CCS adaptern premiärvisas

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

För de som inte läser Electrek...

https://electrek.co/2019/04/03/tesla-cc ... irst-look/
Given beställning...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av jpetters »

Imponerande smidig!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av OfarligTesla »

Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av bjelkeman »

OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av OfarligTesla »

bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.
210 kW? Snarare 86 kW för ett 100 pack och 74 för 75 packet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av bjelkeman »

OfarligTesla skrev:
bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.
210 kW? Snarare 86 kW för ett 100 pack och 74 för 75 packet.
Ah, läste kW istället för Amp.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19557
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Bjelke »

Hur kan dom ens skriva upp till 120kW om den är begränsad till 210A? Det måste ju vara nåt fel med det...
Ganska värdelöst om det stämmer isf, man kan ju hoppas på andra siffror på den skarpa men det vettifasiken alltså :(
Men förutom det så ser den sjukt smidig ut iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Den är ju ändå 2-3 ggr så snabb som Chademo-adaptern, så är priset OK, blir det ett givet köp, den är ju klart smidigare att ha med sig. Frågan är hur snabbt bilen kan ladda på v3 SuC utan adapter då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Hur kan dom ens skriva upp till 120kW om den är begränsad till 210A? Det måste ju vara nåt fel med det...
Ganska värdelöst om det stämmer isf, man kan ju hoppas på andra siffror på den skarpa men det vettifasiken alltså :(
Men förutom det så ser den sjukt smidig ut iaf! :)
Det spekuleras om att märkningen gäller kanske kontinuerligt användande och att för en laddsession kan de gå över det i perioder.
Gustafsson skrev:
Den är ju ändå 2-3 ggr så snabb som Chademo-adaptern, så är priset OK, blir det ett givet köp, den är ju klart smidigare att ha med sig. Frågan är hur snabbt bilen kan ladda på v3 SuC utan adapter då.
Du menar 1.5-2x så snabb som Chademo? Kag lär köpa en oavsett för det är bra att ha.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.

Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av HenrikC »

Det kan nämnas att även adaptern för GB/T --> Typ 2 har samma märkström: 210A

Eftersom adaptern är luftkyld och värms från båda sidor är så går det väl inte att trycka mycket ström igenom den utan att det blir varmt. Med dubbla batterispänningen hade det inte spelat så stor roll :evil:
Verdi

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.

Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.

Fixar den 86 kW så är den ju i praktiken inte jättemycket långsammare än SuC eftersom effekten bara ligger över 86 kW under en del av laddningen.

Jämfört med ca hälften på Chademo så är det dock en jätteskillnad. 10-80% på 40 minuter på SuC, 50 minuter på CCS, 90 minuter på Chademo?

Funkar för mig! Är ju mest en grej man vill ha i bilen för nödsituationer och inget jag tänker använda frekvent.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Hertsh »

Hoppas att den kommer snart. Det bryr jag mig mest om. Vore kanon att kunna använda på Ionity-laddare för då har vi ytterligare lite fler snabbladdarställen. 86 Kw räcker, men såklart vore det bättre med samma möjlighet att ta emot laddning som via SuC.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.

Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?

Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.

Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av bullen »

fth skrev:
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.

Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?

Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.

Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.

/fth
En kille i USA, Henry Sharp, har ju byggt en helt suverän adapter för Roadster till typ2. Stor som en colaburk. Så det borde inte vara omöjligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av NEO »

Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
CCS adaptern ska teoretiskt klara av max 86kW
Chademon har jag aldrig fått över 48kW, CCS adaptern som visas på bild kommer inte ge några 120kW av förklarliga skäl.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Dubbelt så snabb som chademo vore nog för mig, men mera är mera förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av olarsson »

Har sett den där live in action. Killarna som byggde om SuC till CCS hade med en för att testa nya kablarna och ladda den Modell S de hade med sig. Såg väldigt smidigt ut.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Geni87 »

Gustafsson skrev:
Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
Vad menar du? Är den specad för 210A så är den, dvs högre (kontinuerliga?) strömmar kommer ge en förlusteffekt i adaptern som gör att den riskerar att bli "för" varm.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Gustafsson »

Den måste förstås användas inom sin spec, vad jag menade var.. äsch strunt i det....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5297
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Så, då kan ni sluta träta.
Vad är den högsta laddningshastigheten jag kan få med en CCS Combo 2-adapter?
Alla ägare till Model S och Model X kan i dagsläget ta emot de högsta laddningshastigheterna som ges med V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsätter att validera denna teknik som en del av införandet av V3 Supercharger och kommer ge ytterligare information om högsta laddningshastigheter när den blir tillgänglig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av brynascalle »

Hej
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS adaptern premiärvisas

Inlägg av fth »

brynascalle skrev:
Var hittade du denna text?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar