Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.
Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.
Det kan nämnas att även adaptern för GB/T --> Typ 2 har samma märkström: 210A
Eftersom adaptern är luftkyld och värms från båda sidor är så går det väl inte att trycka mycket ström igenom den utan att det blir varmt. Med dubbla batterispänningen hade det inte spelat så stor roll
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.
Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.
Fixar den 86 kW så är den ju i praktiken inte jättemycket långsammare än SuC eftersom effekten bara ligger över 86 kW under en del av laddningen.
Jämfört med ca hälften på Chademo så är det dock en jätteskillnad. 10-80% på 40 minuter på SuC, 50 minuter på CCS, 90 minuter på Chademo?
Funkar för mig! Är ju mest en grej man vill ha i bilen för nödsituationer och inget jag tänker använda frekvent.
Hoppas att den kommer snart. Det bryr jag mig mest om. Vore kanon att kunna använda på Ionity-laddare för då har vi ytterligare lite fler snabbladdarställen. 86 Kw räcker, men såklart vore det bättre med samma möjlighet att ta emot laddning som via SuC.
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
En kille i USA, Henry Sharp, har ju byggt en helt suverän adapter för Roadster till typ2. Stor som en colaburk. Så det borde inte vara omöjligt.
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
CCS adaptern ska teoretiskt klara av max 86kW
Chademon har jag aldrig fått över 48kW, CCS adaptern som visas på bild kommer inte ge några 120kW av förklarliga skäl.
Har sett den där live in action. Killarna som byggde om SuC till CCS hade med en för att testa nya kablarna och ladda den Modell S de hade med sig. Såg väldigt smidigt ut.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
Vad menar du? Är den specad för 210A så är den, dvs högre (kontinuerliga?) strömmar kommer ge en förlusteffekt i adaptern som gör att den riskerar att bli "för" varm.
Vad är den högsta laddningshastigheten jag kan få med en CCS Combo 2-adapter?
Alla ägare till Model S och Model X kan i dagsläget ta emot de högsta laddningshastigheterna som ges med V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsätter att validera denna teknik som en del av införandet av V3 Supercharger och kommer ge ytterligare information om högsta laddningshastigheter när den blir tillgänglig.
Hej
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.
Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.
Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options