Snabbare SuC v2 (145kW)

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Teslalink »

SuC v2 145kW.PNG
Krävs det firmware i våra bilar eller räcker det att hitta en uppdaterad SuC?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Pontus »

Du måste väl hitta en där båda laddarna på paret är lediga. Kan bli svårt med alla 3or nu :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Teslalink »

Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av tehjimos »

Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Zalman3 »

Teslalink skrev:
SuC v2 145kW.PNG
Krävs det firmware i våra bilar eller räcker det att hitta en uppdaterad SuC?
627 miles blir ju ca 1000km/h!

Jag har aldrig kommit över 480km/h med min S75D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av helix »

Ser ut att bli en riktigt trevlig förbättring även på laddkurvorna på befintliga Superchargers och inte bara toppeffekt!
Kikar man på bilden så ligger effekten på 117kW vid 60% SoC, vilket är rejält mycket högre än dagens laddkurva för Model 3, där den droppar ner under 100kW redan vid 50%.

Bild

https://electrek.co/2019/03/25/tesla-un ... -stations/
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av PatrikS »

Är det bara en mjukvaruuppdatering i bilen som saknades eller kommer man behöva göra något med SUC (igen) ?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Henrik Torphammar »

helix skrev:
Ser ut att bli en riktigt trevlig förbättring även på laddkurvorna på befintliga Superchargers och inte bara toppeffekt!
Kikar man på bilden så ligger effekten på 117kW vid 60% SoC, vilket är rejält mycket högre än dagens laddkurva för Model 3, där den droppar ner under 100kW redan vid 50%.
Detta menar jag är viktigare än toppeffekten. Dvs att du får din effekt som finns tillgänglig bums och inget strulande med för kallt batteri, för varmt batteri, fel månfas eller att man laddar en onsdag förmiddag. Koppla in och BAM full fart. Sen om den fulla farten är 100 eller 145kW kan kvitta. För mig är laddarens effekt snittet över en laddning till önskad procent. En 250kW laddare som bara ger 250kW 10-15% Soc är för mig inte en 250kW laddare egentligen eftersom den så snabbt dalar från sin toppnotering.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Mickep »

om batterier var billiga, där man kunde byta dem vart 5e år, skulle jag ta att batterierna degraderades vid för hög belastning om man kunde få högre laddhastighet längre tid. (men sedan kommer frågan hur mycket billig skall batterierna vara, troligtvis max 5000 kr, vilket inte är realistiskt) så man får nog acceptera att bilens bmu är den som styr hur hög laddhastigheten är och snabbladdaren får helt enkelt finna sig i det.
tigerisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2019 07:54

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av tigerisak »

Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Verdi

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Verdi »

tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av vigge50 »

tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.
Sant, så är det med största sannolikhet.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.

Nyborg i Danmark var den första stationen att supportera 350kW. Sen att det inte finns bilar ute på marknade som kan ta emot det, är ju en annan diskussion :)

https://insideevs.com/first-ionity-350- ... s-denmark/

Verkar dumt att nya stationer som byggs framöver bara har CCS 1.0 kabel. Detta skulle innebära att Ionity skulle behöva byta kablarna vid ett senare tillfälle.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Wahll »

tehjimos skrev:
Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:
Det är väl 3*2 i Falkenberg. Även den som är närmast utfarten ( "drive in" modell) är konverterad. plus två av de tre som är närmast max.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Wahll skrev:
tehjimos skrev:
Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:
Det är väl 3*2 i Falkenberg. Även den som är närmast utfarten ( "drive in" modell) är konverterad. plus två av de tre som är närmast max.
Sen har du 2st på LiDL, 1st vid Preem, 1st vid McDonalds samt en vid MAX....

Skulle det va fullt där med så kanske det finns kräm att limpa till Himle eller Halmstad där det finns fler.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
tigerisak
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mar 2019 07:54

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av tigerisak »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av HelectriC »

någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.
jo, jag menar självklart om de tänker öppna för mer kräm. Teoretiskt klarar de nog väldigt mycket mer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Geni87 »

tigerisak skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
tigerisak skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.
Det är intressant, eftersom tidigare beräkningar som gjorts har förutsatt att TM3 har en max kapacitet på 525A och en nominell spänning på 350V. Detta i sig skulle ju innebära (om jag inte räknar helt galet) en max laddstyrka på 183 kW och upp emot 210 kW wid 400V. Dock lär väl den dra ner på laddstyrkan långt innan batteriet når 400V (420V vid fulladdat). Om v3 levererar 250kW redan vid låg SoC när Model 3's batteri håller runt 300V så skulle detta innebära en strömstyrka på närmre 800A :shock:

Måste ju finnas en begränsning i Model 3 mellan laddport och batteri. Det sitter ju knappast en vätskekyld kabel i bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Inlägg av Elof »

Mickep skrev:
om batterier var billiga, där man kunde byta dem vart 5e år, skulle jag ta att batterierna degraderades vid för hög belastning om man kunde få högre laddhastighet längre tid. (men sedan kommer frågan hur mycket billig skall batterierna vara, troligtvis max 5000 kr, vilket inte är realistiskt) så man får nog acceptera att bilens bmu är den som styr hur hög laddhastigheten är och snabbladdaren får helt enkelt finna sig i det.
Detta. Mycket snack om laddarnas effekt, men det är ju inga större problem att bygga en laddare med en effekt på 2 megawatt. Problemet är att bygga batterier som klarar laddeffekterna utan att ta skada.
Skriv svar