Upplevda problem med SuC
Moderator: Redaktion
Upplevda problem med SuC
Har varit på vår andra långresa i Europa nu över sportlovet. Första resan gick till Prag utan några bekymmer mer än ovana vid planering och förbrukning.
Men med senaste resan från Växjö till Bad Gastein i Österrike råkade vi på några problem.
Först var det betydligt hårdare tryck på SuC-systemet nu än i somras. Vi körde ned fredag-lördag och det var lugnt i Danmark men ofta fullt eller nära fullt i Tyskland. Nedresan gick från Rostock över Berlin, München och Salzburg.
Flertalet SuC var rejält utnyttjade, vid ankomst var det mer regel än undantag att fler än hälften av stolparna var upptagna. Samt att även om det fanns ledigt stolp-par fick vi inte ut full effekt på laddningen. Normalt med vår S70d får vi alltid ut 105-114 vid låg soc, men det var vanligt att det bara blev strax över 80 trots eget stolppar och varm bil.
Kan det vara brist på effekt i hela laddstationen som gör en sådan begränsning?
Blir lite längre stopp om effekten blir så låg vid starten vilket gör att stolpen blir upptagen längre och resan blir lite försenad.
Samt, om det nu var så hårt utnyttjat ska det bli än intressantare hur det blir med alla model3 som är på gång ut.
Vi kanske är bortskämda med vår oftast goda tillgänglighet på SuC i Sverige?
Bästa SuC får nog bli Weyarn söder om München, trevligt fik vid en klättringshall, gick tyvärr inte att låta barnen testklättra, men ändå en skön omväxling till motorvägsstoppen.
Men med senaste resan från Växjö till Bad Gastein i Österrike råkade vi på några problem.
Först var det betydligt hårdare tryck på SuC-systemet nu än i somras. Vi körde ned fredag-lördag och det var lugnt i Danmark men ofta fullt eller nära fullt i Tyskland. Nedresan gick från Rostock över Berlin, München och Salzburg.
Flertalet SuC var rejält utnyttjade, vid ankomst var det mer regel än undantag att fler än hälften av stolparna var upptagna. Samt att även om det fanns ledigt stolp-par fick vi inte ut full effekt på laddningen. Normalt med vår S70d får vi alltid ut 105-114 vid låg soc, men det var vanligt att det bara blev strax över 80 trots eget stolppar och varm bil.
Kan det vara brist på effekt i hela laddstationen som gör en sådan begränsning?
Blir lite längre stopp om effekten blir så låg vid starten vilket gör att stolpen blir upptagen längre och resan blir lite försenad.
Samt, om det nu var så hårt utnyttjat ska det bli än intressantare hur det blir med alla model3 som är på gång ut.
Vi kanske är bortskämda med vår oftast goda tillgänglighet på SuC i Sverige?
Bästa SuC får nog bli Weyarn söder om München, trevligt fik vid en klättringshall, gick tyvärr inte att låta barnen testklättra, men ändå en skön omväxling till motorvägsstoppen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Upplevda problem med SuC
Sannolikt ja, kommer ju att ändras med tanke på Model 3. Jag tänker att det borde byggas SuC längs E6/E4 lite tätare för att både ge större geografisk spridning och fler valmöjligheter.frippe skrev:
Vi kanske är bortskämda med vår oftast goda tillgänglighet på SuC i Sverige?
Helsingborg, Jönköping, Kungsbacka, Växjö, Oskarshamn, Borlänge/Falun
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upplevda problem med SuC
Lite lustigt, jag var också nere i Bad Gastein förra veckan.
Jag måste säga att min upplevelse är likadan - ofta ganska fulla stationer och "för dålig" kräm från de stolpar som är lediga. Det blir ju faktiskt ganska stor skillnad på ladd-tid om man bara får ut 60-80kW istället för 115 . . . . Tycker faktiskt inte det är riktigt ok.
Jag ringde dessutom Tesla vid två tillfällen och frågade om det var något fel på de stolpar jag använde, och då fick jag faktiskt svaret att det var det. Man kan ju tycka att det borde gå att visualisera om en stolpe inte funkar fullt ut.
Något som hade gjort stor skillnad hade ju varit om man hade kunnat ladda på färjan Gedser-Rostock. Det blir ju lite "onödiga" stopp för och efter färjan som det är nu. Vidare upptäckte jag vikten av att, om man som vi sov en natt både på resan ner och upp, kunna ladda på hotellet. Det är inte helt enkelt att hitta hotell längs autobahn som har laddning. Eller så är det bara jag som är oduglig på att söka . . . .
//T
Jag måste säga att min upplevelse är likadan - ofta ganska fulla stationer och "för dålig" kräm från de stolpar som är lediga. Det blir ju faktiskt ganska stor skillnad på ladd-tid om man bara får ut 60-80kW istället för 115 . . . . Tycker faktiskt inte det är riktigt ok.
Jag ringde dessutom Tesla vid två tillfällen och frågade om det var något fel på de stolpar jag använde, och då fick jag faktiskt svaret att det var det. Man kan ju tycka att det borde gå att visualisera om en stolpe inte funkar fullt ut.
Något som hade gjort stor skillnad hade ju varit om man hade kunnat ladda på färjan Gedser-Rostock. Det blir ju lite "onödiga" stopp för och efter färjan som det är nu. Vidare upptäckte jag vikten av att, om man som vi sov en natt både på resan ner och upp, kunna ladda på hotellet. Det är inte helt enkelt att hitta hotell längs autobahn som har laddning. Eller så är det bara jag som är oduglig på att söka . . . .
//T
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7060
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Upplevda problem med SuC
Det är lustigt hur olika upplevelser vi har haft, det måste väl bero på att belastningen på SuC varierar väldigt mycket över tid?
Jag har kört många långresor i Europa, senast Stockholm-Barcelona ToR i oktober, ett par gånger till Kroatien (via Bad Gastein en gång för övrigt, trevligt ställe!), till Berlin etc. och jag har aldrig någonsin fått vänta på att få ladda.
Jag har knappt ens haft reducerad effekt, det närmaste var en gång i Middelfart när jag rullade in på den sista lediga platsen, men bilen bredvid måste ha varit nästan färdig eftersom jag fick 90kW+ från start.
Det absolut vanligaste har varit att jag har varit helt ensam, och i princip alla andra tillfällen har det varit 1-2 andra bilar på stationen.
/fth
Jag har kört många långresor i Europa, senast Stockholm-Barcelona ToR i oktober, ett par gånger till Kroatien (via Bad Gastein en gång för övrigt, trevligt ställe!), till Berlin etc. och jag har aldrig någonsin fått vänta på att få ladda.
Jag har knappt ens haft reducerad effekt, det närmaste var en gång i Middelfart när jag rullade in på den sista lediga platsen, men bilen bredvid måste ha varit nästan färdig eftersom jag fick 90kW+ från start.
Det absolut vanligaste har varit att jag har varit helt ensam, och i princip alla andra tillfällen har det varit 1-2 andra bilar på stationen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Upplevda problem med SuC
Och jag som trodde SuC stod relativt tomma i Tyskland eftersom koncentrationen av Tesla-bilar där inte är så stor?
Det är ju faktiskt oerhört viktigt att detta fungerar. Både för oss som har en Tesla så att vi kan ladda utan att köa, men även för att visa för de som ännu inte har en Tesla eller elbil att det fungerar.
Det är ju faktiskt oerhört viktigt att detta fungerar. Både för oss som har en Tesla så att vi kan ladda utan att köa, men även för att visa för de som ännu inte har en Tesla eller elbil att det fungerar.
Re: Upplevda problem med SuC
Det var en hel del holländare som var på resa till alperna. Samt vi bordbor då.
Tror också det är olika vilken tid man åker. Just helgerna nu på vintern är väl tillsammans med senare delen av juli samt augusuti de mest trafikintensiva kan jag tro, även i Tyskland. Många på genomresa.
Jag ringde aldrig Tesla om laddarna så vet inte om det var kassa eller bara hade reduerad effekt.
Men någon typ av diodsystem på dem vore toppen. Både för att kunna se hur mycket ledig effekt stolpen har samt om den har reducerad effekt av någon annan orsak.
Jo, ladda på färjan hade varit toppen.
Vi upptäckte att Booking inte har rätt uppgifter på flera hotell, vi hade kontakt med tre hotell där booking skrev att de hade laddare men sedan visade det sig att de inte hade det. Vilket även gällde hotellet vi bokat i Bad Gastein. Men de lovade tillgång till schuko uttag, vilkte inte visade sig funka med UMC men då fick vi låna uttag på dera bakgård. Så det löste sig.
Vi hittade ett hotell 10minuter från autobahn som hade destinationsladdare, det tyckte vi var ok så vi vaknade på lördagen med fullladdad bil vilket var klart värt det lilla extra i pris det hotellet kostade.
Tror också det är olika vilken tid man åker. Just helgerna nu på vintern är väl tillsammans med senare delen av juli samt augusuti de mest trafikintensiva kan jag tro, även i Tyskland. Många på genomresa.
Jag ringde aldrig Tesla om laddarna så vet inte om det var kassa eller bara hade reduerad effekt.
Men någon typ av diodsystem på dem vore toppen. Både för att kunna se hur mycket ledig effekt stolpen har samt om den har reducerad effekt av någon annan orsak.
Jo, ladda på färjan hade varit toppen.
Vi upptäckte att Booking inte har rätt uppgifter på flera hotell, vi hade kontakt med tre hotell där booking skrev att de hade laddare men sedan visade det sig att de inte hade det. Vilket även gällde hotellet vi bokat i Bad Gastein. Men de lovade tillgång till schuko uttag, vilkte inte visade sig funka med UMC men då fick vi låna uttag på dera bakgård. Så det löste sig.
Vi hittade ett hotell 10minuter från autobahn som hade destinationsladdare, det tyckte vi var ok så vi vaknade på lördagen med fullladdad bil vilket var klart värt det lilla extra i pris det hotellet kostade.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Upplevda problem med SuC
Hur bar ni er åt för att hitta hotellet med destinationsladdare? Vad är smidigaste sättet att söka på?
Vi bodde på Mondi Bellevue i Bad Gastein. När jag kontaktade dem innan nerresa fick jag besked att det inte gick att ladda vid hotellet, men när vi kom fram var de väldigt service minded och ordnade så att jag kunde ladda fullt via 230.
//T
Vi bodde på Mondi Bellevue i Bad Gastein. När jag kontaktade dem innan nerresa fick jag besked att det inte gick att ladda vid hotellet, men när vi kom fram var de väldigt service minded och ordnade så att jag kunde ladda fullt via 230.
//T
Re: Upplevda problem med SuC
Hur väl fungerande Tesla inbyggda funktion som visar näraliggande SuC när man är ute och kör i Europa ?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Upplevda problem med SuC
Typ 100%..anna__ skrev:Hur väl fungerande Tesla inbyggda funktion som visar näraliggande SuC när man är ute och kör i Europa ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Upplevda problem med SuC
Delta1 skrev:Hur bar ni er åt för att hitta hotellet med destinationsladdare? Vad är smidigaste sättet att söka på?
Vi bodde på Mondi Bellevue i Bad Gastein. När jag kontaktade dem innan nerresa fick jag besked att det inte gick att ladda vid hotellet, men när vi kom fram var de väldigt service minded och ordnade så att jag kunde ladda fullt via 230.
//T
https://tesla.com/sv_SE/findus
Re: Upplevda problem med SuC
Jag kan även rekommendera appen Chargemap (Chargemap.com) som har bra teckning av tillgängliga laddstolpar i mellan/Sydeuropa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Upplevda problem med SuC
Använd dock inte Booking.com. Deras uppgifter är inte tillförlitliga.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Upplevda problem med SuC
Konstigt att de inte snabbt fixar laddare om de är trasiga. Är ju extremt sällan problem med det i Sverige imo.
De flesta SUC består väl av 8*16,5 kW-laddare (eller är det 9?), är ett par av dem trasiga så blir väl resultatet det som beskrivits här.
De flesta SUC består väl av 8*16,5 kW-laddare (eller är det 9?), är ett par av dem trasiga så blir väl resultatet det som beskrivits här.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Upplevda problem med SuC
Hotellet i Bad Gastein hittade jag via Booking, men som sagt stämde inte deras uppgifter om laddning, men det löste hotellet efter att jag frågat.Delta1 skrev:Hur bar ni er åt för att hitta hotellet med destinationsladdare? Vad är smidigaste sättet att söka på?
Vi bodde på Mondi Bellevue i Bad Gastein. När jag kontaktade dem innan nerresa fick jag besked att det inte gick att ladda vid hotellet, men när vi kom fram var de väldigt service minded och ordnade så att jag kunde ladda fullt via 230.
//T
Andra boenden är en mix mellan Teslas sida över deras destiantionsladdare, som redan länkats.
I Tyskland och Österrike fungerar denna sidan bra:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Sedan redan nämnda innan.
Model Y LR.
Model S70D