbrukar mer el än jag vill (därav relativt låg total elkostnad/kWh). Ser fram emot vad resultatet av framtida renovering (inkl bättre isolering) kommer göra för elförbrukningen givetvis kommer det även installeras solceller då.
Jag landade in på 1,47kr/kWh för 2018. Det är dags att smälla upp solceller.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Att räkna in fasta kostnader är inte ok tycker jag. De hade ni ju haft även om ni inte haft elbil. Det är bara marginalkostnaden som är intresserant.
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Kanske inte, men de måste ju betalas i Teslas fall
ms 76132 "Eleamore"
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Men deras fasta avgifter ser ju helt annorlunda ut gentemot privatkonsumenters.12man skrev:Kanske inte, men de måste ju betalas i Teslas fall
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Håller helt med. Det var därför som jag även redovisade marginalkostnaden, dvs vad det faktiskt kostar att ladda Teslan.Verdi skrev:Att räkna in fasta kostnader är inte ok tycker jag. De hade ni ju haft även om ni inte haft elbil. Det är bara marginalkostnaden som är intresserant.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Om jag tolkade det rätt så kommer de att ta ut olika avgifter på olika Superchargers, och att snittpriset över Sverige blir 2.30? Vore ju intressant med en ny tråd isåfall med de aktuella priserna på respektive ort efterhand som folk som betalar för sin laddning är där....TiborBlomhall skrev:
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Blev nyfiken och kollade mina motsvarande. Undrar varför det diffar så pass mycket. Antar du ej har Vattenfall som nätleverantör med din mycket lägre elöverföringsavgift?:Verdi skrev:Mina rörliga avgifter är:
Elöverföringsavgift öre/kWh: 23,13 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 43,38 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 76,93 öre/kWh
Totalt: 1,43 kr/kWh
Elöverföringsavgift öre/kWh: 34,00 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 41,00 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 63,10 öre/kWh
Totalt: 1,38 kr/kWh
Jag har timavtal men är inte så flitig med att anpassa mig efter det annat än att elbilarna laddar på natten. Har också 3 öres påslag för bra miljöval, så hade jag skippat det så hade jag landat på 1,35 kr/kWh.
Mitt elpris varierade för övrigt mellan 0,44:-/kWh i maj som lägsta och upp till 0,75:-/kWh i december som högsta.
Min fasta avgift är högre också. Ligger på 7016:- per år (6056:- Vattenfall, 960:- God El).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Nej jag har Upplands Energi.Legato skrev:Blev nyfiken och kollade mina motsvarande. Undrar varför det diffar så pass mycket. Antar du ej har Vattenfall som nätleverantör med din mycket lägre elöverföringsavgift?:Verdi skrev:Mina rörliga avgifter är:
Elöverföringsavgift öre/kWh: 23,13 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 43,38 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 76,93 öre/kWh
Totalt: 1,43 kr/kWh
Elöverföringsavgift öre/kWh: 34,00 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 41,00 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 63,10 öre/kWh
Totalt: 1,38 kr/kWh
Jag har timavtal men är inte så flitig med att anpassa mig efter det annat än att elbilarna laddar på natten. Har också 3 öres påslag för bra miljöval, så hade jag skippat det så hade jag landat på 1,35 kr/kWh.
Mitt elpris varierade för övrigt mellan 0,44:-/kWh i maj som lägsta och upp till 0,75:-/kWh i december som högsta.
Min fasta avgift är högre också. Ligger på 7016:- per år (6056:- Vattenfall, 960:- God El).
Kollar jag decemberfakturan ser det lite annorlunda ut.
Elöverföringsavgift öre/kWh: 18,50 öre/kWh
Energiskatt öre/kWh: 33,10 öre/kWh
Rörligt elpris inklusive påslag & elcertifikat: 61,94 öre/kWh
Totalt: 1,13:-/kWh
Priset är rätt mycket högre nu i januari alltså. Usch.
I november var det nästan exakt samma pris som december. I oktober var det dock 1,07:-/kWh.
Under Q4 ifjol laddade vi 1758.2 kWh hemma på Teslan (enligt TeslaFi) och kanske 750 kWh på i3:an (uppskattning). Snittpris under den perioden har väl varit 1,10:-/kWh så bilarna kostade 920:-/mån i bränsle. För det fick vi ut ca 600 mil på Teslan och 300 mil på i3:an. Lite drygt 3:-/mil alltså. Hade även ca 800 kWh gratisladdning under Q4 som hjälpte till. Hade jag bara laddat hemma så hade elkostnaden varit 3,64:-/mil.
Ska bli spännande att följa detta. TeslaFi är riktigt nice för en statistiknörd som mig.
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
Dom sänkte ju priset delvis i många länder igen efter klagomål.
Men varför inte här i Sverige?
Men varför inte här i Sverige?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: Höjt pris till 2.56kr per kWh.
MrStarhouse skrev:Dom sänkte ju priset delvis i många länder igen efter klagomål.
Men varför inte här i Sverige?
Jodå. https://feber.se/bil/art/392539/tesla_s ... _att_ladd/