V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av bjelkeman »

Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Det blir intressant att se hur det jämkas med det följande, från Teslas pressrelease.
Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V3

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: V3

Inlägg av gellerstam »

I videon som Tesla släppt på div. sociala medier så räknar mi/hr upp snabbt till 1000. Detta medans kW också räknar upp. Men medans mi/hr kommer till 1000 och stannar där så fortsätter kW att räkna upp en bit till? Vid 246kW så stannar mi/hr på 1000 medans kW pinar vidare till 256kW ?!?

Hur får man ihop den ekvationen? Eller är det helt enkelt en film som de gjort för reklamen, d.v.s. ej en verklig laddning.

https://twitter.com/Tesla/status/1103509560495505408
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag reagerade också på det. Illa fejkad reklamfilm. Tesla var mer noga med sånt förut :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Porsche skryter ju om att de kan ladda i 1600km/h med sin nya Taycan.

Men det klarar ju Tesla 3 tydligen också.
1000miles/h =1600km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V3

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: V3

Inlägg av jpetters »

chaffis75 skrev:
fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
chaffis75 skrev:
fth skrev:
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth
De blir ju kul att komma dit som bil 2 om den första redan tar 145 kW, ja du får 0 kW och får snällt vänta på att den andra bilen börjar ramps ner..
Kanske inte helt bra lösning på v2 laddare. Kanske ska kravet vara att man är ensam på laddaren för att få 145kw.
Högst sannolikt krävs det att man är ensam på laddparet.
Ja, det kommer gissningsvis fördelas ungefär enligt dagens modell.

Laddarna har ju x antal moduler som fördelas mellan bilarna, det är alltså inte kontinuerligt reglerbar fördelning.

En bil som laddar 145kW kommer alltså sannolikt att begränsas till dagens max, dvs c:a 110kW, när nästa bil pluggar in på samma par.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V3

Inlägg av 12man »

Regeln idag är att bil2 alltid får minst 30KW om den kan ta emot det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3

Inlägg av fth »

Det här skrev jag tidigare i en annan tråd om laddeffekter:
Det finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.

Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.

Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: V3

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...
S o X får värmeöverskott i batteriet vid Supercharging, så att då skicka in värme innan laddning, för att tjäna 10 min? Har inte 3an motsvarande kylbehov vid suc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.

Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: V3

Inlägg av kler »

TiborBlomhall skrev:
Jo, först värma batterierna så att laddning kan starta snabbare, sedan måste de kylas för att inte överhettas.

Det är helt enkelt så att batterierna ska ha konstant rumstemperatur. Kring 20 grader fungerar de mest optimalt.
Enkelt.

Bild
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: V3

Inlägg av oscfor »

Kolla skillnaden!

Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: V3

Inlägg av bjelkeman »

oscfor skrev:
Kolla skillnaden!

Screen Shot 2019-03-07 at 15.29.53.png
Screen Shot 2019-03-07 at 15.29.41.png
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Precis. När man pratar om laddeffekt (eller all effekt egentligen) så finns det ju en mängd faktorer som kan begränsa. Dubbla spänningen för att kunna dubbla effekten gör ju att strömmen inte ökar i laddarens kablage, bilens kablage, interna ledningar/säkringar/kontaktorer i batteriet osv. Däremot så blir strömmen in i varje battericell den dubbla.

* Är det battericellerna som begränsar vinner man inget på att gå upp i spänning.

* Är det övriga komponenter som begränsar vinner man på att gå upp i spänning.

Med andra ord har Porsche i Taycan ett batteri där cellerna klarar att laddas med höga strömmar, men för att inte behöva superbiffiga kablar och andra interna komponenter i batteriet kör man på en högre systemspänning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: V3

Inlägg av Remuz »

Skulle min X kunna trycka på 140kW mellan 8% och 50% skulle jag tycka det är toppen. Men än bättre att få 88kW trots att jag delar med någon.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: V3

Inlägg av jpetters »

Remuz skrev:
Skulle min X kunna trycka på 140kW mellan 8% och 50% skulle jag tycka det är toppen. Men än bättre att få 88kW trots att jag delar med någon.
Helt klart en stor förbättring om det skulle vara säkert att man får den laddhastigheten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Precis. När man pratar om laddeffekt (eller all effekt egentligen) så finns det ju en mängd faktorer som kan begränsa. Dubbla spänningen för att kunna dubbla effekten gör ju att strömmen inte ökar i laddarens kablage, bilens kablage, interna ledningar/säkringar/kontaktorer i batteriet osv. Däremot så blir strömmen in i varje battericell den dubbla.

* Är det battericellerna som begränsar vinner man inget på att gå upp i spänning.

* Är det övriga komponenter som begränsar vinner man på att gå upp i spänning.

Med andra ord har Porsche i Taycan ett batteri där cellerna klarar att laddas med höga strömmar, men för att inte behöva superbiffiga kablar och andra interna komponenter i batteriet kör man på en högre systemspänning.
Vore lite intressant att veta hur Porsche gör. De ska ju både kunna ladda på 800V 350kW och 400V 175kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: V3

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Om Tesla med 400V klarar 250kW laddning.
Om man då ökar till 800V, borde man ju kunna ladda i 500kW.

"När Audi påbörjade sin lansering av E-tron gjorde man stor sak av att modellen har 150 kW-laddning. En siffra som innebär att den tyska suven laddar snabbast av alla på marknaden. Men 150 kW kan snart ses som snigelladdning.
I bayerska Jettingen-Scheppach har ett teknikkonsortium med bland annat Allego, BMW, Porsche och Siemens satt upp en ny laddstation med rejäl kräm. Prototypen har en kapacitet på upp till 450 kW och med den räknar man med att kunna ladda de första 100 km på mindre än tre minuter. En full laddning (10-80 procent SOC) ska vara avklarat på en kvart."
https://www.nyteknik.se/fordon/har-kan- ... et-6942545
Det behöver det verkligen inte betyda, att öka spänningen betyder bara att strömmen blir mindre till bilen och att kablarnas tjocklek inte behöver ökas men man måste fortfarande kolla på antal C batterierna utsätts för. Tidigare har Tesla bara låtit bilarna gå upp till max 1,5C och nu går det väll upp till 3C, men att därifrån gå till 6C är betydligt mer komplicerat än att ändra spänning i bilarna. Roadstern skulle nog kunna klara 500 kW om den använder 800V och Tesla bygger laddarna så kraftfulla men det är ju knappast en bil för massproduktion.
Precis. När man pratar om laddeffekt (eller all effekt egentligen) så finns det ju en mängd faktorer som kan begränsa. Dubbla spänningen för att kunna dubbla effekten gör ju att strömmen inte ökar i laddarens kablage, bilens kablage, interna ledningar/säkringar/kontaktorer i batteriet osv. Däremot så blir strömmen in i varje battericell den dubbla.

* Är det battericellerna som begränsar vinner man inget på att gå upp i spänning.

* Är det övriga komponenter som begränsar vinner man på att gå upp i spänning.

Med andra ord har Porsche i Taycan ett batteri där cellerna klarar att laddas med höga strömmar, men för att inte behöva superbiffiga kablar och andra interna komponenter i batteriet kör man på en högre systemspänning.
Vore lite intressant att veta hur Porsche gör. De ska ju både kunna ladda på 800V 350kW och 400V 175kW.
Antingen har de en DC/DC mellan laddingången och batteriet som de använder vid 400V-laddning eller så kan de fysiskt koppla om modulerna inne i batteriet. Förmodligen det första alternativet. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V3

Inlägg av Zalman3 »



Tesla V3 Supercharging Experience
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: V3

Inlägg av Daniel R »


Laddarna har ju x antal moduler som fördelas mellan bilarna, det är alltså inte kontinuerligt reglerbar fördelning.

En bil som laddar 145kW kommer alltså sannolikt att begränsas till dagens max, dvs c:a 110kW, när nästa bil pluggar in på samma par.
Nej, med V3 delar två bilar inte längre på samma effekt. En modul per landställ.

https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Skriv svar