Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kvasi
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 okt 2018 20:42
Ort: Tyresö, Stockholm

Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av kvasi »

Tips på vilken väg till Björnrike från Sthlm? Helst åker jag via Hudiksvall, men tycker det ser lite tight ut med laddningen Gävle-Björnrike.. Någon med erfarenhet?
Alternativ att ladda på ex Clever Hudiksvall (43 kW), alltför för att slippa åka ABRP's föreslagna väg via Mora?
Thx!
S85D 2015
MS85D 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag körde Mora i år med min S75D mest för att det kändes kul att besöka Mora SuC men jag skulle påstå att jag gillar den vägen mer ändå. Lite långsammare men jag tycker vägarna genom skogen åt det hållet är trevligare än om man kommer från Ljusdal. Fördel är ju också att man inte behöver bli beroende av någon chademo om det blir dåligt väder.
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av Chrille »

Jag körde i höstas Stockholm-Enköping-Mora-Sveg-Tänndalen. Trevlig väg. Roligare än via Hudiksvall som jag alltid körde med mina ICE-bilar.
Startade med 70% , toppade upp i Enköping SuC och Mora SuC, laddade på lite i Sveg (Chademo, betalas via Laddkoll).
Motsvarande åt andra hållet. Ladda upp gratis i Vemdalen, sedan lite i Sveg, Mora SuC och sist Enköping SuC igen.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av Legato »

Jag brukar ta SUC Gävle och sedan Chademo Ljusdal. Finns ju många "backups" om den är upptagen. Tycker OKQ8an i Ljusdal är trevlig, samt helt ok restaurang över gatan samt smidigt med mataffär nära (så kan man handla lite mat inför Vemdalen). Bara åkt en gång över Mora men tyckte det tog märkbart längre tid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Jag brukar ta SUC Gävle och sedan Chademo Ljusdal. Finns ju många "backups" om den är upptagen. Tycker OKQ8an i Ljusdal är trevlig, samt helt ok restaurang över gatan samt smidigt med mataffär nära (så kan man handla lite mat inför Vemdalen). Bara åkt en gång över Mora men tyckte det tog märkbart längre tid.
Mitt problem jag har med Ljusdal är att det är inget roligt ställe att äta på och Gävle är ofta för tidigt för det (beroende på när man kommer iväg såklart). Via Mora så passar stoppen bra för schemat så att säga då man kan ta en toapaus och köpa något att dricka i Gävle och sen äta i Mora så behöver man aldrig vänta på bilen. Nästa vintern kan man ju hoppas att det finns både Sveg och Hudiksvall för då har man alla val!
magapp
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 sep 2017 14:37

Re: Stockholm - Björnrike - vilken väg?

Inlägg av magapp »

Jag kör ofta sthlm till björnrike. Tidigare alltid via Mora. Det passar som sagt ofta bra med mattider. Nackdel är att vägen är ganska dålig att köra på.

Sedan började jag köra via Gävle. Tanka så mycket det går och äta. Diners är i mina ögon skräp och OKQ8 betydligt bättre, även om det inte är någon höjdare. Efter Gävle ladda i några minuter i Sveg. Passar i regel bra med mattider.

Nu har jag kommit på att jag kan skippa Sveg. Kommer hela vägen från Gävle till Björnrike, även om det är på gränsen. Kör 100X.
Skriv svar