Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: V3

Inläggav Teslaägare jpetters » 07 mar 2019 06:02

vigge50 skrev:Okej, dröjer till Q4 innan det kommer till Europa :(

https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging


Man kan väl misstänka att CCS krävs och i Q4 finns det på även på S och X.
För Teslas Type2 klarar väl inte så mycket effekt?
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Arachnid satin black
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1151
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: V3

Inläggav Teslaägare frippan » 07 mar 2019 06:04

Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna
Referralkod: fredrik69135

Re: V3

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 07 mar 2019 06:12

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.

Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.


Det vore en efterlängtad funktion.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.


Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.

Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.


Men om det är kallt och jag har tex 20% kvar i batteriet.
Då skulle jag vilja kunna slå på batterivärme både i appen och i bilen.
Jag laddar i princip bara på SuC eftersom jag dels reser mycket och dels inte kan ladda hemma.
Är det -30 tar det VÄLDIGT lång tid att ladda.
Och bor man i Norrland är det ofta rejält kallt.
Kunde jag själv se till att batteriet är varmt vid SuC laddning skulle det hjälpa mycket.

Nu får man gasa på rejält innan laddning så man värmer batteriet lite i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1963
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: V3

Inläggav Teslaägare OlleBack » 07 mar 2019 06:23

Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Re: V3

Inläggav Teslaägare kler » 07 mar 2019 06:40

OlleBack skrev:Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)
Så om man är en riktig gourmet, då ska man se till att skaffa en bil med enbart enfasladdning ;)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Reserverat Model 3 [mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 887
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: V3

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 mar 2019 06:44

OlleBack skrev:Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)


Ja så är det ju om man bara har ett stopp (eller flera och lägre hastigheter). Men skall man köra 21 mil mellan laddare i kyla och motorväg så blir det ju lite jobbigare då man oftast inte behöver äta flera gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1388
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: V3

Inläggav Teslaägare fth » 07 mar 2019 06:57

OlleBack skrev:Nä det var bättre förr!! ;)

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1169
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: V3

Inläggav Teslaägare Bjelke » 07 mar 2019 07:12

Laban skrev:
Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?


Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.

Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
S85-14 AP1 Till salu
S75D-18
SP100DL lev. MAj
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 11133
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: V3

Inläggav Mickep » 07 mar 2019 07:12

Det mest intressanta är väl vad model3 s x får vid 350 kw laddarna, det sätter lite press på dem nu. Suc dröjer ju något halvår, men det finns laddare nu som utger sig för att vara något det nu måste bevisa.
Det är en dubbleringar maxhastigheten men tror inte det blir en halverad laddtid då laddkurvan ser ut som den gör.
Mickep
 
Inlägg: 1403
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V3

Inläggav Henrik Torphammar » 07 mar 2019 07:16

Alla andra har för varma batterier, Tesla måste aktivt värma sina... ja ja :lol:
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1178
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.