Sida 1 av 3

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 13:40
av Viper
Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 13:42
av Bod
Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 15:11
av Xeik
Bod skrev:
Xeik skrev:
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Modigt! :)
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.
Så allt på ett kort var lite överdrivet ;)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 17:49
av Johan84
Står då i supercharger appen att den ska va igång från 30/6. Stämde när det gällde norrköping 29/6 men helt klart ingen garanti.

Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 19:33
av JFAH
Laban skrev:
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 02 jul 2019 21:20
av Bjelke
JFAH skrev:
Laban skrev:
Laban skrev:
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Har mina rötter i Strömsund så mycket gärna! :)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 03 jul 2019 13:44
av Laban
JFAH skrev:
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 03 jul 2019 14:37
av mickeisol
Laban skrev:
JFAH skrev:
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?
Håller med om Jokkmokk. Sen vill jag gärna se något i Pajala också för körning till Levi. Det finns visserligen CCS som alternativ (Pello) men alltid trevligare med en Tesla station.

Sen är det svårt med den typen av samhällen. Jokkmokk har gått från 8300 invånare 1970 till 5000 2018, i Pajala är det ännu värre med 11800 invånare 1970, 6000 2018.
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).

Strömsund skulle vara bra.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 03 jul 2019 18:28
av Laban
mickeisol skrev:
Ja men det är väl skit detsamma för placeringen av supercharger. Superchargern är ju för att man ska ta sig vidare, inte primärt stanna på den platsen. Men det är ju bra ifall det finns nåt att göra på platsen (stoppa i huvet eller dylikt).
Sant. Men med V3 supercharger så behöver det kanske inte nödvändigtvis finnas någon verksamhet i närheten. Men jag tänkte som sagt kort vs långsiktigt främst. Börja med Jäkkvikk, Abisko alt Riksgränsen så att Sverige-Norge fungerar utan problem. Strömsund eller något i närheten känns också naturligt med 29 mil mellan Östersund och Storuman. Sen kan man fylla på efter det. Att jag personligen hade haft mest nytta av en laddare i Pajala är en annan femma.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 04 jul 2019 07:57
av Laban
Nu är det en röd plupp på kartan för SuC'n i Arvidsjaur. Har för mig att någon på FB rapporterade att den var igång redan för några dagar sedan men nu är det alltså även officiellt. Rättning, det var nog i denna tråd jag såg det.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 04 jul 2019 17:00
av Elmil
Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 04 jul 2019 18:45
av Ture Bjorkmann
Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 05 jul 2019 12:38
av Laban
Ture Bjorkmann skrev:
Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Har ställt frågan på Facebook, Elbil i Norrbotten gruppern. Inget svar ännu.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 05 jul 2019 17:41
av Xeik
Ture Bjorkmann skrev:
Skjer det noe i Skaulo? Det hadde vært veldig fint om den er operativ før 1. august.
Vi åkte där förbi för några dagar sedan. Försökte se om det fanns något påbörjat, men kunde inte se några tecken på det.
Om den inte ska ligga precis intill vägen så kan jag ju missat det dock.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 11 jul 2019 19:10
av Laban
Nu ska laddaren i Skaulo vara igång. Eller Poultikasvaara för att vara mer specifik.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 11 jul 2019 20:54
av Lindstromer
Inlägg som visar laddaren ifråga.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 11 jul 2019 21:14
av Laban
Två laddare på stationen men det räcker säkert rätt bra den närmsta tiden. Bra att man prioriterar yttäckning. Förhoppningsvis går det lika snabbt att fylla igen resterande tomrum på kartan nu när de är igång.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 11 jul 2019 21:22
av Bjelke
Är det laddaren från Mora som dom flyttat dit tro?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 11 jul 2019 21:41
av Laban
Bjelke skrev:
Är det laddaren från Mora som dom flyttat dit tro?
Ingen aning. Men det är väl troligt att de kommer att flytta laddare när V3 kommer. Man ersätter befintliga laddare på välbesökta stationer med V3 (istället för att tvingas bygga ut) och använder dem till att fixa yttäckningen.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 15 jul 2019 11:44
av Monark1954
Elmil skrev:
Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg
Ungefär vilken effekt gav laddaren?

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 15 jul 2019 11:52
av Elmil
Monark1954 skrev:
Elmil skrev:
Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg
Ungefär vilken effekt gav laddaren?
Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 16 jul 2019 07:41
av Arctic
Elmil skrev:
Monark1954 skrev:
Elmil skrev:
Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg
Ungefär vilken effekt gav laddaren?
Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.
Arvidsjaur toppade på 94kW i måndags för oss, då kom vi in med 35% och åkte med 80% (MS100D)

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 23 jul 2019 09:30
av Sofia
Arctic skrev:
Elmil skrev:
Monark1954 skrev:
Elmil skrev:
Arvidsjaur idag :)
Arvidsjaur SuC.jpg
Ungefär vilken effekt gav laddaren?
Fick bilden från förbipasserande ortsbo utan Tesla.
Arvidsjaur toppade på 94kW i måndags för oss, då kom vi in med 35% och åkte med 80% (MS100D)
Vi fick liknande nivåer i Arvidsjaur med vår model 3 AWD i söndags. Vi laddade från 14% till 90%.

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 15 aug 2019 07:39
av Tjamotis
Skaulo/Puoltikasvaara

Re: Arvidsjaur och Skaulo

Postat: 15 aug 2019 08:09
av RagWal
Teslas superchargerinfo säger 4 laddplatser. Är det två? https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger