CCS-konverterade laddare och hastighet
Moderator: Redaktion
CCS-konverterade laddare och hastighet
Jag har en X90D och har gjort flera långresor i Europa. Därav har jag stor erfarenhet och bra känsla för hur Superchargers beter sig och vad som påverkar hastigheten. För närvarande är vi i Frankrike på sportlovsresa och på vägen ner gjorde jag en spaning. Under de 10+ stopp vi gjorde laddade vi ca 50% på "gamla" Supercharger stalls och ca 50% på CCS-konverterade. Normalt får jag ca 110 kW som maxhastighet, det var också vad jag fick på alla de gamla laddarna. På de CCS-konverterade kom jag däremot aldrig över 100, som bäst fick jag 95-99 kW.
Har någon mer gjort en liknande spaning? Kan denna slump vara mer än en slump så att konverteringen faktiskt medfört något mer än bara en till kontakt?
Har någon mer gjort en liknande spaning? Kan denna slump vara mer än en slump så att konverteringen faktiskt medfört något mer än bara en till kontakt?
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Jag kan nästan svära på att jag sett något om 200A resp 260A på de CCS-konverterade stallsen samtidigt som jag har bild på att det är 330A vid ett "gammalt" stall. Någon som är vid en SuC idag som kan jämföra vad el-info-lappen säger på respektive stall? Det skulle ju förklara varför det går långsammare på CCS-varianten om man har en S/X.
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Rassta har rätt!
Som en katt bland hermelinerna smög jag nyss in med min Leaf på Superchargern i Enköping och kollade vad som står på den. Det sitter en märkskylt på laddaren där CCS-kabeln och Typ 2-kabeln gå in i laddaren. Den är märkt 270 A på CCS sidan och 210 A på Typ 2-sidan.
Som en katt bland hermelinerna smög jag nyss in med min Leaf på Superchargern i Enköping och kollade vad som står på den. Det sitter en märkskylt på laddaren där CCS-kabeln och Typ 2-kabeln gå in i laddaren. Den är märkt 270 A på CCS sidan och 210 A på Typ 2-sidan.
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Spännande. Verkar som att man, verkligen, ska hålla sig borta från CCS-stallsen med S/X då gissar jag...
Här är en bild på icke-CCS-stall i Uppsala:
Här är en bild på icke-CCS-stall i Uppsala:
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Undrar om de använde två ledare från den gamla kabeln till CCS och två ledare till den nya Typ 2-kontakten?
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Hur går det ihop med att S/X ska få högre laddhastighet med ny programvara, bilen bättre men SuC sämre
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Skulle vara mycket förvånad. När jag träffade elektrikern från Norrbotten som repade en av Sollentunas gamla kablar som pajade, visade han hur snabbt de bytte eller kompletterade med nya CCS-kablaget. Fick inte alls bilden att något annat än extrakabeln ändras hårdvarumässigt. Det skulle i sådant fall betyda att de på något sätt mjukvarubegränsar laddningen via Type 2/Tesla kabeln?snoken skrev:Jag har en X90D och har gjort flera långresor i Europa. Därav har jag stor erfarenhet och bra känsla för hur Superchargers beter sig och vad som påverkar hastigheten. För närvarande är vi i Frankrike på sportlovsresa och på vägen ner gjorde jag en spaning. Under de 10+ stopp vi gjorde laddade vi ca 50% på "gamla" Supercharger stalls och ca 50% på CCS-konverterade. Normalt får jag ca 110 kW som maxhastighet, det var också vad jag fick på alla de gamla laddarna. På de CCS-konverterade kom jag däremot aldrig över 100, som bäst fick jag 95-99 kW.
Har någon mer gjort en liknande spaning? Kan denna slump vara mer än en slump så att konverteringen faktiskt medfört något mer än bara en till kontakt?
P3D | Shareholder
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Det stämmer att de flesta (dock inte alla) konverterade stolpar för närvarande begränsar effekten till drygt 90kW för S/X. Tesla är medvetna om problemet och arbetar med att lösa det.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Laddar i Arboga nu. Samtliga 14 platser är CCSade och jag får max 98kW. Känns rätt trist när man brukar få 116kW.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Kan det vara nån muppgradering i bilarna som ställer till det ?
Märker ingen skillnad på de nya med CCS.
Är laddkurvan annars densamma ?
Märker ingen skillnad på de nya med CCS.
Är laddkurvan annars densamma ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Samma kurva i övrigt skulle jag säga. Visst slår det bara några minuter, men det är rätt irriterande ändå. Allt är förlåtet om dom fixar en laddare i Laxå dockGustafsson skrev:Kan det vara nån muppgradering i bilarna som ställer till det ?
Märker ingen skillnad på de nya med CCS.
Är laddkurvan annars densamma ?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Upplever att det är väldigt olika mellan SuC. Har en S70D vilket tar rejäl laddeffekt på låg SoC.
Laddade på Tystberga förra söndagen, kom in med 8% och fick ganska direkt 114kw, helt enligt vad som varit tidigare.
Igår, stannade till på Ödeshög, kom visserligen in med 20% och då brukar jag få över 100kw, men fick max 80kw. Det var i övrigt relativt tomt och delade ingen stolpe med någon.
Så det verkar vara något skumt på något sätt. För dessa skillnader har jag inte upplevt före ccs kom in i bilden. Visst ok, någon trasig laddare men i så fall har de ökat sedan konverteringen.
Laddade på Tystberga förra söndagen, kom in med 8% och fick ganska direkt 114kw, helt enligt vad som varit tidigare.
Igår, stannade till på Ödeshög, kom visserligen in med 20% och då brukar jag få över 100kw, men fick max 80kw. Det var i övrigt relativt tomt och delade ingen stolpe med någon.
Så det verkar vara något skumt på något sätt. För dessa skillnader har jag inte upplevt före ccs kom in i bilden. Visst ok, någon trasig laddare men i så fall har de ökat sedan konverteringen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Jung med 8% kvar blev max 88kW sett över hela sessionen till 62%
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: CCS-konverterade laddare och hastighet
Hmm har också en 70D och upplevde lägre hastighet förra fredagen då jag körde Halmstad-Huddinge ToR över dan. Fick max 80 kW i Ödeshög o Tystberga men hade då inte helt tomt batteri. På vägen tillbaka kom jag fram med 0% och då fick jag strax under ca 118 kW som vanligt...kopplade aldrig att det hade med ombyggnaden att göra. Alla borde väl vara ombyggda nu? Men nåt skumt är det. Fler bilar som laddade på vägen upp men jag hade alltid stolpe med egen siffra.frippe skrev:Upplever att det är väldigt olika mellan SuC. Har en S70D vilket tar rejäl laddeffekt på låg SoC.
Laddade på Tystberga förra söndagen, kom in med 8% och fick ganska direkt 114kw, helt enligt vad som varit tidigare.
Igår, stannade till på Ödeshög, kom visserligen in med 20% och då brukar jag få över 100kw, men fick max 80kw. Det var i övrigt relativt tomt och delade ingen stolpe med någon.
Så det verkar vara något skumt på något sätt. För dessa skillnader har jag inte upplevt före ccs kom in i bilden. Visst ok, någon trasig laddare men i så fall har de ökat sedan konverteringen.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot