Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hertsh »

Andreasson skrev:
zyax skrev:
Någon mer laddare i Småland behövs, jag hade gärna tagit Vetlanda eller Värnamo (och lagt ner Toftaholm) men förstår om folk vill ha Växjö (som jag själv inte behöver).
Jag skulle vilja ha en laddare mellan Jung och Arboga, förslagsvis i Laxå eller Mariestad. Dessutom en mellan Enköping och Mora, förslagsvis Borlänge/Säter/Hedemora/Avesta
Borlänge och Sälen vote grymt bra.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Rubiks »

Hertsh skrev:
Andreasson skrev:
zyax skrev:
Någon mer laddare i Småland behövs, jag hade gärna tagit Vetlanda eller Värnamo (och lagt ner Toftaholm) men förstår om folk vill ha Växjö (som jag själv inte behöver).
Jag skulle vilja ha en laddare mellan Jung och Arboga, förslagsvis i Laxå eller Mariestad. Dessutom en mellan Enköping och Mora, förslagsvis Borlänge/Säter/Hedemora/Avesta
Borlänge och Sälen vote grymt bra.
Ser ut att bli en i Djurås. Både bra och dåligt då många väljer vägen över Falun till Rättvik från Borlänge. Men jag gissar att Tesla tycker att lägga den i Falun är för nära Gävle och missar de som kommer från Enköping och Örebro till Borlänge.
Eventuellt försök att lägga den i Borlänge skulle jag tro avvisades av styret i Borlänge direkt det dök upp någon form av papper som det stod elbil eller Tesla på, om jag ska gissa utifrån hur den här kommunen jobbar i vissa frågor.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Tomas L »

Andrewas skrev:
Hei alle svensker

Finnes det offentlige postjournaler søkbare på internet i Sverige? Da kan det lønne seg å sjekke postlistene til de kommuner hvor dere antar nye ladere vil komme og på den måten se om søknadsprosess for bygging er kommet i gang.

Sjekk gjerne disse stedene:
- Sveg
- Hudiksvall
- Norrköping
- Markaryd
- Skurup
- Jäkkvik
- Arvidsjaur
- Gällivare
- Kiruna
- Karesuano

Hvilke flere steder bør sjekkes? Hva med å lage en liste over steder og deretter oppdatere en "sist sjekket dato"?

Jag testade att söka på kungöreslerna på Post- och Inrikes tidningar där man bl a kan söka bygglov. Men jag kunde inte hitta något vid mitt snabba försök. Ska man söka lite längre tillbaka i tiden så kräver det ganska många sökningar då den längsta period man kan söka är en månad i taget. Bolagsverket har väl någon gammal 486:a som står i en garderob och tuggar igenom databasen. :) Jag vet inte heller om jag sökte på rätt sökord eller om det krävs bygglov för att installera Superchargers?

https://poit.bolagsverket.se/poit/Publi ... kungorelse

EDIT: Jag kanske ska lägga till att Arvidsjaur och Skaulo (nära Kiruna) har dykt upp på Teslas egna kartor och att Superchargers kommer att installeras där under 2019. Bra då nordligaste Sverige och Finland hittills har varit en Supercharger-öken.
M3 LR AWD EAP 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:


Jag testade att söka på kungöreslerna på Post- och Inrikes tidningar där man bl a kan söka bygglov. Men jag kunde inte hitta något vid mitt snabba försök. Ska man söka lite längre tillbaka i tiden så kräver det ganska många sökningar då den längsta period man kan söka är en månad i taget. Bolagsverket har väl någon gammal 486:a som står i en garderob och tuggar igenom databasen. :) Jag vet inte heller om jag sökte på rätt sökord eller om det krävs bygglov för att installera Superchargers?

https://poit.bolagsverket.se/poit/Publi ... kungorelse
Reglerna för när det krävs bygglov för laddstation har lättats så det brukar inte komma upp något längre eller så sker själva ansökan väldigt nära i tid för själva bygget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M455E »

Vill lufta denna tråd.
Någon som har uppdatering om SuC i Norrbotten?
Något nytt rörande Abisko och Karesuando?
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daf »

Om Töre är närmaste exempel så händer ingenting närmaste tiden. Markarbeten var ändå gjorda i Töre innan tjälen kom och lådorna var på plats i december. Sedan hände inget förrän just före påsk då installationerna slutfördes, driftstart skärtorsdag. OKQ8 bredvid visste mycket lite om planerna.

Norra Norrbotten har århundradets snövinter men viktigare är tjälen. Gissningsvis inga åtgärder förrän tidigast juni, naturen bromsar.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Även Varberg/Kungsbacka skulle vara intressant att få veta lite om...

viewtopic.php?f=45&t=20419&p=414212&hil ... rg#p414212
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M455E »

Daf skrev:
Om Töre är närmaste exempel så händer ingenting närmaste tiden. Markarbeten var ändå gjorda i Töre innan tjälen kom och lådorna var på plats i december. Sedan hände inget förrän just före påsk då installationerna slutfördes, driftstart skärtorsdag. OKQ8 bredvid visste mycket lite om planerna.

Norra Norrbotten har århundradets snövinter men viktigare är tjälen. Gissningsvis inga åtgärder förrän tidigast juni, naturen bromsar.
Lite snö brukar inte bekymra norrlänningar. Abisko brukar också klassas som Sveriges nederbördsfattigaste plats.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... gga-1.6941
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
MattiG
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 dec 2018 19:05
Ort: Kiruna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MattiG »

M455E skrev:
Daf skrev:
Om Töre är närmaste exempel så händer ingenting närmaste tiden. Markarbeten var ändå gjorda i Töre innan tjälen kom och lådorna var på plats i december. Sedan hände inget förrän just före påsk då installationerna slutfördes, driftstart skärtorsdag. OKQ8 bredvid visste mycket lite om planerna.

Norra Norrbotten har århundradets snövinter men viktigare är tjälen. Gissningsvis inga åtgärder förrän tidigast juni, naturen bromsar.
Lite snö brukar inte bekymra norrlänningar. Abisko brukar också klassas som Sveriges nederbördsfattigaste plats.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... gga-1.6941
Helt sant att snö inte bekommer oss desto mer, men nu har vi otroliga mängder av det även i abisko med runt 1m.
Att börja anlägga för en suc i dessa förhållandena ser jag som ej troligt pga tidigare nämnd tjäle med alla bekymmer som det medför. Det blir för dyrt och bängligt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daf »

Snö bekymrar oss inte, men vi begriper extrajobbet. Tjäle är en helt annan sak. Markarbeten bör undvikas.
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M455E »

Daf skrev:
Snö bekymrar oss inte, men vi begriper extrajobbet. Tjäle är en helt annan sak. Markarbeten bör undvikas.
Hojta till i juli när rattmuffen ska av (tjällossning) ;)
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daf »

OK!

Dagsform: -13 grader på morgonen, 80 cm rätt kompakt snö, skare som håller att gå på. Islager märmast marken.
Dåliga förutsättningar för markarbete.
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M455E »

Daf skrev:
OK!

Dagsform: -13 grader på morgonen, 80 cm rätt kompakt snö, skare som håller att gå på. Islager märmast marken.
Dåliga förutsättningar för markarbete.
Nu när skidsäsongen avslutats inne i Kiruna så kanske lite asfalt börjat synas i kanten på snödrivorna även i Abisko?
Status uppdatering?
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Läste på electrek idag att utbyggnaden av V3 ska accelerera nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Hur många brukar det vara där då (kommer inte ihåg)?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Generalbogge »

slugger75 skrev:
Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Hur många brukar det vara där då (kommer inte ihåg)?
Deras hemsida visar fortfarande 16 i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Udda, med udda alltså. Finns ingen SuperCharger med udda antal laddpunkter väl? Vad är det för app som visar 17 punkter? Är det Tesla-appen som visar 17?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

Svenssons skrev:
Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Udda, med udda alltså. Finns ingen SuperCharger med udda antal laddpunkter väl? Vad är det för app som visar 17 punkter? Är det Tesla-appen som visar 17?
Japp, Teslaappen som listar de närmaste SuC. Och det är 17 streck på navigationskartan i bilen. Minst sagt udda.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Udda, med udda alltså. Finns ingen SuperCharger med udda antal laddpunkter väl? Vad är det för app som visar 17 punkter? Är det Tesla-appen som visar 17?
Det finns, t ex Kitzbühel i Österrike har 3. Jag gissar väl att man på vissa ställen vill utnyttja stället så mycket som går, och accepterar att det då inte blir hela par. Men visst är det udda!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Elmil skrev:
Vad händer i Enköping? Appen visar nu 17 laddpunkter :shock: Även kartan i bilen har 17 streck (om jag räknat rätt).
Udda, med udda alltså. Finns ingen SuperCharger med udda antal laddpunkter väl? Vad är det för app som visar 17 punkter? Är det Tesla-appen som visar 17?
Det finns, t ex Kitzbühel i Österrike har 3. Jag gissar väl att man på vissa ställen vill utnyttja stället så mycket som går, och accepterar att det då inte blir hela par. Men visst är det udda!
Om jag minns rätt har från förra sommaren har Kitzbuhel bara 3 laddare (platser) men första laddaren som jag sett med "godis automater" ;) att besöka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

leiflodde skrev:
Om jag minns rätt har från förra sommaren har Kitzbuhel bara 3 laddare (platser) men första laddaren som jag sett med "godis automater" ;) att besöka.
Kitzbuhel är en av de bästa SuC tycker jag, hoppa över automaterna och gå in till staden istället, detta är ju ett av de få ställen där man faktiskt kan promenera någonstans trevligt från en supercharger.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hedman »

fth skrev:
leiflodde skrev:
Om jag minns rätt har från förra sommaren har Kitzbuhel bara 3 laddare (platser) men första laddaren som jag sett med "godis automater" ;) att besöka.
Kitzbuhel är en av de bästa SuC tycker jag, hoppa över automaterna och gå in till staden istället, detta är ju ett av de få ställen där man faktiskt kan promenera någonstans trevligt från en supercharger.

/fth
Ja Flachau och Lermoos är rätt ok också där båda ligger bredvid en hel del roligheter eller vanliga resturanger. Speciellt Flachau sommartid med både rodelbana, studsmattor och annat kul för barnen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wcarlsson »

Går det inte att ha en chattråd eller liknande?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

wcarlsson skrev:
Går det inte att ha en chattråd eller liknande?
Om det är OT du syftar på så är det faktiskt en gammal god tradition här på TCS att trådarna sticker iväg lite, och många (bla jag) anser att det är en del av charmen med detta forum. ;)

Det är klart att det inte får gå helt överstyr, men vi är väl ändå i samma härad som rubriken fortfarande?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar