Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 19 jun 2019 14:36

Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Re: SuCs med kö i Europa

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 19 jun 2019 14:37

jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons

Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare fth » 19 jun 2019 14:43

jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.

/Jons

Middlefart i Danmark är den som har varit flest bilar på när jag har varit ute och kört, men inte ens där har jag fått vänta, jag tog sista platsen en gång när jag stannade där, men efter en stund fanns det många luckor igen.

Jag vet att andra har haft andra upplevelser med köer på vissa ställen, men jag har aldrig behövt vänta vid någon SuC efter 8000+ mil genom Europa.

Antalet ggr då jag har behövt dela stolpe med någon är också väldigt få, jag har i princip aldrig varit begränsad av SuC på mina resor, det vanligaste är nog att jag har varit helt ensam :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare Hedman » 19 jun 2019 14:48

Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Referralkod: magnus8042

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 19 jun 2019 14:52

Zalman3 skrev:

/Jons

Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.

Jo, men nu sitter jag på ritbordet hemma och försöker planera in en optimal resa och tänkte att det var bra med lite real-life-erfarenheter.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jonsalgerier » 19 jun 2019 14:53

Hedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.

Leipzig låg faktiskt i planen. :)
Tack då skall jag tänka om lite där!
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 19 jun 2019 15:06

jonsalgerier skrev:
Hedman skrev:Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.

Leipzig låg faktiskt i planen. :)
Tack då skall jag tänka om lite där!

Leipzig är annars en trevlig stad att stanna i, det finns Tesla Destination Chargers med bra drag i parkeringshuset som tillhör varuhuset "Brühl", det kan också vara ett alternativ.

Om ni skall övernatta där så ligger "Medica-Premium-Apartments" uppe på taket på samma hus, grymt lyxiga och fräsha lägenheter, hissen ned till full-laddad bil på morgonen, vi bodde där förra året, rekommenderas!

https://www.booking.com/hotel/de/mc-premium-apartments.en-gb.html?aid=304142;label=gen173nr-1DCCIoggI46AdICVgEaKoBiAEBmAEJuAEGyAEM2AED6AEB-AEGiAIBqAIDuALzgKnoBcACAQ;sid=e8eee7643187a0f5aea9e547694da634;label=postbooking_directions

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare frippe » 19 jun 2019 15:08

Münchberg med 6 stolpar upplevde vi som kaotisk på vår resa ned till Österrike på sportlovet. Trångt, mycket folk och många som kom när vi laddade som fick vänta.

Sedan är Bersteland också knepigt med bara 4 stolpar, men där kanske ni inte åker. Där finns ett hotell en bit bort men annars helt öde.

Nossen, utanför Dresden hade också bara 6 stolpar, när vi kom var det ingen där men när vi laddade blev det snabbt fullt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 19 jun 2019 15:12

Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Tesla S100D Deep Blue med AP2
Tesla Model 3 LR White med AP3
Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Referralkod: mikael25

Inläggav Teslaägare Folke » 19 jun 2019 15:18

EnTraktor skrev:Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.

Vi får hoppas hans planerade resa över östra Tyskland ner till Kroatien inte innefattar Spanien då.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare

Nästa

Återgå till Superchargers