Sida 3 av 9

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:02
av jpetters
vigge50 skrev:
Okej, dröjer till Q4 innan det kommer till Europa :(

https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
Man kan väl misstänka att CCS krävs och i Q4 finns det på även på S och X.
För Teslas Type2 klarar väl inte så mycket effekt?

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:04
av frippan
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:12
av Zalman3
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
OfarligTesla skrev:
Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.

Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Det vore en efterlängtad funktion.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.
Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.
Men om det är kallt och jag har tex 20% kvar i batteriet.
Då skulle jag vilja kunna slå på batterivärme både i appen och i bilen.
Jag laddar i princip bara på SuC eftersom jag dels reser mycket och dels inte kan ladda hemma.
Är det -30 tar det VÄLDIGT lång tid att ladda.
Och bor man i Norrland är det ofta rejält kallt.
Kunde jag själv se till att batteriet är varmt vid SuC laddning skulle det hjälpa mycket.

Nu får man gasa på rejält innan laddning så man värmer batteriet lite i alla fall.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:23
av OlleBack
Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:40
av kler
OlleBack skrev:
Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)
Så om man är en riktig gourmet, då ska man se till att skaffa en bil med enbart enfasladdning ;)

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:44
av OfarligTesla
OlleBack skrev:
Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.

Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.

All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.

Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.

Nä det var bättre förr!! ;)
Ja så är det ju om man bara har ett stopp (eller flera och lägre hastigheter). Men skall man köra 21 mil mellan laddare i kyla och motorväg så blir det ju lite jobbigare då man oftast inte behöver äta flera gånger.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 06:57
av fth
OlleBack skrev:
Nä det var bättre förr!! ;)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu! :D

/fth

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 07:12
av Bjelke
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 07:12
av Mickep
Det mest intressanta är väl vad model3 s x får vid 350 kw laddarna, det sätter lite press på dem nu. Suc dröjer ju något halvår, men det finns laddare nu som utger sig för att vara något det nu måste bevisa.
Det är en dubbleringar maxhastigheten men tror inte det blir en halverad laddtid då laddkurvan ser ut som den gör.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 07:16
av Henrik Torphammar
Alla andra har för varma batterier, Tesla måste aktivt värma sina... ja ja :lol:

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 07:24
av jpetters
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 07:27
av Laban
Mickep skrev:
Det mest intressanta är väl vad model3 s x får vid 350 kw laddarna, det sätter lite press på dem nu. Suc dröjer ju något halvår, men det finns laddare nu som utger sig för att vara något det nu måste bevisa.
Det är en dubbleringar maxhastigheten men tror inte det blir en halverad laddtid då laddkurvan ser ut som den gör.
Frågan är väl om laddkurvan är begränsad via mjukvara. I Model 3's fall kanske med tanke på S/X kapacitet. Men efter prissänkningen samt V3 release och höjning till 250 kW så finns det ingen anledning att hålla tillbaka. I dagsläget är det väl 40-50 kW vid 80%, hade gärna sett 100 kW. Fast man ska väl inte klaga direkt efter dessa nyheter, 250 kW max var långt mycket mer än jag förväntade mig. Dessutom är det tydligen så att även SR ska klara det. Ska vi gissa på att ett pack med färre celler helt är lättare att kyla (Ionic..). Det ena motverkar det andra.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:03
av Geni87
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:11
av chaffis75
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:16
av vigge50
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
Om vi antar att Tesla har 400V på batterierna så kommer supercharger V3 ge 625A för att klara 250 kW. Om man är begränsad till 500A så bör man kunna få ut 200 kW.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:18
av Geni87
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
500 A är maxströmmen som jag har sett, vilket de ska kunna leverera mellan 200 och 920 V. För 400 V blir det då 200 kW, förutsatt att bilen klarar det. :)

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:19
av Geni87
vigge50 skrev:
chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?
Om vi antar att Tesla har 400V på batterierna så kommer supercharger V3 ge 625A för att klara 250 kW. Om man är begränsad till 500A så bör man kunna få ut 200 kW.
Yep, spänningen ökar ju dock med ökande SoC, vet inte vad ett M3-batteri har i början av en laddcykel t.ex. Men 400 V är nog snarare mot slutet.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:20
av Zalman3
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.


Re: V3

Postat: 07 mar 2019 08:53
av bjelkeman
Edit: Läs Tibors artikel först. (Sover aldrig karln?) ;)
http://teslaclubsweden.se/supercharger-v3/


https://www.tesla.com/sv_SE/blog/introd ... edirect=no
Introducing V3 Supercharging
The Tesla Team 6 mars 2019
Tesla has more than 12,000 Superchargers across North America, Europe, and Asia and our network continues to grow daily: more than 99% of the U.S. population is covered by the network, and we anticipate similar coverage in Europe by the end of 2019. Recently, we passed 90% population coverage in China and are growing that number quickly. However, in order to drive continued electric vehicle adoption and further accelerate the world’s transition to sustainable energy, charging needs to be even faster, and the number of vehicles able to charge at a location in a day needs to be significantly higher. Today, we’re unveiling V3 Supercharging, the next step in the growth of Tesla’s Supercharger network. V3, which is born from our experience building the world’s largest grid-connected batteries, enables our vehicles to charge faster than any other electric vehicle on the market today.

Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.


Supercharger stations with V3’s new power electronics are designed to enable any owner to charge at the full power their battery can take – no more splitting power with a vehicle in the stall next to you. With these significant technical improvements, we anticipate the typical charging time at a V3 Supercharger will drop to around 15 minutes.

On-Route Battery Warmup
New Supercharging infrastructure isn’t the only way we are improving our customers’ charging experience. Beginning this week, Tesla is rolling out a new feature called On-Route Battery Warmup. Now, whenever you navigate to a Supercharger station, your vehicle will intelligently heat the battery to ensure you arrive at the optimal temperature to charge, reducing average charge times for owners by 25%.

This combination of higher peak power with V3, dedicated vehicle power allocation across Supercharger sites, and On-Route Battery Warmup enables customers to charge in half the time and Tesla to serve more than twice the number of customers per hour. Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.


With Model 3 now shipping globally in high volumes and Model Y on the way, V3 Supercharging enables us to deliver the fastest production charging experience at an unprecedented scale compared to other electric vehicle manufacturers. By increasing the number of vehicles we’re able to charge at each Supercharger in a day, the investment we’re making in our network will go significantly further with every V3 station deployed. Paired with other savings, these efficiencies will translate to an increased pace of investment for Superchargers moving forward, with a continued focus on getting to 100% ownership coverage across all regions we operate. With thousands of new Superchargers coming online in 2019, the launch of V3, and other changes we’re making to improve throughput, the Supercharger network will be able to serve more than 2x more vehicles per day at the end of 2019 compared with today – easily keeping pace with our 2019 fleet growth.

Beginning today, we’re opening the first public beta site in the Bay Area, which will incrementally be made available to owners in Tesla’s Early Access Program. We’re launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we’ll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online. Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:01
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:14
av bjelkeman
Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla Björn visar ju tydligt att man begränsar till 120kW laddhastighet idag för Tesla 3.
Men 10-50% på 16 minuter är snabbt!
10-80% på 36 minuter.

Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Det blir intressant att se hur det jämkas med det följande, från Teslas pressrelease.
Additionally, we are also unlocking 145kW charge rates for our 12,000+ V2 Superchargers over the coming weeks.

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:26
av fth
Gustafsson skrev:
Likriktarna som förser SuC med strömmen klarar inte mer effekt idag. Det berättade teknikern jag pratade med vid SuC ombyggnaden i Torsby.
Nja, dom klarar ju minst 145kW, annars skulle ju bil nr 2 på ett laddpar få 0kW när första bilen får 120kW.

/fth

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:28
av Bjelke
jpetters skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer att
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.

Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren :lol:
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?
Ja det blir nog inte många kWh, typ knappt mätbart antar jag...

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:32
av gellerstam
I videon som Tesla släppt på div. sociala medier så räknar mi/hr upp snabbt till 1000. Detta medans kW också räknar upp. Men medans mi/hr kommer till 1000 och stannar där så fortsätter kW att räkna upp en bit till? Vid 246kW så stannar mi/hr på 1000 medans kW pinar vidare till 256kW ?!?

Hur får man ihop den ekvationen? Eller är det helt enkelt en film som de gjort för reklamen, d.v.s. ej en verklig laddning.

https://twitter.com/Tesla/status/1103509560495505408

Re: V3

Postat: 07 mar 2019 09:35
av TiborBlomhall
Jag reagerade också på det. Illa fejkad reklamfilm. Tesla var mer noga med sånt förut :(