Fria mil räknas fel

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

Startar en tråd angående att Tesla nu verkar dra mer än vad man tidigare gjort. Bakgrunden är att en del ägare fått orimliga avdrag på sina fria mil.

Själv fick jag 750 gratismil och fick avdrag på 286 km efter att ha laddat 71kW, eller 440 km (rated). Vilket förstås också var lite fel, men helt i linje med vad TeslaBjörn tidigare rapporterat, att Model 3 är såpass energieffektiv att man får fler fria mil än utlovat. Dvs en faktor på 1,54 ggr (286 km avdrag på 440 km laddat). Eller om man så vill 248 Wh/km

Efter några dagar hade en av de som använt min referral hämtat ut sin Tesla och jag fick ytterligare 750 mil. Trodde då att jag skulle ha 14714 km. Men hade bara 14523 km. Så av någon underlig anledning, så var det draget 191 km, trots att jag inte ens varit på en SuC. Så då har Tesla helt plötsligt dragit 477 km, på mina laddade 440 km. Det känns fair. Men sedan såg jag ett inlägg på FB att min referral hade kört till Oslo (från Malmö). 565 km körda, men hans 7500 km hade minskat till 4718 km! :shock: Dvs Tesla har debiterat 278 mil....

Uppenbarligen inte bara en del i Sverige som anser detta vara ett problem: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... fPAIg8C9Lo

Rapportera gärna hur er förbrukning av de fria milen fungerar här (ja, alltså ni som har begränsat antal fria mil, inte fri SuC for life ;))
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:

Rapportera gärna hur er förbrukning av de fria milen fungerar här.
För min del fungerar det helt utan problem. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:

Rapportera gärna hur er förbrukning av de fria milen fungerar här.
För min del fungerar det helt utan problem. ;)
Hehe.. jaja. Jo det är väl kanske inte ni med helt fria mil som har problem ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fria mil räknas fel

Inlägg av taliz »

Låter ju som nått beräkningsfel i systemet.
Som dom skriver i TMC tråden så verkar det som att det drar 5ggr för mycket, vilket också råkar motsvara ökningen från 150 till 750. 750 mil var ju special special en begränsad period.
Så de behöver antagligen uppdatera/separera mattematiken i systemet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Låter ju som nått beräkningsfel i systemet.
Som dom skriver i TMC tråden så verkar det som att det drar 5ggr för mycket, vilket också råkar motsvara ökningen från 150 till 750. 750 mil var ju special special en begränsad period.
Så de behöver antagligen uppdatera/separera mattematiken i systemet.
Fast det där är ju hål i huvudet om de helt plötsligt skulle använda samma beräkningsunderlag som de gjorde för att öka de fria milen, som när de sen skall användas. Dvs du fick 5 ggr så mycket, men när du använder dem, så drar vi 5 ggr så mycket :lol: :lol: :lol: :lol: Så då får bara 150 mil ändå... :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Fria mil räknas fel

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Låter ju som nått beräkningsfel i systemet.
Som dom skriver i TMC tråden så verkar det som att det drar 5ggr för mycket, vilket också råkar motsvara ökningen från 150 till 750. 750 mil var ju special special en begränsad period.
Så de behöver antagligen uppdatera/separera mattematiken i systemet.
Fast det där är ju hål i huvudet om de helt plötsligt skulle använda samma beräkningsunderlag som de gjorde för att öka de fria milen, som när de sen skall användas. Dvs du fick 5 ggr så mycket, men när du använder dem, så drar vi 5 ggr så mycket :lol: :lol: :lol: :lol: Så då får bara 150 mil ändå... :roll:
Lätt för oss "armchair experts" att säga. Vi vet ju hur snabbt saker ändras på Tesla.
"Någon" fick antagligen i uppgift att ta fram en matematisk modell för att folk skulle få åtminstone 150 mil oavsett model, väder osv.
Sen pang bom, nu ska alla få 750 mil en viss period. Då ändrade någon en variabel nånstans så att folk fick 5ggr mer, utan att inse att den variabeln också påverkade avräkningen 5ggr negativt.
Bildhappens, som Audi skulle sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av HenricL »

Jag har 15000km i appen och använt super charger 4 ggr och det står fortfarande. 15000km i appen. Konstigt
Någon som vet när Tesla lottar ut model Y och Roadster?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Pontus »

Med tanke på att detta bara är bonus mil så kanske man får ta det lite som det kommer. Det har väl knappast varit avgörande för någons köp av bil. Jag fick en refferal i första och då fick jag ingenting. Sedan finns det dom som fått mycket bättre saker än mil.
Så även om jag tycker rätt ska vara rätt så får man kanske bry sig lite mindre ibland då ingen jobbat ihjäl sig för att få dessa mil ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
Med tanke på att detta bara är bonus mil så kanske man får ta det lite som det kommer. Det har väl knappast varit avgörande för någons köp av bil. Jag fick en refferal i första och då fick jag ingenting. Sedan finns det dom som fått mycket bättre saker än mil.
Så även om jag tycker rätt ska vara rätt så får man kanske bry sig lite mindre ibland då ingen jobbat ihjäl sig för att få dessa mil ;)
Ja, jag orkade inte ens besvära med referal när jag la order i helgen.
750 mil ju värt som mest typ 0,2-0,3% av bilens pris... 150 mil inte ens en promille...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8571
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Pontus »

HenricL skrev:
Jag har 15000km i appen och använt super charger 4 ggr och det står fortfarande. 15000km i appen. Konstigt
Någon som vet när Tesla lottar ut model Y och Roadster?
/Henric
Tror Juni är första Y och R i Juli och nyår om jag inte har fel, det står på Teslas sida om refferalprogrammet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

Nej, naturligtvis ingen dealbreaker på något sätt. Men, jag tillhör de som tycker att rätt skall vara rätt. Har Tesla sagt 750 fria mil, så ska det vara 750 fria mil. Nu kommer personligen mina mil förmodligen att förfalla, eftersom jag inte pallar köra 6 mil ToR extra bara för att ladda upp batteriet, när elen är såpass billig hemma ändå. Jag har ytterligare en referral på G, så nu är jag i princip uppe i gratis el hela första året. Men som sagt, jag personligen kommer nog inte att kunna utnyttja det. Tänkte mer på de som faktiskt kanske har räknat med att utnyttja det. Men som ni säger, det är ju inte hela världen. Det är mer sättet som Tesla micklar på. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av taliz »

Jag tycker också rätt ska va rätt. Men jag tror inte Tesla är illvilliga utan det är nog ett misstag rätt och slätt.
Problemet är väl att de inte alltid har resurser att rätta till dem i rimlig tid, utan det blir ofta plågsamma fördröjningar.
Jag jobbar själv på ett stort enormt byråkratiskt företag där man dagligen måste "välja sina strider". Vissa saker, även om de är fel, är inte värda energin de kräver för att rätta till.
Det här hade jag lagt väldigt lite energi på. Nått mail och lite foruminlägg är nog lagom. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Nått mail och lite foruminlägg är nog lagom. :)
Ganska precis lagom faktiskt. :lol:
Jag kryddade det med ett FB inlägg oxå :lol:
Kanske knyter näven i fickan någon timme oxå. :mrgreen:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av jonsalgerier »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Nått mail och lite foruminlägg är nog lagom. :)
Ganska precis lagom faktiskt. :lol:
Jag kryddade det med ett FB inlägg oxå :lol:
Kanske knyter näven i fickan någon timme oxå. :mrgreen:
Now let's not get carried away... :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Fria mil räknas fel

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jag tycker också rätt ska va rätt. Men jag tror inte Tesla är illvilliga utan det är nog ett misstag rätt och slätt.
Problemet är väl att de inte alltid har resurser att rätta till dem i rimlig tid, utan det blir ofta plågsamma fördröjningar.
Jag jobbar själv på ett stort enormt byråkratiskt företag där man dagligen måste "välja sina strider". Vissa saker, även om de är fel, är inte värda energin de kräver för att rätta till.
Det här hade jag lagt väldigt lite energi på. Nått mail och lite foruminlägg är nog lagom. :)

Verkar som det är rätt nu igen.. Eller ja... rätt och rätt. Det blir fler mil. :lol:

Efter första "långresan" med Teslan så verkar det "stämma" igen. 1547 rated km laddade, 988 avdragna = 1,56x. Jag ligger på en effektivitet på 90% mot rated, så det är fortfarande typ 40% fler mil.

Körde Ängelholm-Motala ToR, 161 Wh/km med en snittfart på runt 100 km/h. Låg långa sträckor på 125 km/h. Bilen är väldigt energisnål.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar