Nope. SuC måste godkänna bilen som en "behörig Tesla". Antar att amerikanska Teslor inte är upplagda för det europeiska SuC-nätverket.fth skrev:Med en "piratadapter" från CCS till amerikansk Tesla-kontakt enligt mitt inlägg så borde väl det gå att ladda på SuC/CCS?Verdi skrev:Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
/fth
CCS adaptern premiärvisas
Moderator: Redaktion
Re: CCS adaptern premiärvisas
Re: CCS adaptern premiärvisas
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.fth skrev:Menar du fysiskt eller protokoll etc?HelectriC skrev:amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7086
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS adaptern premiärvisas
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.HelectriC skrev:jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.
Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options