CCS upptagna av S och X

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Jo-el »

Premiärladdade min trea för första gången i Falkenberg på skärtorsdagen. Jag var vilsen, parkerade vid fel laddare och då kom en trevlig gentleman med en vit model x fram till mig och sa att han skall flytta sin bil så att jag kommer åt CCS-laddaren som han stod vid. Så himla fint bemötande av en annan i gemenskapen. Vi snackade sedan i 10-15 minuter om laddning, långresor mm. Mycket trevligt!
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av frippan »

En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av jonas »

Det är ju viktigt att man ökar på laddeffekten också. Man skall ju inte behöva ladda varannan bara för att få hög Laddström.
Nu för tiden.är det ju så hög kapacitet på batterierna att den prioriterade bilen ofta laddar med full effekt länge, 10-20min

Tidiga modell S kunde ju bara ladda med full fart några minuter. Och då var det ju inget problem i realiteten.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Jeppe_E »

larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av fth »

Detta är ett övergående problem, alla platser skall ha två kontakter inom hyfsat snar framtid.

Vi som vet skillnaden ska förstås undvika att blocka CCS-kontakter i onödan, men jag kommer nog fortfarande prioritera att ställa mig vid outnyttjat laddpar före att lämna en CCS-kontakt öppen "utifallatt". Man får väl helt enkelt vara beredd på att flytta sig om en Model 3 rullar in.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av bjelkeman »

frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Remuz »

bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Alla Model 3 taxi kommer stå där och campa då...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av frippan »

bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Svaret jag fick var att det fanns så mycket ccs laddare i Stockholm.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Jjonas »

Zoidberg skrev:
om alla stolpar byggs om till CCS så är problemet löst.
Undrar om det är Teslas avsikt att göra samtliga stolpar CCSkompatibla?
Så lär det bli. Nästa facelift på X och S lär ha CCS i Europa.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Tellus »

Lugnt vid Ödeshög när jag ladda där idag, en X som ladda på ccs stall
F764882C-6FF4-4C50-998D-EA21C3AA4449.jpeg
744AB284-48A0-4E15-8FC5-A73C56507C42.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av dstr »

rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av larsw »

Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)
Nix, stod därvid lunch.
Författare och bloggare. Model S 2023
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Svenssons »

Har märkt att det just är "mina" stolpar som är uppgraderade på laddplatserna som jag brukar ladda på. Detta har gjort att jag först ställt mig vid stolpen för att sedan upptäcka att den är konverterad och det finns flertalet stolpar utan CCS. Har då flyttat mig men förhoppningsvis så är problemet är övergående rätt snabbt.

Upptäckte igår en Modell S som på en annars tomt Sillekrog/Tystaberg hade tagit en av släpvagnsplatserna, Dvs plats där man kan ladda Model X med släp utan att behöva koppla loss släpet. Dessa platser bör undvikas när det finns flera andra helt lediga och det är tyvärr inget.problem som försvinner snart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av rosjon »

dstr skrev:
rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...
4 laddare ombyggda varav 6A var trasig. dvs 7 platser tillgängliga. Fanns gott om icke ombyggda lediga.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av OfarligTesla »

Kan väl säga att jag optimerar först för laddhastighet, sen för att ladda på icke konverterat.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av rosjon »

Trodde också att det var så de flesta som har X och S skulle göra, men verkade som att de hellre valde de 7 laddplatserna som var ombyggda, trots att de hade en bil sidan om sig. Om de optimerade för laddhastighet fanns det gott om andra alternativ. I slutändan är det inte de som gör fel, de kanske inte vet, och så länge Tesla inte konverterat alla laddare så bör de informera bättre.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av fth »

Bilen borde förstås föreslå laddstolpe, Tesla har ju all nödvändig information, som SoC och önskad laddnivå för alla laddande bilar, vilka stolpar som har CCS och inte, och t.o.m. vilka bilar som är på ingång.

Det vore tämligen enkelt att räkna ut vilken stolpe som är totalt sett bäst och föreslå den.

Då skulle inte detta lämnas upp till individen och vi skulle slippa en massa krångel och irritation, genomströmningen på SuC skulle sannolikt också kunna ökas med kanske tiotals procent under hög belastning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: CCS upptagna av S och X

Inlägg av Daf »

Töre som väl är färskaste platsen har bara CCS + Mennekes. Det tolkar jag som indikation på att allt ska bytas. Tesla har ju en tendens att fixa det nya först, retrofit sedan.
Skriv svar